۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۹۷۴۴۷

گزارشی از برگزاری بزرگ ترین مسابقات قرآنی کشور در قم

گزارشی از برگزاری بزرگ ترین مسابقات قرآنی کشور در قم
آیین پایانی دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با تجلیل از برگزیدگان این رقابت‌ها در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین دوره مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) به میزبانی شهر مقدس قم برگزار و نفرات برگزیده با حضور شخصیت های حوزوی تجلیل شدند.

بر اساس این گزارش، نفرات برتر رشته‌های پنج‌گانه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در دو بخش بالای ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال اعلام شد.

پس از پایان یافتن دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) نتایج این دوره از مسابقات اعلام شد که بر اساس آن نفرات برتر رشته‌های پنج‌گانه در دو بخش بالای ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال به شرح زیر است.

رشته ترتیل بالای ۱۶ سال

۱ - حسین یزدان‌پناه از قم

۲ - مهدی عبرتی پیشکناری از گیلان

۳ - محمد پورسینا از اصفهان

رشته ترتیل زیر ۱۶ سال

۱ - سبحان قاری از تهران

۲ - محمدحسین قصری‌زاده از تهران

۳ - محمدجواد رمضانی از تهران

رشته تحقیق بالای ۱۶ سال

۱ - محمدعلی فروغی از قم

۲ - سیدحمیدرضا مقدسی از قم

۳ - سیدصادق مسلمی المشیری از مازندران

۴ - مجید زینلی از اصفهان

۵ - امین عبدی از کرمانشاه

رشته تحقیق زیر ۱۶ سال

۱- امیرمحمد میرابی از مازندران

۱ - علی ساجدی‌مقدم از خراسان رضوی

۲ - یونس شاهمرادی از تهران

۳ - محمد‌مهدی بهاری قزوین

رشته حفظ ۱۰ جز بالای ۱۶ سال

۱ - مصطفی شرفی از خوزستان

۱ - محمدرضا رحیمی از اصفهان

۲ - سیدحامد مهدی‌زاده از قم

۲ - علی سبزه از خراسان رضوی

۳ - امین قزلباش چمک از کرمان

۳ - هادی رضائی از کرمان

رشته حفظ ۱۰ جز زیر ۱۶ سال

۱ - امیرمحمد قدیمی از زنجان

۱ - حسین مردانی کیوی از گیلان

۲ - علیرضا کهندل از خراسان رضوی

۲ - محمدحسین رضایی از گیلان

۳ - امیر زارع‌پور‌آرانی از اصفهان

۳ - حبیب‌الله دانشمند از گلستان

رشته حفظ ۲۰ جز زیر ۱۶ سال

۱ - احسان اسماعیلی از خراسان رضوی

۲ - امیر مهدی گودرزی از مرکزی

۳ - متین حق‌شناس آدرمنابادی از اصفهان

رشته حفظ ۲۰ جز بالای ۱۶ سال

۱ - رضا رحیمی از لرستان

۲ - امیرحسین اسفندیار از تهران

۳ - محمدرضا عموزاده از مازندران

رشته حفظ کل زیر ۱۶ سال

۱ - محمد‌رضا جعفرپور از گیلان

۲ - امیررضا دولت‌پرست از آذربایجان شرقی

۳ - محمدرضا زاهدی از تهران

رشته حفظ کل بالای ۱۶ سال

۱ - احمد معتمدی از قم

۲ - مجتبی فردفانی از فارس

۳ - محمدرضا اکبریان از اصفهان

۴ - محمدرضا احمدی از قم

۵ - احمد برزگر از تهران

آیت‌الله علوی بروجردی: حفظ و قرائت قرآن مقدمه برای عمل به قرآن است

آیت‌الله علوی بروجردی در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در جمکران گفت: حرکت فاطمه(س) در مدت کوتاه بعد از رسول گرامی اسلام معرفی اسلام اصیل بود؛ فاطمه پرچمدار اصالت اسلام و حجتی است که خود ائمه فرمودند: امٌنا فاطمه، حجة علینا.

وی افزود: امروز مولود مکتب سقیفه که در برابر فاطمه(س) جبهه گرفت، در داعش دیده می‌شود، بنابراین نباید تصور کنیم وهابیت زاییده تفکر ابن‌تیمیه است، بلکه داعش، زاییده تفکر سقیفه و اسلام جاهلی است که پوشش اسلام را دارد و حقیقت اسلام را ندارد.

علوی بروجردی ادامه داد: ما حامل پرچم ارزش‌های اصیل و تغییرنکرده نبوی هستیم، نه دنباله‌رو کسانی که در برابر نص، اجتهاد کردند، لذا همچنان که امامت برای ما ارزشمند است، قرآن هم برای ما ارزشمند است و شأن ائمه، تبیین کتاب است.

وی افزود: خطبه صدیقه طاهره(س) در مسجد مدینه که من از عزیزان می‌خواهم برنامه‌ای برای حفظ آن هم داشته باشند، حکومت سقیفه را به استیضاح کشید؛ خطبه‌ای که یک فرد غیرشیعه این خطبه را به عنوان یک شاهکار ادبی و نه دینی نقل می‌کند و حضرت زینب(س) این خطبه را از مادرش گرفته، در حالی که چهار ساله بوده و ابن عباس آن را از زینب(س) می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در این خطبه، بیش از ۵۰ آیه به صورت کامل یا با استناد به برخی واژگان بیان شده است که نشانه تسلط آن حضرت بر قرآن بوده و حتی فضه خادمه هم با قرآن تکلم می‌کرد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ما باید این اهتمام به قرآن را داشته باشیم و مطمئن باشیم که ظرف وجودی شیعه، حفظ قرآن است؛ امام علی(ع) یکی از علامات مؤمن را در این معرفی کرده است که مؤمن در کنار نماز شب، قرآن را به صورت ترتیل می‌خواند.

حفظ قرآن موهبت است

علوی بروجردی با تأکید بر اینکه قرآن را باید با تمام وجود حفظ کنیم، زیرا حفظ قرآن، موهبت است، تصریح کرد: کربلائی کاظم را بنده از نزدیک دیده بودم؛ ایشان فرد بی‌سوادی بود که به علت مراعات احکام دینی مورد لطف خدا قرار گرفت و حفظ قرآن به ایشان موهبت شد؛ وقتی ایشان را امتحان کردند، دیدم که هر چیزی عربی غیر قرآن را در متون دیگر نمی‌توانست تشخیص دهد، ولی به محض اینکه آیه قرآن را می‌دید، فوراً آن را قرائت می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله بروجردی ساعت‌ها با وی می‌نشستند و روایات تحریف را به قرائت ایشان عرضه و برهمین اساس اثبات کردند که روایات تحریف، بی‌اساس است.

علوی بروجردی اظهار کرد: حفظ و قرائت گرچه هدف نیست، ولی ابزار است تا راه قرآن را طی کنیم و به نسخه قرآن عمل کنیم؛ حفظ و قرائت افتخار بزرگی است، ولی عمل به قرآن و درک مفاهیم آن افتخار بزرگتری است.

وی تصریح کرد: نباید در ادعا و حرف، پیرو قرآن باشیم، بلکه باید در عمل به کلام‌الله پایبند باشیم؛ امروز مسئولیت ما بیش از هر زمان دیگری است، زیرا امروز زمان و مکان در جذب مخاطب مطرح نیست و با ابزار روز به آسانی می‌توانیم پیام قرآن و ائمه را به جهان برسانیم و به تعبیر امام رضا(ع) محاسن کلام اهل بیت را ما باید به دیگران برسانیم و عذری در ادای این مسئولیت نداریم.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: حفظ و قرائت قرآن مقدمه برای عمل به قرآن است و با گذشت چهار دهه از انقلاب باید به بلوغ و عقلانیت در این مسیر برسیم و عمل به قرآن در کشور بیشتر مشهود باشد.

دوری از منیت‌ها

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه حوزه و مرجعیت شیعه، طواغیت را به چالش کشید و در زمان امام، یک حکومت شاهنشاهی را ساقط کرد، در حالی که برای هیچ کس قابل باور نبود، بیان کرد: ۴۰ سالگی سن بلوغ است و ما باید به بلوغ فکری برسیم و از منیت‌ها بیرون بیاییم و اصالت‌ها را فراموش نکنیم؛ عدالت اجتماعی و احیای امر الهی نباید با گذشت زمان کمرنگ شده و این اصول در میان ما رنگ ببازد، زیرا مردم هم بر مبنای همین اصول همراه ما شدند و نباید از ما ناامید شوند.

 

وی تأکید کرد: تفکر شیعه اسلام اصیل است و دنیا بیش از هر زمان دیگر به امام علی(ع) و آزادگی حسینی(ع) نیاز دارد.

اظهارات مدیر دارالقرآن امام علی

مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) در سخنانی گفت: ما باید به ظرفیت‌های مردمی برای اعتلای فعالیت‌های دینی و قرآنی توجه بیشتر داشته باشیم و بستر لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: اگر در عزاداری امام حسین(ع) و ایام فاطمیه(س) حضور مردم چشمگیر است همین عشق نسبت به قرآن هم در میان مردم وجود دارد ولی اینکه چرا مردم تشریک مساعی کمی دارند نیازمند تدبیر و برنامه است.

این فعال قرآنی تاکید کرد: تنها مسابقه مردمی در کشور منحصر به همین مسابقات است که یک خیر و نیکوکار قرآنی هزینه آن را تقبل کرده است؛ از این افراد در کشور زیاد داریم و باید این نوع مسابقات رواج یابد.

نجفی قدسی ادامه داد: کسانی از کشورهای همسایه به صورت لجنه‌ای به ایران سفر کرده و در این مسابقات حضور می‌یابند بدون اینکه ما هزینه سفر آنان را بدهیم.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) افزود: یکی از مهمترین مراکز تفسیری در حوزه بیت علامه طباطبایی است زیرا در این سال‌ها مرکز پرورش استادان تفسیر است و چندین سال است که دوره‌های پرورش استاد بیان تفسیر تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ حافظ قرآن در این مسابقات حضور داشتند تصریح کرد: قبل از انقلاب تعداد محدودی حافظ داشتیم ولی امروز  نفرات زیادی مفتخر به این مسئله هستند.

قره شیخلو: دستاوردهای قرآنی کشور بعد از انقلاب بی نظیر است

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور در سخنانی گفت: دستاوردهای قرآنی کشور بعد از انقلاب بسیار زیاد بوده است از جمله کسب ۱۸۰ رتبه بین المللی توسط جوانان کشور است و این در حالی است که قبل از انقلاب تنها دو رتبه بین‌المللی داشتیم.

وی افزود: قبل از انقلاب تعداد حافظان به زور به ده نفر می‌سید ولی در آزمون‌های رسمی سالانه بیش از ۷۰ هزار حافظ ثبت نام و شرکت می‌کنند و نزدیک به ۸۰ درصد آنان هم بانوان هستند.

قره شیخلو تصریح کرد: اگر بانوان با قرآن مانوس شوند فرزندان ما هم در این مسیر قدم برخواهند داشت.

وی با بیان اینکه فعالیت حدود ۱۱ هزار تشکل مردمی قرآنی از دستاوردهای قرآنی بعد از انقلاب است که یکی از آن ها همین دارالقرآن امام علی است بیان کرد: اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی در تراز انقلاب قرار گیرد راهی جز تقویت فعالیت های مردمی نداریم.

شاه‌میوه: حرکت جدی برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ انجام نشده است 

غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، رئیس هیئت داوران دوازدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) گفت: این دوره از مسابقات به لحاظ کمی و کیفی در جهان اسلام بی نظیر است زیرا در این دوره از مسابقات بیش از پنج هزار نفر از جمله بهترین قاریان و حافظان کشور نیز در این مسابقات حضور داشتند.

وی افزود: مردمی بودن از دیگر وجوه بارز و ممیز این دوره مسابقات است؛ همچنین در مسابقات دیگر محدودیت سنی وجود دارد ولی در این مسابقات افراد در سنین مختلف می‌توانند شرکت کنند ضمن اینکه اتباع خارجی از دیگر کشورها هم در این مسابقات حضور داشتند.

شاه میوه ادامه داد: از ویژگی دیگر مسابقات آن است که ضمن اینکه نفرات اول تا سوم مشخص می‌شوند کسانی که به حد نصاب هم رسیده و امتیاز لازم را به دست آوردند جوایزی دریافت می‌کنند.

رئیس هیئت داوران با بیان اینکه نزدیک به ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان، جایزه حدنصاب را به دست آورده‌اند تصریح کرد: به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری شاهدیم دائما سخن از تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور است و حرکت‌هایی هم در این زمینه انجام شده ولی به معنای واقعی حرکت عمیق و گسترده صورت نگرفته و گاهی می بینیم که حافظان سوره حمد و کوثر را هم به عنوان حافظ حساب می‌کنند.

شاه میوه اظهار کرد: برای تحقق فرمایش آقا راهی جز توسعه این نوع مسابقات مردمی نداریم؛ و معتقدم اگر پنج مسابقه مانند این مسابقات در سطح کشور برگزار شود می‌توانیم به تربیت ده میلیون حافظ نزدیک شویم.

او بیان کرد: داوران از افراد شاخص در حوزه داوری و دارای مدارک علمی بودند و البته از تعدادی جوان با تجربه کافی و سواد علمی نیز استفاده شد که غالبا آزمون خود را به درستی سپری کردند.

وی تاکید کرد: ۶۴ داور از ۱۴ استان این مسابقات را قضاوت کردند و تنوع استفاده از داوران از استان‌های مختلف نیز افزایش یافته بود. /924/

 

حسین عجمی
ارسال نظرات