۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۹۷۶۹۶
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:

طلاب ادامه دهنده راه علامه حلی در نوآوری، ابتکار و پژوهش باشند

طلاب ادامه دهنده راه علامه حلی در نوآوری، ابتکار و پژوهش باشند
حجت الاسلام رحمانی گفت: باید بکوشیم طلاب ادامه دهنده راه علامه حلی در نوآوری، ابتکار و پژوهش باشند که هدف از برگزاری جشنواره علامه حلی نیز همین است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در دومین جشنواره علامه حلی ویژه طلاب این استان که به میزبانی تالار لاله شهرکرد برگزار شد، با تشکر از حضور چشمگیر مردم در جشن ۴۰ سالگی انقلاب و با تسلیت حادثه تروریستی خاش، با طرح این سؤال که چرا این جشنواره به نام علامه حلی نامگذاری شده است؟ اظهار کرد: به یقین این جشنواره ویژگی‌هایی دارد که به نام این علامه بزرگ نامگذاری شده است که اگر در تربیتمان به این ویژگی‌ها توجه کنیم، به هدفمان رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه علامه حلی در محضر ۲ استاد بزرگ به نام‌های سیدابن طاووس و خواجه نصیرالدین طوسی کسب فیض کرد که هر کدام از آن‌ها در زمینه‌ای خاص شهرت داشتند، اظهار کرد: سیدابن طاووس نقطه ارتباط و وصل با حضرت بقیه الله بود و خواجه نصیرالدین طوسی در ابتکار و نوآوری شهرت داشت؛ این دو ویژگی در وجود علامه نیز شکل گرفت و ایشان را یک شخصیت برجسته کرد.

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه علامه حلی نخستین کسی بود که حوزه علمیه را سطح یندی کرد، ادامه داد: ایشان حوزه علمیه را در ۳ سطح مبتدی، متوسط و عالی سطح بندی کرد و به هر سطحی کتب مخصوص آن سطح را اختصاص داد که این در نوع خود بی سابقه بود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۵۰۰ اثر فاخر از علامه حلی به یادگار مانده است که هر کدام از آن‌ها قابل مقایسه با آثار قبل از خود نیست، خاطرنشان کرد: مهمترین ابتکار علامه حلی در حدیث بود به طوری که ایشان حدیث را به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد و بحث درایه بر مبنای این تقسیم بندی صورت گرفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه علامه حلی اجتهاد را رونق بخشید، تصریح کرد: اجتماعی بودن یکی دیگر از ویژگی‌های علامه حلی بود که باید سرلوحه کار همه طلاب و روحانیان قرار گیرد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ابداع لقب آیت الله از زمان این علامه جلیل القدر بود، افزود: علامه حلی بنیانگذار کرسی‌های آزاد اندیشی و مجمع تقریب مذاهب بودند که در جای خود بی سابقه است؛ باید بکوشیم طلاب امروز ما ادامه دهنده راه علامه حلی در نوآوری، ابتکار، پژوهش و سایر امور علمی باشند که هدف از برگزاری این جشنواره نیز همین است.

وی با تأکید بر اینکه اگر این هدف تحقق پیدا کند به سمت درستی حرکت کرده ایم، گفت: به لطف الهی اقدامات پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران همه در راستای اهداف برگزاری جشنواره علامه حلی است؛ این آمادگی وجود دارد که با سایر استان‌ها نیز در زمینه امور پژوهشی رقابت داشته باشیم./۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات