۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۹۷۷۵۵

رونمایی از چهل کتاب و تجلیل از چهل بانوی انقلابی

رونمایی از چهل کتاب و تجلیل از چهل بانوی انقلابی
ویژه‌برنامه «فصل رویش»، با موضوع تجلیل از ۴۰ بانوی فعال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رونمایی از ۴۰ کتاب صوتی و چاپی در این حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، ویژه‌برنامه «فصل رویش»، با موضوع تجلیل از ۴۰ بانوی فعال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رونمایی از ۴۰ کتاب صوتی و چاپی در این حوزه، پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه) با سخنرانی امیر محمد فهمیده قاسم‌زاده؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سعید اوحدی؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مریم مجتهدزاده لاریجانی؛ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

مریم مجتهدزاده در این برنامه گفت: بعد از ۴۰ سال وقتی صحبت از رویش می‌شود، آیا جز معجزه الهی چیز دیگری را می‌توان متصور شد؟ همه انقلاب‌های دنیا، بعد از مدتی دچار حالت ایستایی می‌شوند، ولی ما در چهل‌سالگی انقلاب می‌خواهیم از زنان و دختران جوانی تجلیل کنیم که نه امام را دیده‌اند و نه بحبوحه انقلاب را درک کرده‌اند، ولی روحیه گذشت و ایثار و توانمندی در آن‌ها، همان حال و هوا و روحیه اوایل انقلاب را تداعی می‌کند. رزومه درخشان آن‌ها نشان می‌دهد که انقلاب زنده و پویاست.

وی ادامه داد: شاید در این مدت ریزش هم داشته‌ایم، ولی رویش‌های انقلاب خیلی ارزشمند است. این زنان، ارزش‌های انقلاب ما را حفظ می‌کنند. همه ما مانند قطعات یک پازل، باید برای تحقق فرهنگ نوین اسلامی، نقش‌آفرینی کنیم.

نقش زن در جامعه، به مثابه بزرگترین مدارس عالم خلقت
سعید اوحدی به‌عنوان دیگر سخنران این آئین بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، حدود ۲ هزار برنامه در قالب ۶۰ عنوان برنامه‌ریزی کرده است. ازجمله این برنامه‌ها، تأتر خیابانی زیبا و تاثیرگذار «نامیرا» با موضوع ظهور و فروپاشی داعش از امیرحسین شفیعی است. «فصل رویش» نیز از برنامه‌های ویژه در قالب ۱۰ برنامه است.

وی در ادامه گفت: به بیان حضرت زهرا (س)، نقش زن در جامعه، به مثابه بزرگترین مدارس عالم خلقت است. امروز اگر تجلیل از مقام زنان انقلابی را داریم، شاید قطره‌ای از اقیانوس وجودی زن در دوره انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه مقاومت است. انقلاب اسلامی در کنار همه تحولاتی که برای جامعه به ارمغان آورده، تحول عظیمی را در سبک زندگی، نظام خانواده و نقش زنان ایجاد کرده است. روند ابتذال و رویکرد غلط در حوزه زنان که پیش از انقلاب جریان داشت، پس از انقلاب نه تنها متوقف شده بلکه به‌طور کامل شاهد دگرگونی در این عرصه بوده‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افزود: امروز در عرصه‌های مختلف، این تحول و دگرگونی نقش زنان در جامعه را می‌بینیم. امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، یک زن تقریبا تمامی جوایز را از آن خود کرد. امروز بیش از ۲۵ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها زنان هستند. زنان ما امروز در عرصه‌های مختلف ازجمله میدان ورزش، الگو هستند. وجود هفت هزار شهید و بیش از پنج هزار جانباز زن در دفاع مقدس و حوزه مقاومت، یکی از نمونه‌های نقش فعال زنان در این چهل سال است.

اوحدی با اشاره به گام دوم بزرگ انقلاب، اظهار کرد: بیانیه مقام معظم رهبری در چهل‌سالگی انقلاب، در واقع نهیبی به ما مسئولان بعد از چهل سال بود. امروز پس از گذراندن روز‌های سخت و دشوار، با رهبری عالمانه در بلندای قله رفیع انقلاب، نه فقط پرچم ایران بلکه پرچم‌های مقاومت به اهتزار درآمده است. امروز چالش‌های ما، چالش‌های جهانی شده است و در بلندای قله چهل‌سالگی انقلاب، حقارت دشمنان اسلام را می‌بینیم.

وی گفت: رهبری در بیانیه خود بر سه کلیدواژه «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» تاکید داشتند. تمدن‌سازی به برکت همت و حضور جوانان در عرصه‌های مختلف، رخ خواهد داد. نقش زن در این سه کلید واژه بسیار مهم است.

امام (ره)، شایسته‌ترین احترامات را نسبت به زنان داشتند
امیر محمد فهمیده قاسم‌زاده؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این برنامه، بیان کرد: امام خمینی (ره)؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی، در هر شرایطی، زیباترین و شیواترین کلمات را برای بانوان به‌کار برده است. ایشان شایسته‌ترین احترامات را نسبت به زنان داشتند. الگوی زن از نظر امام، حضرت زهرا (س) و دختر گرامی ایشان، حضرت زینب کبری (س) است.

وی ادامه داد: تربیت، رهبری، محیط و تفکر اسلامی بود که زنان ایرانی را به قهرمانان تاریخ تبدیل کرد. به بیان امام خمینی (ر)، زنان ثابت کردند در مجاهده، همدوش مردان بلکه مقدم بر آنان هستند. این واقعیت که زنان ممتاز و انقلابی و رویش‌های درخشان در این چهل سال در تاریخ ایران بی‌سابقه است را نمی‌توان نادیده گرفت و این مرهون تعالیم اسلام و دیدگاه‌های عالمانه امام و رهبری است.

امیر فهمیده با بیان اینکه زن در متن تاریخ قرار دارد نه در حاشیه، گفت: زنان ما ثابت کردند که می‌توان زن بود، عفیف بود و دستاورد‌های بزرگ را به ارمغان آورد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین اظهار کرد: در نقطه عطف انقلاب، رهبری به تشریح دستاورد‌های شگرف این چهار دهه و افق پیش‌رو پرداختند. این بیانیه در گام دوم انقلاب، تجدیدمطلعی خطاب به ملت ایران و به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.

تجلیل از بانوان فعال در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی
در بخش پایانی این آئین به‌طور نمادین از چهل کتاب صوتی و چاپی در زمینه نقش فعال زنان رونمایی شد. حُسن ختام این برنامه نیز تشجلیل از ۴۰ بانوی فعال و موفق در عرصه‌های مختلف انقلاب و دفاع مقدس بود. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات