۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۹۷۳۰۹
معاون آموزش حوزه های علمیه خبرداد؛

آغاز پذیرش حوزه های علمیه از امروز + فیلم

آغاز پذیرش حوزه های علمیه از امروز + فیلم
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به سیاست کیفی گزینی و بومی گزینی حوزه های علمیه از ظرفیت 13 هزار نفری حوزه برای پذیرش در سال جدید خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در نشست خبری آغاز پذیرش حوزه های علمیه شرکت و به بیان نکاتی در این باره پرداخت.

وی در این نشست خبری اظهار داشت: حوزه در طول تاریخ سنگر بان مرزهای عقیدتی و فکری جوامع دینی بوده و امروزه هم در یکی از گذرگاه های بسیار حساس تاریخی خود قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به این که ندای انقلاب نیز از حوزه برخاست، گفت: جهان و جهانیان متوجه یک فرهنگ ناب و اسلام اصیل برخواسته از فقه و مکتب اهل بیت(ع) شده اند و به همین جهت است که تیرهای شبهه و وسوسه متوجه کانون های دینی شده است.

وی تصریح کرد: حوزه وظیفه حراست و صیانت از مرزهای فکری و عقیدتی را برعهده گرفته است و به همین جهت سربازان خاصی را متناسب با وضعیت موجود باید برای این امر جذب کند که شاید ویژگی های آنها با گذشتگان فرق داشته باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: با عنایت امام زمان(عج) امروز پذیرش حوزه برای سال تحصیلی 99 - 98  در دو مرحله آغاز می‌ شود؛ مرحله نخست آن از امروز آغاز می‌ شود و تا 27 اسفند ادامه دارد و مرحله دوم نیز از 17 فروردین 98 آغاز می شود و تا 22 فروردین 98 خواهد بود.

وی با تأکید بر این که حوزه علمیه از سه مقطع سیکل و دیپلم و دانشگاهی پذیرش طلبه دارد، گفت: برای داوطلبان سه نشانی برای دریافت اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده است از این رو علاقه مندان می توانند به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه، مدیریت های استانی حوزه های علمیه و مدارس علمیه مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد برخورداری از صلاحیت های اجتماعی و تابعیت ایرانی و تبعیت از ولایت فقیه را از جمله شرایط عمومی پذیرش حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: همین طور علاقه مندان برای پذیرش در حوزه باید مرحله آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و همین طور دوره مقدماتی تابستان یا همان دوره میثاق طلبگی را نیز با موفقیت پشت سربگذارند.

وی عنوان کرد: شرایط ثبت نام برای دوره نهم یا سیکل قدیم حداکثر سن 18 سال است و مدت خدمت سربازی نیز به حداکثر سن اضافه می‌ شود؛ برای دوره سفیران هدایت نیز حداقل مدرک دیپلم لازم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای این دوره از پذیرش حوزه های علمیه حفظ کل قرآن، نهج البلاغه، یک ششم قرآن و همین طور خانواده های ایثارگران و رتبه های برتر کشوری است.

وی ظرفیت پذیرش امسال حوزه های علمیه را حدود 13 هزار نفر عنوان کرد و گفت: البته ما در پذیرش حدود یک چهارم این تعداد را پذیرش می کنیم، چراکه اصل را بر کیفی گزینی و بومی گزینی گذاشته ایم و با توجه به شرایط و ریزش هایی که درطول مدت پذیرش داریم در نهایت بیش از چهار یا پنج هزار نفر پذیرش نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: از دو سال پیش پذیرش خود را به دلیل کیفی گزینی محدود کرده ایم چون نباید صرفا به دنبال کمیت باشیم بلکه ما سربازانی با مقاومت، جهادی، دارای انگیزه، با استعداد، اهل تلاش و کوشش نیاز داریم چراکه دوره تحصیل حقیقتا دوره سختی است و هرکسی توانایی اداره این زمان را ندارند.

وی با اشاره به آمار مدارس علمیه کشور عنوان کرد: ما در کل کشور 10 مدرسه خاص قرآنی داریم که ویژه حافظان قرآن کریم است، مدارس بلند مدت کشور نیز بیش از 380 مدرسه است و مدارس سفیران هدایت نیز 70 مورد هستند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: از تمام ائمه جمعه و جماعات، سازمان بسیج اساتید و طلاب، مبلغان حوزه؛ مدیران مدارس آموزش و پرورش، مدیران و اساتید و طلاب حوزه های علمیه، هیأت های مذهبی و افراد مؤثر تقاضا داریم که در این امر مهم و مقدس و حیاتی کمک کنند.

وی با اشاره به منع تحصیل همزمان تحصیل در حوزه و دیگر مراکز آموزشی ابراز داشت: در دوره مقدمات تحصیل همزمان ممنوع است و طلاب باید ممحض در دروس حوزه بشوند چراکه این مسأله مواجه با منع کشوری است و ویژه حوزه نیست ولی بعد از سطح دو این امکان برای طلاب وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در توضیحاتی در ارتباط با حوزه های سفیران هدایت با بیان این که در کشور70 مدرسه سفیران هدایت در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: حوزه های سفیران هدایت نیز از معاونت تبلیغ به معاونت آموزش منتقل شده است و امسال به طور کلی برنامه های آنها بازنگری شده و با نیازهای فعلی متناسب سازی شده است و سطح سه سفیران نیز در حال اجرا است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: رشته های تخصصی حوزه از دو سال پیش به صورت ویژه بازتعریف شده و عرصه های لازم برای حضور روحانیت نیز مطرح شده است از این رو درختواره رشته های حوزه ای را طراحی کردیم و مصوبه آن را از شورای گسترش دریافت کردیم.

وی با تأکید بر این که اساتید هر عرصه دانشی از حوزه و دانشگاه گرایش های و سطوح مختلف رشته ها را تعریف کرده اند، گفت: به عنوان مثال تنها در حوزه قرآن 30 رشته و گرایش در سطح دو، سه و چهار تعریف شده است و بناداریم تا پیش از پایان سال این کار را نهایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ابراز داشت: در نهایت نزدیک به 300 رشته و گرایش از مسیر تصویب گذر خواهد کرد ولی در حال حاضر بیش از 40 رشته درحال اجرا داریم که باید در این درختواره دانشی جانمایی شوند و جاهای خالی پیدا شود./1330/پ201/ج

تعداد بازدید : 10
ارسال نظرات