۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۹۷۶۰۶

رونمایی از 4عنوان کتاب در جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از 4عنوان کتاب در جشنواره تئاتر فجر
مراسم افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران و رونمایی از ۴عنوان کتاب سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجردر موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عصر روز جمعه ۲۶ بهمن مراسم افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران و رونمایی از ۴ عنوان کتاب چاپ شده در جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر با حضور مدیرکل هنر‌های نمایشی، دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی ایران و جمعی از هنرمندان و مدیران ستادی جشنواره در موزه هنر‌های معاصر فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با حضور مریم معترف از ۴ عنوان کتاب «تئاتر ایران» نوشته آدولف تالاسو و ترجمه جلال ستاری، «تماشا در عصر صفویه» نوشته ژان کالمار و ترجمه یداله آقاعباسی، «بیداری» نوشته ژولیان گارنر و ترجمه داود دانشور و «تئاتر انقلاب؛ مجموعه مقالات سمینار پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» با گردآوری حامد سقایان رونمایی شد.

در ادامه نادر برهانی‌مرند دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد که این کتاب‌ها با همت نصراله قادری مدیر بخش انتشارات جشنواره سی‌وهفتم منتشر شده‌اند.

وی در بخش دوم این مراسم که اختصاص به افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران داشت، اظهار کرد: این نمایشگاه شماره صفر اسناد چهل سال تئاتر ایران است و، چون اولین نمایشگاه است کامل نیست. این نمایشگاه سرآغازی برای پژوهشگران تئاتر و هنر‌های تجسمی است تا در این حوزه فعالیت را ادامه دهند.

برهانی مرند با اشاره به اینکه اسناد تئاتر در دهه ۸۰ و ۹۰ به خاطر گسترش فضا‌های مجازی بیشتر در دسترس بوده‌اند، افزود: در این نمایشگاه تأکید بر اسنادی است که اثر کمی از آن‌ها در فضای مجازی وجود دارد.

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این نمایشگاه وقایع ملی و رویداد‌های تئاتری در شهرستان‌ها هم کمتر منعکس شده، زیرا در فرصت ۱۰ ماهه‌ای که در اختیار داشتیم مجال کافی برای جمع آوری این اسناد وجود نداشت، ولی هنرمندان و پژوهشگران تئاتر در شهرستان‌ها می‌توانند این راه را ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران اسناد مربوط به افراد دبیرخانه جشنواره سی‌وهفتم، اداره کل هنر‌های نمایشی و افراد منصوب به آن‌ها استفاده نشده است، گفت: تنها عکسی از بنده و چند دوست دیگر متعلق به سال ۱۳۶۹ و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نمایشگاه وجود دارد که نشان می‌دهد ما در آن زمان راهنمایان فرهنگی و هنری جشنواره بوده‌ایم.

برهانی مرند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری ۴ نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران، توضیح داد: این نشست‌های که به بررسی ۴ دهه تئاتر ایران می‌پردازند، قرار بود مکمل این نمایشگاه باشند، ولی به دلیل اینکه امکان برگزاری این نشست‌ها در فضای نمایشگاه وجود نداشت با فاصله و در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شوند.

وی در پایان از تلاش‌های ابراهیم حسینی و همکارانش برای گردآوری اسناد و مدارک و برپایی نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران قدردانی کرد.

در ادامه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی و نادر برهانی مرند دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر، نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات