۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۵۶۹

رشد 70 درصدی کتاب‌های کودک در حوزه دفاع مقدس

رشد 70 درصدی کتاب‌های کودک در حوزه دفاع مقدس
سردار احمد حق‌طلب: براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته در بین ۱۴ کتاب پرفروش کشور، ۹ کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سردار احمد حق‌طلب، در حاشیه نشست خبری نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، درباره برنامه‌های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، در حوزه کودک و نوجوان گفت: در کشور در همه حوزه‌ها، در بخش کودک و نوجوان کم کار شده است. ناشران اغلب به دنبال این هستند که کارشان صرفه اقتصادی داشته باشد و، چون مخاطب کودک و نوجوان، برای خرید، بنیه اقتصادی ندارد از دسته مخاطبانی است که کار کردن برای آن صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج افزود: حدود سه سال است که برنامه‌ریزی‌هایی در این حوزه انجام داده‌ایم و از ناشران خواسته‌ایم که از مولفان بخواهند در این حوزه کار کنند. براین اساس در طول سه سال گذشته رشد کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس حدود ۷۰ درصد بوده است و اغلب این کتاب‌ها به خاطرات نویسندگان و رزمندگان از روز‌های دفاع مقدس مربوط می‌شود. چون بسیاری از رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس در سن نوجوانی بودند؛ و مولفان این خاطرات را در قالب نقاشی و شعر تهیه کرده و در اختیار مخاطب کودک و نوجوان قرار داده‌اند و امروز شاهد شروع خوبی در ارتباط با تولید کتاب کودک و نوجوان با موضوع دفاع مقدس هستیم.

امیدواریم سهم عمده‌ای از مخاطبان نمایشگاه کتاب دفاع مقدس کودکان و نوجوانان باشند
به گفته این مقام مسئول، در نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم علاوه براینکه ناشران را تشویق کردیم در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌های بیشتری ارائه کنند، برنامه‌هایی را مختص کودکان و نوجوانان در نظر گرفتیم و قرار است هنرمندانی که در شبکه استانی کرمان برای بچه‌ها برنامه تهیه می‌کنند، هر روز به این نمایشگاه بیایند و با اجرای برنامه‌هایی که در صدا و سیمای استانی به صورت زنده پخش می‌شود، موجب ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان برای حضور در نمایشگاه شوند و با این کار امیدواریم سهم عمده‌ای از مخاطبان این نمایشگاه، کودکان و نوجوانان باشند. این نمایشگاه علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، کمک به مردم است برای افزایش قدرت خرید آن‌ها در حوزه کتاب که با ارائه تخفیفاتی از سوی ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، ارائه می‌شود.

راه‌اندازی طرح خیرین حوزه فرهنگی کتاب
حق‌طلب در ادامه برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را بزرگ‌ترین کار حمایتی از تولید کتاب و محتوا در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه، موفق‌ترین نمایشگاه تخصصی کتاب است که ۹ سال است برگزار می‌شود و برای آن هزینه می‌شود. همچنین در راستای طرح خیرین مدرسه‌ساز، داریم طرح خیرین حوزه فرهنگی کتاب را راه‌اندازی می‌کنیم و همانطورکه فرد علاقه‌مند جامعه برای احداث مدرسه و باسواد کردن بچه‌ها در مناطق محروم انگیزه دارد، این انگیزه را پیدا کند که در حوزه کتاب هم فعالیت کند.

محتوا‌های لازم وجود دارد، ولی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است
وی درباره کیفیت آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس نیز توضیح داد: دفاع مقدس این پتانسیل را دارد که در زمینه‌های مختلف تولید محتوا کند. مثلا امروزه وقتی می‌خواهیم درباره اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم نمونه‌های زیادی در هشت سال دفاع مقدس داریم یا وقتی می‌خواهیم درباره تشویق به علم و پژوهش صحبت کنیم، مصادیق زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم و جوانان ما به دست‌آورد‌های ارزشمند و بزرگی مانند ساخت موشک رسیده‌اند یا زندگی‌نامه‌های شهدایی مانند تهرانی مقدم، که همه این‌ها می‌تواند موضوعات خوبی برای پرداختن در حوزه‌های ادبیات داستانی چه در بخش کودک و نوجوان و چه در بخش بزرگسال باشد و نویسندگان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، با بیان اینکه نویسندگان تا حدی به موضوعات مختلف دفاع مقدس در آثارشان پرداخته‌اند، اما کم است، گفت: درواقع محتوا‌های لازم وجود دارد، ولی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. ولی با توجه به فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم اگر بتوانیم صرفه اقتصادی را هم برای مولف و ناشر به‌وجود آوریم، شاهد کمیت بیشتر آثار باشیم.

باید تعداد کتاب‌های دفاع مقدس ۱۰۰ برابر شود
به گفته حق‌طلب، براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته در بین ۱۴ کتاب پرفروش کشور، ۹ کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده است و بخشی از آن‌ها در حوزه کودک و نوجوان بوده که نشان می‌دهد محتوا خوب است و کمیت هم نسبت به سایر حوزه‌ها بهتر بوده، اما در این میان نقش مقام معظم رهبری بسیار تعیین کننده بوده و هیچ موضوعی را ایشان به‌اندازه حوزه دفاع مقدس تبلیغ و تشویق نکرده‌اند. از سویی خانواده‌های ایرانی نیز خاطرات زیادی از دفاع مقدس دارند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، در پایان یادآور شد: تعداد کتاب‌هایی که تا به‌حال در حوزه دفاع مقدس منتشر شده، نه در شان مردم اسلامی و انقلابی ایران است و نه در شان فرهنگ کتاب و کتابخوانی و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید تعداد این آثار صدبرابر شود. /۹۲۵/د ۱۰2/ش
ارسال نظرات