۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۵۹۷۷۸۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

هر حرف، کلمه و قالب قرآن یک نکته دارد

هر حرف، کلمه و قالب قرآن یک نکته دارد
رییس ستاد اقامه نماز گفت: قرآن، کریم است و هر حرف، کلمه و قالب آن یک نکته دارد؛ در روایات آمده معنی بعضی از آیات قرآن را جز در آخرالزمان کسی نمی‌فهمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در مراسمی که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد،‌ با اشاره به آیه "یا ایهاالانسان ما غرک بربک الکریم"، گفت: کلمه کریم در کتاب آسمانی مسلمانان برای خدا، قرآن، پیامبر(ص)، ملائکه و انسان استفاده شده است.

وی افزود: وقتی خداوند متعال قرآن را کریم معرفی می‌کند یعنی ما وظیفه داریم این کتاب مقدس را تکریم کنیم؛ از جمله راه‌های تکریم قرآن تلاوت، تدبر، تبلیغ و عمل به آن است؛ از مرحوم علامه طباطبایی نقل است که تفسیر قرآن هر دو سال باید عوض شود زیرا هر اندازه زمان پیش می‌رود دیدگاه انسان بازتر و روشن‌تر می‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه "لایمسه الا المطهرون" اظهار داشت: سفره قرآن برای همه باز است و انسان آلوده به گناه هم می‌تواند آن را بخواند و یا تفسیر کند اما عمق قرآن به عمق دل کسی می‌نشیند و نفوذ می‌کند که واقعاً پاک باشد؛ هر داغی سرد می‌شود اما هیچ پخته‌ای خام نمی‌شود؛ دین و ایمان نیز وقتی به معنای واقعی در قلب انسان نفوذ کند دیگر از آن خارج نخواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: اگر کار مستحبی سبب ضرر زدن به کار واجب شود آن عمل دیگر مستحب نخواهد بود؛ مشکل ما این است که مزه قرآن را نچشیده‌ و نتوانستیم زیبایی آن را به مردم نشان دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: حرف "ب" در آیه "وبالوالدین احسانا" یعنی احسان و خیر به والدین حتما باید به دست خود انسان باشد تا آن کار خیر به آنها بچسبد و به دلشان بنشیند.

وی افزود: در مدیریت بحثی است با این مضمون که ایجاد رقابت سبب می‌شود تا کارها با نشاط و ابتکار پیش برود؛ حضرت سلیمان(ع) نیز برای جابجایی تخت بلقیس در میان یارانش ایجاد رقابت کرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: قرآن، کریم است و هر حرف، کلمه و قالب آن یک نکته دارد؛ در روایات آمده معنی بعضی از آیات قرآن را جز در آخرالزمان کسی نمی‌فهمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای هر کاری قبل از رسیدن زمان آن برنامه ریزی می‌کنیم به طور مثال چند ماه مانده به عید نوروز برای آن تدارک می‌بینیم و برنامه می‌چینیم اما لازم است آیا به همین منوال برای ماه رمضان که دو ماه دیگر است باز هم برنامه ریزی می‌کنیم و تدبیری داریم یا خیر./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات