۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۹۷۷۰۸
مسؤول دفتر معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان:

دفاع روحانیت از نظام اسلامی باید مستدل و مستند باشد

دفاع روحانیت از نظام اسلامی باید مستدل و مستند باشد
حجت الاسلام شاکری گفت: اگرچه دفاع از نظام اسلامی از نظر عرفی و عقلی واضح است؛ اما دفاع روحانیت از نظام باید مستدل و مستند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سلمان شاکری، مسؤول دفتر معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، امروز در نشست با طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان شمالی، با اشاره به رسالت روحانیت در جامعه، افزود: یکی از وظایف ما به‌عنوان مبلغان دین و کسانی که داعیه‌دار سربازی امام زمان (عج) هستیم این است که از اصل دین و کارآمدی دین باخبر بوده و از آن دفاع کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مسائلی که بسیار مهم بوده و مورد سؤال و شبهه مردم قرار می‌گیرد این است که انقلاب اسلامی در ایران با این ادعا که یکی از شئون اسلام بوده و داعیه‌دار مقدمه ظهور امام زمان (عج) است رخ داده؛ اما آیا پس از گذاشته چهار دهه توانسته در به اهداف خود برسد و یا در مسیر دست‌یابی به اهداف متعالی خود حرکت کند.

حجت‌الاسلام شاکری تصریح کرد: واقعیت این است که کسی که این انقلاب را به راه انداخت و مبدع و رهبر انقلاب از مجتهدین و مراجع بود؛ ازاین‌رو خواهی نخواهی این انقلاب، اسلامی بوده و پسوند اسلامی دارد؛ به همین دلیل ما به‌عنوان مدافعان اسلام باید به‌تبع آن از انقلاب هم دفاع کنیم چون انقلاب و نظام دینی زیرمجموعه اسلام است.

وی اضافه کرد: دفاع از انقلاب و نظام اسلامی از نظر عرفی و عقلی واضح است؛ اما چون ما طلبه بوده و برای هر موضوعی به دنبال مدرک و سند و دلیل هستیم دفاع ما از انقلاب و نظام اسلامی هم باید مستدل و مستند باشد.

حجت‌الاسلام شاکری تصریح کرد: امام علی (ع) یک حکومت اسلامی حدوداً پنج‌ساله داشت که در این مدت رویدادهای کوچک و بزرگ زیادی ازجمله شورش‌ها و جنگ‌ها و نفاق‌ها و تخریب‌ها و ...اتفاق افتاد؛ درنتیجه این امام همام دفاع از حکومت اسلام را درگرو داشتن سه خصیصه می‌داند که نخستین آن بصیرت است.

وی با بیان اینکه داشتن بصیرت به عمامه به سر بودن نیست، گفت: در این زمینه امام علی (ع) فرمود: «ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل متنسّک هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلی الباطل بتنسّکه»؛ یعنی دو شخص کمرم را شکستند؛ عالمی که از انجام گناه ابایی ندارد و نادانی که اهل عبادت باشد. آن عالم با ارتکاب گناهان مردم را از دین‌داری فراری می‌دهد و این نادان، به خاطر جهلش مردم را به سمت باطل می‌کشاند.

حجت‌الاسلام شاکری خاطرنشان کرد: جاهل متنسک کسی مانند ابن ملجم یا وهابی‌هایی امروزی است که فقط نماز می‌خوانند و بصیرت ندارند.

وی افزود: عالم متهتک هم عمامه به سرهایی هستند که زمان‌شناس نبوده و وضعیت سیاسی را نمی‌فهمند و گمان می‌کنند تمام دین صرف و نحو و «ضرب، ضربا، ضربوا» است.

حجت‌الاسلام شاکری اضافه کرد: این موارد همه علم نیست؛ بلکه این‌ها اصطلاحات است و زمانی علم می‌شود که برکت داشته باشد و به درد بخورد وگرنه خود علم حجاب می‌شود.

این استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: صابر بودن در مسیر و آگاهی نسبت به مواضع حق از دیگر خصوصیات لازم برای دفاع مناسب از انقلاب و نظام اسلامی است که باید مورد توجه طلاب و روحانیان باشد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات