۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۹۷۶۸۶
در گفت و گوی تفصیلی با حجت الاسلام موسوی زاده مطرح شد؛

واکاوی عوامل برتری حوزه حضرت ولی عصر به عنوان مدرسه نمونه کشوری

واکاوی عوامل برتری حوزه حضرت ولی عصر به عنوان مدرسه نمونه کشوری
مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ولی عصر(عج) اهواز عوامل برتری حوزه خود در سطح کشور را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مدرسه سفیران هدایت ولی عصر (عج) اهواز در چند سال اخیر همواره به عنوان مدرسه نمونه کشوری انتخاب و معرفی شده است. با توجه به این که همواره دستیابی به موفقیت کاری مشکل و استمرار آن بسیار مشکل‌تر است، بر آن شدیم تا در خصوص عوامل و چگونگی این دستاورد‌ها با مدیریت این مدرسه به گفت و گو بپردازیم و از کم و کیف آن آگاه شویم. آنچه می‌خوانید حاصل گفت و گو با حجت الاسلام سید جعفر موسوی زاده، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت، ولی عصر (عج) اهواز در تحریریه خبرگزاری رسای اهواز است.

رسا ـ برای آغاز گفت و گو، لطفا توضیحاتی درباره تاریخچه تأسیس این مدرسه بفرمایید.

 مدرسه حضرت، ولی عصر (عج) در سال ۱۳۸۰ از سوی آیت الله موسوی جزایری تأسیس و تا سال ۱۳۸۹ به همت حجج اسلام شیر نژاد و نیل آبکن اداره می‌شد؛ پس از اینکه مدیریت مدرسه به بنده سپرده شد، برنامه‌های خود را حول محور «توقف ممنوع» قرار دادیم؛ بدین منظور که بررسی کردیم اگر کار‌ها به صورت عمومی در حوزه انجام شوند به اهداف مطلوب نخواهیم رسید، بنابراین رهنمود‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب از طلاب و حوزه علمیه را استخراج کردیم و در بوته بحث و تبادل نظر قرار دادیم؛ همچنین از طلاب خواستیم تا علایق و توانایی خود در زمینه‌های مختلف را به ما اعلام کنند.

پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای لبیک به انتظارات رهبری از روحانیت و حوزه، طلبه ابتدا باید دروس حوزوی را به صورت دقیق فراگیرد و پس از گذشت ۵ سال و اخذ مدرک سطح ۲ به استعدادیابی افراد بپردازیم.

رسا ـ با توجه به اینکه مدرسه سفیران هدایت حضرت، ولی عصر (عج) از معدود مدارس کشور است که دارای مجوز سطح ۳ است؛ در این خصوص توضیحاتی ارائه دهید.

در کشور ۵ تا ۶ مدرسه این سطح را دارا هستند و مدت تحصیل در آن ۳ و نیم سال است. سطح ۳ دارای سه گرایش خطابه، نویسندگی و کودک و نوجوان است و طلاب افزون بر فراگیری دروس حوزوی، دروس کاربردی جامعه همچون روانشناسی رشد، روانشناسی کودک و نوجوان، جامعه شناسی، اتمام تفسیر قرآن را فرا می‌گیرند؛ البته چنین دروسی مصوبه شورای عالی حوزه است که در استان خوزستان تنها مدرسه ما مجاز به تدریس آن‌ها است و طلاب سایر حوزه‌ها برای فراگیری دروس یاد شده باید به این مدرسه مراجعه کنند.

رسا ـ چه تعداد طلبه و چه تعداد فارغ التحصیل دارید؟

۲۹۲ طلبه فارغ التحصیل سطح ۲ داریم که همگی مشغول خدمت و تبلیغ هستند. از زمان حضور بنده در این حوزه که حدود ۸۰ طلبه مشغول به تحصیل بودند اکنون به ۲۷۰ طلبه رسیده است.

رسا ـ با توجه به این که در چند سال گذشته همواره مدرسه حضرت ولی‎عصر (عج) مدرسه ممتاز و برتر در کشور بوده است، علت این موفقیت‌ها چیست؟

ابتدا این که مهم‌ترین رمز موفقیت مدرسه و طلاب آن عنایات حضرت ولی‎عصر (عج) است. از دیگر عوامل مهم آن کادرسازی است؛ به گونه‌ای که در سال اول حضور ما در مدیریت مدرسه ۹۰ درصد اساتید از استان قم بودند، اما اکنون ۶۰ درصد اساتید دوره‌ها خوزستانی هستند و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۴۰ درصد باقی مانده تا سه سال آینده به کمتر از ۵ درصد خواهند رسید و این مسأله به سبب بهره گیری از فارغ التحصیلان سطح ۳ همین مدرسه به عنوان استاد است.

دیگر عامل موفقیت ما، شناسایی استعداد‌ها و تشکیل کارگروه‌های مرتبط با دروس کاربردی است. هر چند که در برخی حوزه‌ها انجام و یا کم صورت گرفته است. طلاب ما در قالب حضور در چنین کارگروه‌هایی «سواد رسانه‌ای و مبارزه با بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی، فقه و اصول، خطابه و سخنوری، طب سنتی، کودک و نوجوان و دانش آموزی» فعالیت‌های تحصیلی و تبلیغی انجام می‌دهند.

از مزیت‌های این کارگروه‌ها ایجاد هویت بخشی و روحیه مفید بودن در طلاب است. حال آنکه در سایر حوزه‌ها به چنین مسأله‌ای توجه نمی‌شود؛ امروزه همین مسأله یکی از آسیب‌های حوزه قلمداد می‌شود که شاهدیم در برخی موارد طلبه پس از ده سال تحصیل به کاری خارج از شأن حوزه و تبلیغ می‌پردازد. برای حل چنین معضلی به نظام مدیر گروهی روی آوردیم که در این نظام همه طلبه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به مشکلات و نیاز‌های آن‌ها رسیدگی می‌شود.

از ثمرات چنین کادرسازی، حجت الاسلام آذرافروز، مدیر مدرسه سفیران بقیه الله شمال خوزستان و معاونان آن است که امروزه طلاب مدرسه، فعالیت‌های شمال خوزستان تا مسیر خرم آباد را تحت پوشش دارند؛ البته در کادر مرکز مدیریت، در حال حاضر افزون بر مدرسه سفیران بقیه الله شمال خوزستان حوزه‌های الغدیر و المهدی (عج) زرگان نیز بهره می‌برند.

همچنین درخواست‌های بسیاری در خارج از استان برای اعزام طلبه داریم، در مدرسه علمیه تالش مازندران، خان یزد و سفیران هدایت قم طلابی اعزام کردیم که هم اکنون به عنوان کادر فعالیت دارند. حتی یکی از طلاب ما مدیر مدرسه امام رضا (ع) آستان قدس رضوی شده است.

از دیگر عوامل موفقیت ما اجرای طرحی با عنوان «طرح تفقد» است که در این طرح، نیاز‌ها و خواسته‌های طلاب را پیگیر می‌شویم تا مبادا دغدغه‌ها جلوی فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی آنان را بگیرد؛ نتیجه چنین طرحی دلگرمی طلاب در به سرانجام رساندن مأموریت‌ها و اطمینان از حمایت‌های حوزه است و ثمره نهایی آن پرورش طلبه‌ای متدین، متخصص و اثرگذار در جامعه است.

البته برای اجرای این طرح، مدیرگروه‌هایی را تعیین کرده ایم که این مدیرگروه‌ها افزون بر این که پیگیر وضعیت طلاب هستند، راهنمای آنان نیز هستند و این مسأله زمینه ساز بیشتر موفقیت‌های طلاب شده است.

 رسا ـ در رابطه با کارگروه‌های تشکیل شده در صورت امکان توضیحات بیشتری بفرمایید.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حقیقت تفاوت اصلی ما با دیگر حوزه‌های علمیه است. با تشکیل این کارگروه‌ها دروس را کاربردی کردیم. در سطح دو دارای ۴ کارگروه فقه و اصول، ادبیات عرب، فلسفه و منطق و خطابه هستیم؛ در سطح ۳ که کارگروه‌ها به صورت کاربردی‌تر در می‌آیند، کارگروه‌های خطابه عربی و فارسی، کودک و نوجوان، خانواده، سواد رسانه ای، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و فقه و اصول را داریم.

نتیجه تشکیل کارگروه‌ها سرازیر شدن درخواست‌های بسیاری از سوی ارگان ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها به سوی مدرسه علمیه حضرت ولی‎عصر (عج) شد تا طلاب با توجه به تخصص خود در آن نهاد نقش آفرینی کنند.

به یقین سایر حوزه‌ها در صورت هویت بخشی و بها دادن به طلبه، افزون بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای جامعه، آینده روشن تری را برای طلبه رقم خواهند زد.

رسا ـ تعداد و موضوع کارگروه‌ها چگونه تعیین می‌شوند.

نیاز‌ها در جامعه مشخص است و متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت‌های ما کارگروه‌ها افزایش پیدا می‌کند از جمله اینکه به تازگی کارگروه زندان‌ها اضافه شده است که در این کارگروه مسائل، معضلات و نیاز‌های زندان‌ها بررسی و طلاب را جهت تبلیغ به آن مراکز اعزام می‌کنیم.

اما نکته قابل ذکر در این بخش؛ اعلام می‌کنیم که نمی‌توانیم همه نیاز‌ها را پاسخ دهیم درخواست‌ها در استان خیلی زیاد است و تنها می‌توانیم به ۱۰ تا ۲۰ درصد درخواست‌ها پاسخ دهیم، چون ظرفیت ما بسیار محدود است، اما در صورت همراهی سایر حوزه‌ها قطعاً درخواست‌های استان پاسخ داده می‌شود.

رسا ـ با توجه به این که در فعالیت‌های جهادی هم فعالیت دارید، از این فعالیت‌ها بگویید و مشارکت طلاب چگونه است؟

یکی از خصوصیات طلاب مدرسه حضرت، ولی عصر (عج) جهادی و آماده بکار بودن آن‌ها است.

۷ گروه جهادی ثبت شده داریم که ۴ گروه با مجوز معاونت تبلیغ حوزه علمیه کشور و ۳ گروه با مجوز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها در هر جای استان اعلام نیاز شود متناسب با آن نیاز حضور پیدا می‌کنند، اما علاقه مندی طلاب عامل اصلی در استمرار چنین فعالیت‌هایی است.

فعالیت جهادی عمرانی مدرسه در منطقه ملاشیه اهواز با وجود شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش حملات فرهنگی و اقتصادی دشمن تا کنون ادامه دارد و اردو‌های جهادی به جای فصل معین در طول سال ادامه پیدا کرده است. تاکنون چندین خانه ساخته شده؛ در ساخت مسجد، بوستان، خانه عالم و زمین ورزشی مشارکت داشتیم.

در بحث فعالیت‌های جهادی تبلیغی نیز طلاب ما در شهر‌های رامشیر، آبادان، خرمشهر، اندیمشک و روستا‌های پیرامون بصورت گروهی حضور پیدا می‌کنند.

همچنین بیش از ۸۵ درصد کادر مبلغان مدارس محمدامین در اهواز از مدرسه حضرت ولی‎عصر (عج) هستند. طلاب ما در طرح معراج و صالحین، روحانی مستقر و طرح‌های سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات و سپاه حضور فعالی دارند.

 رسا ـ با توجه اهتمام شما به فعالیت‌های اثرگذار طلاب در جامعه، آیا در خصوص فعالیت‌های اقتصادی هم اقدامی کرده اید؟

در زمینه مباحث اقتصادی کارگروه اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کردیم که حجت الاسلام مددی مسؤولیت آن را بر عهده دارد. در این کارگروه طرح‌های اقتصادی اسلامی کار شد و بصورت آزمایشی در این مدرسه و مسجد امام حسن عسکری (ع) انجام می‌شود که ثمربخش بود که از ثمرات آن راه اندازی کارگاه‌هایی در زمینه تولید قارچ، عسل و محصولات خانگی است.

همچنین طلبه‌ای را طی فرصت ۵ ساله‌ای جهت تحصیل و تخصص در اقتصاد اسلامی به قم اعزام کردیم و این مقدمه‌ای جهت پرورش نیرو‌های متخصص دیگر در این زمینه است.

رسا ـ در عرصه فعالیت‌های پژوهشی، مدرسه چه اقداماتی انجام داده است.

در بحث پژوهش احساس کردیم طلاب مدرسه در این باره ضعف دارند؛ بنابراین از ابتدا دوره‌های نویسندگی، پایان نامه نویسی و مقاله نویسی را با اساتید خبره برگزار کردیم که در این دوره‌ها طلاب به صورت عملیاتی فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دادند. برگزاری این دوره‌ها سبب ارتقا سطح کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی طلاب شد به گونه‌ای که در جشنواره علامه حلی بیشترین شرکت کننده را داشته و در سال‌های اخیر افراد برتر جشنواره علامه حلی استانی از مدرسه حضرت ولی‎عصر (عج) بودند.

 در عرصه فقه و اصول سه کتاب «تقریرات آیت الله موسوی جزایری به زبان عربی» از سوی یکی از طلاب مدرسه نگارش شده است. در بحث خانواده کتاب «خانواده موفق» تألیف و در سطح کشور برای چندمین بار تجدید چاپ شده است. کتاب‌هایی در بحث مدیریت تربیتی و آسیب‌های اجتماعی منتشر شده و هم اکنون کلکسیونی از کتاب‌های تألیفی مدرسه حضرت ولی‎عصر (عج) را داریم؛ البته در آینده قصد داریم داریم انتشارات منتسب به حوزه را راه اندازی کنیم.

کیفیت فعالیت‌های پژوهشی از افتخارات ما است، به گونه‌ای که در مجامع علمی استانی و بیرون استان از آن‌ها تعریف و تمجید می‌شود.

 رسا ـ در زمینه اعزام مبلغ و فعالیت‌های تبلیغی چه اقداماتی صورت گرفته است.

ما اعزام‌های بلندمدت، ثابت و مناسبتی را در برنامه کاری خود داریم. تا کنون بیش از ۱۷۰ مبلغ را بصورت ثابت در استان مستقر کردیم ضمن اینکه در همین راستا بیش از ۲۶۰ مبلغ بصورت مناسبتی به فعالیت می‌پردازند.

با توجه به این که اعزام مبلغ را از اولویت‌های فعالیت‌های خود قرار دادیم؛ بنابراین هر مبلغی که در منطقه‌ای حضور پیدا می‌کند باید آن منطقه را از لحاظ اعتقادی بیمه کند، از این رو برنامه داریم طلبه‌ها را از همان منطقه‌ای که جذب کردیم به همان منطقه برای فعالیت‌های تبلیغی بازگردانیم. البته در بحث اعزام مبلغ مناطق زیادی به ویژه مناطق محروم تحت پوشش مبلغان ما قرار دارند.

از برکات این اعزام‌ها بیمه کردن اعتقادات مردم و استقبال آنان از طلاب مدرسه است؛ به گونه‌ای که طلاب را از خودشان می‌دانند و به عینه در مناطق تبلیغی شاهد علاقه مردم به روحانیت و حوزه هستیم و اگر هم مردم گله‌ای دارند به سبب فشار‌های اقتصادی است.

رسا ـ با توجه به اینکه از خدمات مدرسه به جامعه وجود دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی است، درباره آن هم توضیحاتی بفرمایید و اینکه مردم چگونه می‌توانند از آن بهره ببرند.

دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی با شماره تلفن ۱۸۰۳ در دو شیفت صبح و عصر فعالیت می‌کند که تقریبا از ابتدای سال تا آخر دی ماه بیش از ۵ هزار تماس از سراسر استان با آن برقرار شده است.

این دفتر به مکانی برای کمک به محرومان و ارتباط مردم و حوزه تبدیل شده است. اکنون یکی از شعبه‌های رسمی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخگویی به مسائل شرعی هستیم؛ البته مقلدان همه مراجع می‌توانند برای استفتاء و مباحث وجوهات شرعیه به دفتر مراجعه کنند.

رسا ـ در پایان اگر مطلبی دارید، بفرمایید.

نکته اول اینکه اکنون دارای دو ساختمان بزرگ هستیم که ساختمان جدید مدرسه را پس از ۵ سال پیگیری و شرکت در مزایده موفق به خرید و وقف آن شدیم که در این خصوص آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و خیران حمایت‌های شایانی از ما داشتند.

و اما نکته دوم: مدرسه سفیران هدایت حضرت ولی‎عصر (عج)، خود قرارگاه بزرگی است که به قول آیت الله موسوی جزایری تبدیل به یک شجره طیبه‌ای شده که ثمره اش به همگان رسیده است.

رسا ـ از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم./۹۴۵۶/گ403/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات