۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۹۷۵۸۲
حجت‌الاسلام حسین زاده خبر داد؛

تحصیل غیرحضوری 125 طلبه در حوزه علمیه خراسان شمالی

تحصیل غیرحضوری 125 طلبه در حوزه علمیه خراسان شمالی
مسؤول آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 125 روحانی شاغل در ادارات استان به‌صورت غیرحضوری در حوزه علمیه خراسان شمالی تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، مسؤول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از آغاز امتحانات پایان‌ترم طلاب غیرحضوری حوزه علمیه استان خبر داد و اظهار کرد: از امروز بیست و هفتم بهمن‌ماه امتحانات مرحله کتاب بسته طلاب غیرحضوری حوزه علمیه خراسان شمالی آغاز شده است.

وی با اشاره به تحصیل دو هزار و 600 طلبه در 15 مدرسه علمیه شامل شش مدرسه علمیه خواهران و 9 مدرسه علمیه برادران استان، افزود: بیش از هزار و 550 نفر از این طلاب تمام‌وقت بوده و با استقرار در مدارس علمیه به تحصیل علوم دینی مشغول هستند و 125 نفر هم شامل طلاب و روحانیان شاغل در ارگان‌ها، دستگاه‌های اداری و نهادهای خراسان شمالی هستند که به‌صورت غیرحضوری در حوزه علمیه استان تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسین زاده با بیان اینکه طلاب غیرحضوری در سطوح دو و سه تحصیل می‌کنند، ادامه داد: در طول یک‌ترم برای این طلاب در صورت نیاز یک دوره رفع اشکال برگزار شده و سپس امتحانات آن‌ها به دو صورت کتاب‌باز و کتاب بسته برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل نمره قبولی در امتحانات کتاب‌باز 14 است، خاطرنشان کرد: در صورت قبولی طلاب در این امتحان، به امتحانات مرحله کتاب بسته راه می‌یابند که در این امتحانات هم حداقل نمره قبولی 12 است.

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری با احتساب طلاب غیرحضوری، درمجموع دو هزار و 600 طلبه تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و 700 نفر برادر بوده و مابقی طلاب خواهر هستند.

از مجموع طلاب مشغول به تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی حدود 250 نفر طلبه سطوح دو و سه، 50 نفر طلبه سطح عالی یا چهار و مابقی طلاب سطح یک هستند.

همچنین تعداد کل اساتید مدارس علمیه خواهران و برادران استان 190 نفر است که از این تعداد 150 استاد برادر و 40 استاد خواهر در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان، فعالیت تدریسی دارند.

شایان‌ذکر است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات