۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۹۷۴۸۷
یادداشت؛

مردم درست فهمیده اند

مردم درست فهمیده اند
چلّه‌ی پرافتخار انقلاب با مدل ولایت فقیه بدست آمده که همواره مردم آن را قدر دانسته و بر صدر نشانده و پای کار نظام و انقلاب مانده اند.
به گزارش خبرگزاری رسا، بیانیه مهم و راهبردی رهبرحکیم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، حاوی نکات و دقایق ارزشمند و گرانسنگی است که ضمن تبیین چلّه‌ی پُرافتخار انقلاب و راهی که ملت بزرگ ایران در چهار دهه گذشته پیموده اند؛ "نقشه راه" آینده است برای "گام دوم "که رسالت و هدف آن زمینه سازی برای ظهور و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
 
این یادداشت در مقام تشریح آن نکات و گفته‌های ناب این بیانیه تاریخ ساز نیست؛ بلکه می‌کوشد به بهانه آغاز دهه پنجم انقلاب، بحثی را مطرح کند که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن مدل حکومتی ولایت فقیه و نقش آن در چهل سال گذشته و افق پیش روی است. بدون شک ابعاد این بحث، در این مقال نمی‌گنجد، ولی گفتنی‌هایی وجود دارد که به عنوان سرنخ‌های اصلی قابل اعتناست.
 
۱-نکته اول این است که انقلاب اسلامی بدون ولایت فقیه نه حدوثا و نه بقائا به سرانجام نمی‌رسید. صیانت از انقلاب مردم با هدایت، ولی فقیه بوده است و راه انحراف (داخلی یا خارجی) و شکست را مسدود کرده است. این در حالی است که در تاریخ معاصر، تجربه شکست نهضت یا انقلاب مشروطه را داشتیم. یا می‌توان به یاد آورد که در همین سال‌های نه چندان دور، مردم مصر نتوانستند به علت فقدان رهبری مقتدر، انقلاب خود را به سرانجام برسانند.
 
۲-نکته دوم این است که بیشترین هجمه و تخریب دشمن بر روی موضوع ولایت فقیه متمرکز بوده است. چرا؟ چون، ولی فقیه پاسدار اصلی آرمان‌های انقلاب در چارچوب مکتب اسلام ناب، بوده است. از همین روی؛ بیشترین تلاش دشمن سکولاریزه کردن مدل حکومتی در ایران پس از انقلاب بوده که البته طرفی نبسته اند.
 
۳-دولت‌های مختلف در بزنگاه‌های حساس بعضا دچار انحرافات و اعوجاجاتی شده اند و این ولایت فقیه بوده که جلوی پیشروی آن‌ها را گرفته است. بالاخره عرصه قدرت و حکومت داری با آفاتی همراه است و برخی رجال سیاسی برای ماندن بیشتر در قلعه قدرت، دست به تحرکاتی می‌زنند. یکی سودای سکولاریسم را در سر می‌پروراند، دیگری به سمت نسخه تکنوکرات‌ها چرخش می‌کند، یکی دیگر با پوپولیسم می‌خواهد جولان بدهد ویا برخی با نگاه لیبرالی، چاره کار را سازش می‌پندارند! ولی در شرایطی که هرکدام از این تفکرات و نگاه ها- بخوانید انحرافات- می‌توانست جامعه اسلامی را به ورطه‌های خطرناک بکشاند، کشتی انقلاب به سلامت با دیده بانی و هدایت ولایت فقیه، از این پیچ‌های پرفراز و نشیب عبور می‌کند.
 
۴-در فتنه‌های گوناگون هم که کشور دچار چالش‌های کلان می‌شده، باز این ولایت فقیه بوده که برای مهار آن ایفای نقش کرده است. به عنوان نمونه، جریانی می‌خواست با "تغلب "و غلبه بر رای مردم، دست به "تقلب" بزند و علیه قانون و جمهوریت شورش کند، ولی با بودن، ولی فقیه ناکام ماندند. همچنانکه می‌بینیم امروز حتی در کشوری مثل آمریکا وقتی منازعات قدرت، بالا می‌گیرد، سیستم و ساختار با بن بست مواجه می‌شود که نمونه اخیر آن تعطیلی دولت آمریکا درپی نزاع ترامپ و کنگره است که هنوز پس از گذشت بیش از یکماه هنوز به راه حلی نرسیده اند.
 
۵-راهبرد اصلی دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی، انقلاب زدایی بوده تا با غلبه بر آرمان ها، خواسته‌های خود را در پوشش به اصطلاح واقعیت‌های نظم جهانی به ما تحمیل نماید و البته باز هم ولایت فقیه، نقشه او را نقش بر آب کرده است.
 
۶-امنیت مثال زدنی کشور مرهون الگوی "مقاومت" بوده که ولایت فقیه آن را سرِ دست گرفته و آن را با همت مردم انقلابی، اجرایی و عملیاتی کرده است و الاّ امروز وضعیت به گونه دیگری بود.
 
۷- خاورمیانه آمریکایی، آرزوی شوم شیطان بزرگ بوده است و به قول ترامپ، آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هدر داده است! چرا؟ چون نتوانسته منطقه‌ای با مختصات آمریکایی ایجاد نماید. خب، سوال این است که مهم‌ترین مانع این خاورمیانه آمریکایی چه عاملی بوده است؟ پاسخ روشن است و الگوی الهام بخش انقلاب اسلامی نگذاشته به اغراض شوم شان ولو با خلق داعش برسند؛ و این توانایی شگرف انقلاب اسلامی در اثر مدل ولایت فقیه بروز و ظهور داشته که خارچشم دشمنان بوده است؛ بنابراین چلّه‌ی پرافتخار انقلاب با مدل ولایت فقیه بدست آمده که همواره مردم آن را قدر دانسته و بر صدر نشانده و پای کار نظام و انقلاب مانده اند، چون بدرستی میان مشکلات اقتصادی و کوتاهی‌ها با اصل وفاداری به انقلاب و ساختار ولایت فقیه تفکیک کرده اند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات