۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۹۷۷۱۵
مدیرکل اوقاف قم:

تلاش روحانیون در طول تاریخ سبب توسعه فرهنگ وقف شده است

تلاش روحانیون در طول تاریخ سبب توسعه فرهنگ وقف شده است
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: تلاش حوزه‌های علمیه و روحانیون در طول تاریخ سبب توسعه فرهنگ وقف و گسترش موقوفات شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم به همراه جمعی از معاونین و همکاران با آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری در این دیدار با اشاره به مسئله وقف به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در جامعه امروز اظهار کرد: وقف هم از جهت شرعی و هم از جهت قانونی و عرفی از حساسیترهای ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: سازمان اوقاف امین واقفان و خیرین است و باید از این وظیفه سنگین یعنی اجرای امینانه نیت واقفان به خوبی برآید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در زمینه رعایت مباحث شرعی، حراست از وقف، احیای موقوفات و تنومند شدن این شجره طیبه تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است گفت: برخی اقدامات در گذشته به ویژه دوران شاه سبب شده بعضی گروه‌ها و افراد نگاه مثبتی به وقف نداشته باشند و اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل نباشند یا اینکه برخی دیگر به هر شکل ممکن به دنبال نفع خود از موقوفات باشند بنابراین از نظر فرهنگی هم باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا وقف به درستی در جامعه نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید به موقوفات موجود اکتفا کنیم خاطرنشان کرد: امروز نیازمندی‌های جدی مخصوصا در حوزه علوم و تخصص‌های مختلف کمبودهاس وجود دارد که باید خیرین را به این سمت جهت دهیم که این نیازها را تامین کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه اعتماد مردم نسبت به اوقاف باید تقویت شود گفت: یکی از وظایف اصلی ما افزایش اعتماد در بین اقشار مختلف جامعه است تا همگان مطمئن باشند آنچه را وقف می‌کنند در همان مسیری مصرف می شود که نیت آنها بوده است.

حجت الاسلام اسکندری در ادامه با تاکید بر اطلاع‌رسانی شفاف در همه حیطه‌های فعالیت سازمان اوقاف عنوان کرد: این سازمان در زمینه سرمایه گذاری می‌تواند برخی از کارها را دنبال کند و تمامی این‌ها مباحثی هستند که امروز در اوقاف مطرح هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برگزاری همایش عالم واقف در قم تصریح کرد: بر این اساس همایش گرامیداشت ملاصادق قمی هم ۹ اسفندماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نیروی انسانی موجود در دستور کار قرار دارد بیان کرد: بحث وقف محصول حوزه بوده و اگر علما و روحانیون مردم را ارشاد به وقف نمی‌کردند، بعید بود کسی مال خود را وقف کند./1330/د102/ج

ارسال نظرات