۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۹۷۷۵۴
در قم؛

نشست علمی سبک زندگی در تفسیر اجتماعی برگزار شد

نشست علمی سبک زندگی در تفسیر اجتماعی برگزار شد
نشست علمی "سبک زندگی در تفسیر اجتماعی" به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی سبک زندگی در تفسیر اجتماعی (اصول استخراج نظریات سبک زندگی از تفسیر اجتماعی) با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه و با حضور حجج اسلام والمسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و عیسی عیسی زاده مدیر پروژه‌های سبک زندگی در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.

سبک زندگی در تفسیر اجتماعی، ترکیبی از چند موضوع است

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین قطبی در تبیین موضوع سبک زندگی در تفسیر اجتماعی اظهار داشت: این موضوع، طولانی و مرکب از چند حوزه است، یعنی بحث‌های تفسیر اجتماعی و سبک زندگی با هدف استخراج اصولی با توانایی عرضه نظریات به ما متداخل می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اگر مستقیم بخواهیم سراغ قرآن رفته و به آیه‌های ناظر به سبک زندگی تمسک کنیم، آیات فراوانی از جمله آیه 21 سوره رعد را می‌توان مطرح کرد.

وی افزود: اگر آیه 18 و 21 سوره رعد را کنار هم قرار دهیم، نگاهی به ما می‌دهد که منظومه «ما امرالله به»، اگرچه بُعد اعتقادی و اخلاقی هم ابعاد اصلی و زمینه‌ای آن است، اما تجلی حکمی در فقه، بیشتر برای ما عیان است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که این منظومه‌ای که خداوند امر کرده است تا بشر به آن عمل کند، علما و بزرگان دین از مسیر اجتهاد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: مراجع و مجتهدان با استفاده از روش‌های اجتهادی و استنباطی مرسوم در بین علما، «ما امرالله به» را، یعنی احکام خداوند را در ابوابی که به عنوان عبادات، عقود، ایقاعات و احکام دسته‌بندی کرده‌اند، به دست می‌آورند.

دستاورد روش استنباطی فقه جواهری

وی مطرح کرد: در این نوع روش که روش استنباطی فقه جواهری است، دستاوردی که حاصل می‌شود، احکام الهی است، یعنی آن چه خداوند به آن امر کرده و مأموریت ما امتثال آن است، حکم الهی است.

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده با اشاره به تلاش‌های غرب برای تغییر سبک زندگی مردم ایران خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی، جریان استکبار و غرب با احساس این که ممکن است جامعه ایرانی به هویت اصلی و اسلامی خود بازگردد و آرام آرام سبک اسلامی را در ابعاد گوناگون زندگی خویش حاکم کند، تمام تلاش خویش را به کار گرفت تا با بهره گرفتن از پیش‌رفته‌ترین ابزارها، مانع دستیابی ملت ایران به سبک زندگی اسلامی شود.

مدیر پروژه‌های سبک زندگی در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) ادامه داد: این روند فرهنگی که هدف اساسی آن، تغییر سبک زندگی ایرانی مسلمانان یا اکثریت شیعه بود، از طریق مدرسه، دانشگاه، رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری نفوذ شدیدی پیدا کرد و با برنامه پیش می‌رفت، به‌گونه‌ای که توانستند در حوزه های گوناگون، سبک ضد اسلامی را در جامعه ایران پیاده کنند.

تحولات عمیق سبک زندگی ایرانیان

وی با بیان این که این جریان فرهنگی دلسوزان متفکر جامعه ایرانی را به چاره واداشت که چگونه مانع نابودی سبک زندگی ایرانی اسلامی شوند، گفت: اگرچه نابود کردن جوهره شیعی و اسلامی مردم و جوانان ایران بسیار سخت است، اما سبک زندگی ایرانیان و جهان اسلام در صد سال اخیر دچار تحولات عمیق و ریشه‌داری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده ادامه داد: این مسأله که بسیاری از آگاهان، خواص و نخبگان سیاسی از آن غافل بوده یا خود را به غفلت زده‌اند، با هوشیاری رهبر انقلاب، مورد اهتمام مراکز فرهنگی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در چرایی ضرورت توجه به سبک زندگی، چند نکته مهم را همچون تمدن نوین اسلامی بدون سبک زندگی شکل نمی‌گیرد، ضرورت اهمیت به سبک زندگی با نگاه معنوی، ضرورت پرداختن به سبک زندگی به منظور داشتن زندگی راحت و برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی بیان کرده‌اند که لازم است به آن پرداخته شود./876/پ202/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات