۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۹۷۷۸۵
حجت الاسلام صدوق:

کار تشکیلاتی لازمه حوزه انقلابی است

کار تشکیلاتی لازمه حوزه انقلابی است
حجت الاسلام صدوق گفت: سرباز جبهه حق افزون بر دشمن شناسی باید دشمن را رصد کرده و با کار تشکیلاتی به مقابله با دشمن برخیزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست کارگاهی تحلیلی نوین از انقلاب اسلامی در چارچوب فلسفه تاریخ انبیا، «حوزه انقلابی» و هندسه وظایف آن در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و گام دوم آن در مدرسه علمیه الزهرا(س) گیشا برگزار شد.

گفتنی است این نشست در راستای نمایشگاه پنجاه سال پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی، بستر تحقق تمدن نوین اسلامی با همکاری حسینیه اندیشه قم در مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام برگزار شد.

حجت الاسلام روح الله صدوق در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان در هر مرحله از وجود و مسیر رشد نیازهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اعتقادات هم همین مسیر و مراحل وجود دارد از این رو تاریخ و اعتقادات را باید در یک بستر رشد معنا کرد و هرمرحله نسبت به مرحله قبل کمال است و این به معنای نقص دوره قبل نیست همچنان که در دوره رشد انسان هم مراحل اولیه رشد را ناقص نمی‌بینیم.

مسؤول حسینیه اندیشه قم در ادامه بیان داشت: اما اگر مراحل رشد را پشت سرگذاشته باشیم ولی هنوز به مناسبات مراحل قبلی پایدار باشیم این نقص است. از این رو اگر بشر هزار سال از او گذشت و رشد نکرد می گوییم ناقص است ولی اگر در مراحل رشد بوده می گوییم به سمت کمال در حال حرکت است.

حجت الاسلام صدوق در ادامه با اشاره به سه عالم قبل از دنیا، دنیا و بعد از آن اظهارداشت: عالم دنیا سه مرحله دارد، اول از هبوط حضرت آدم(ع) تا بعثت که خصوصیت آن، فتنه های ابلیس و نظام کفر است از نوع حسی بوده. 124 هزار پیامبر در این مرحله ظهور پیدا کردند که شاخصه اصلی این دوران تقیه مقابل کفر است که اگر یار نبود در مقابل کفر تقیه صورت گیرد و در صورت وجود یاران مقابله با کفر انجام می شود و تشکیل امت دینی در این مرحله اتفاق افتاده است.

استاد حوزه علمیه مرحله دوم را مرحله از بعثت تا ظهور دانست و گفت: فتنه های ابلیس در این دوران عقلی می شود، بت پرستی حسی در این دوره پایان یافته و بت پرستی عقلی رواج پیدا کرده است.  شاخصه اصلی این دوره این است که با بعثت کفرجلی برداشته می شود ولی تقیه با نفاق هست که برای دفاع از اصل دین موضوعیت دارد و در این مرحله حکومت دینی تشکیل شده است.

وی مرحله دیگر را از ظهور تا قیامت بین کرد و اظهار داشت: در این دوران فتنه ها روحی و شهودی است و تمدن دینی در این مرحله شکل می گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تشکیل امت دینی در دوره اول ادامه داد: تشریع امت در دوران حضرت نوح اتفاق افتاد که مامور به تشکیل امت دینی بودند که علیرغم مرارت هایی که متحمل شدند این امر تحقق پیدا نکرد و همه اهل زمین نابود شدند لذا سایر انبیا مامورند که تحقق امت دینی را پیگیر باشند که در زمان حضرت موسی امت دینی تشکیل می شود و در این فضا تشریع حکومت هم اتفاق می افتد و مامور به تشکیل حکومت دینی می شوند اما با کارشکنی های بنی اسرائیل این مسأله تشکیل حکومت به عقب می افتد تا دوران بعثت که حکومت دینی تشکیل می شود و تشریع تمدن به معنای رفع همه نیازهای بشر حول محور امام صورت می پذیرد.

حجت الاسلام صدوق ضمن با اشاره به ماجرای سقیفه که باعث شد تشریع تمدن زمین بخورد گفت: ماموریت اصلی در دوران بعثت این بود که حکومت تشکیل شود و ظرفیت تشریع تمدن هم ایجاد شود لذا زمانی که حکومت دینی تشکیل شده باشد بازگشتش به مرحله قبل (جاهلیت) ممتنع است. اگر قرار باشد حکومت و حاکمیت اسلام به قبل برگردد، امام و پرچمدار توحید مامور به قیام است و لو فردا که هیچ یاری نداشته باشد.

وی با بیان ماموریت امام افزود: امام دو ماموریت دارد اول اینکه حاکمیت اسلامی به کفر برنگردد و دوم اینکه جامعه به سمت تحقق تمدن حرکت کند. از این رو در جایی که تفاوت بین حکومت اسلامی و کفر می شود، امام سکوت نمی کند ولی آنجایی که تفاوت بین تحقق حکومت و تشریع تمدن می شود امام برای حفظ اسلام سکوت می کند تا پایه های نظام اسلامی را حفظ کرده و به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد ولو اینکه ظاهرا نفاق حاکم باشد.

این استاد حوزه علمیه گفت: از ابتدای عالم تقابل بین دین داری و کفر بوده و تا آخر هم هست، از این رو دائما باید ببینیم که رشد در تکامل دینی و در تکامل کفر چقدر جلو آمده است.

 وی در ادامه با اشاره به عصر غیبت و نقش علمای شیعه در این زمینه افزود: رویکرد علما برای حفظ دین در سه گام بوده است و انقلاب اسلامی نیز نتیجه همین گام ها و برخاسته از آن است که آن گام ها شامل حفظ اسناد و اخبار با هدف تفسیر قرآن با نگاه به سنت، تولید و تقویت اصول برای رشد عقلانیت، تمییز فقاهت، بلوغ فقاهت و کمال فقاهت با هدف تمدن نوین اسلامی براساس فقه شیعی می شود.

حجت الاسلام صدوق در پایان با اشاره به وظیفه طلبگی در این عرصه تمدن سازی خاطرنشان کرد: طلبگی سربازی جبهه حق است و سرباز باید جبهه خود را بشناسد و بداند حمله دشمن از کدام جهت خواهد بود. لذا فقط علاقه به سربازی کفایت نمی کند بلکه شناخت دشمن، شناخت حمله دشمن و عمق حمله دشمن هم لازم است. اگر دشمن را خوب رصد نکند چه بسا در حمله اول با شکست سنگین مواجه می شود. در قدم بعدی هم سرباز باید نحوه مواجهه را، یک مواجهه در مقیاس جبهه اندازه گیری کند از این رو کار جمعی و تشکیلات جمعی لازم است و سربازی ما به مجموعه سربازها وابسته است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات