۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۵۹۷۷۹۹

تجلیل از حجت‌الاسلام محدثی در طرح «چهل قلم»

تجلیل از حجت‌الاسلام محدثی در طرح «چهل قلم»
آیین تجلیل از حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی یکشنبه 28 بهمن ماه در سالن همایش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیین تجلیل از حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی از نویسندگان برجسته حوزوی در راستای طرح ملی «چهل قلم» ظهر امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن همایش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

در آغاز این مراسم تقی پورمتقی عضو هیأت مدیره انجمن قلم حوزه با اشاره به اینکه تجلیل و تکریمِ صاحبان علم از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: تکریم و تجلیل از یک عالم در حقیقت تجلیل و تکریم خداوند متعال و پیامبر است چراکه عالم در خط سیر خداوند متعال و این بزرگواران حرکت می‌کند.

عضو هیأت مدیره انجمن قلم با اشاره به بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب از جمله تحقیق، تألیف، ترجمه و شعر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محدثی بیان کرد: این شخصیت علمی علاوه بر کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای بیش از ۳۰۰ عنوان مقاله دارد و این دستاورد‌ها در مجموعه‌ها و عرصه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام و المسلمین محدثی در سال ۱۳۴۴ در مدرسه حقانی به فراگیری دروس حوزوی مشغول شد، اضافه کرد: وی اوایل پیروزی انقلاب هفت سال در دانشگاه تدریس کرده و تاکنون ۱۵ سال سابقه تدریس دروس حوزوی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

پورمتقی گفت: سال ۱۳۷۵ مرکز ادبی حوزه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی تاسیس و در این عرصه خدمات زیادی به جامعه ارائه شد. برخی از کتاب‌های این شخصیت به زبان‌های خارجی به ویژه آذری، اردو و انگلیسی ترجمه شده است.

آثار محدثی از عوام‌زدگی، خرافات و مقدس‌تراشی پیراسته است
در ادامه این نشست محمد اسفندیاری استاد شعر و ادب فارسی طی سخنانی با بیان اینکه مجامع علمی و آموزشی با پیشرفت علوم به فکر عمومی کردن علم افتادند، تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف محتوا‌های مختلف در کم‌ترین حجم به مردم ارائه شده است تا مردم در کم‌ترین زمان بتوانند بیشترین اطلاعات را دریافت کنند.

وی عمومی کردن دانش در دنیا را مطرح کرد و گفت: گام‌های مختلفی برای عمومی کردن دانش برداشته شده است، این حرکت خلاف تصوری است که گذشته ما داشتند، چراکه آن‌ها فکر می‌کردند که فضل و هنر در پیچیده‌نویسی است و ساده‌نگاری ناشی از ساده‌انگاری است.

اسفندیاری یادآور شد: آثار حجت‌الاسلام و المسلمین محدثی در چارچوب عمومی کردن معارف دینی است به همین علت برای شناخت این استاد بیشتر باید به جایگاه فعلی او توجه کنیم.

وی مخاطب اصلی آثار حجت‌الاسلام و المسلمین محدثی را جوانان دانست و عنوان کرد: آثار این شخصیت از عوام‌زدگی، خرافات و مقدس‌تراشی پیراسته است به همین علت به شیوه مطلوب مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.

اسفندیاری گفت: کاربردی بودن آثار موضوع بسیار مهمی برای مخاطبان است که این نویسنده در آثار خود به شیوه مطلوب به این عنصر توجه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم هم ضمن تقدیر از مشارکت برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در راستای اجرای برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در شهر قم عنوان کرد: تجلیل از شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی توفیق بزرگی است که قسمت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم شده است.

تیراژ کتاب‌های چاپ‌شده نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است
در پایان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی نیز طی سخنانی گفت: فقط شهر مقدس قم دارای بیش از ۴۰ نویسنده توانمند در عرصه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال اخیر هنرمندان و نویسندگان توانمند بسیاری را تربیت کرده است.

وی از وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کند تا بستر و زمینه مطالعه و دسترسی مشتاقان به کتاب را در سراسر کشور فراهم کند که این رویکرد و تلاش‌ها قابل تقدیر است.

محدثی یادآور شد: تیراژ کتاب‌های چاپ‌شده نسبت به گذشته بسیار پایین آمده چراکه استقبال از فرهنگ کتابخوانی کاهش یافته است و به همین علت نیز برخی از ناشران کار خود را تعطیل کرده‌اند.

رونمایی از تابلو‌های خوشنویسی و نقاشی اهدایی به حجت‌الاسلام و المسلمین محدثی، تقدیر از همسر این شخصیت علمی، رونمایی از تمبر یادبود آیین نکوداشت حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی، امضای این تمبر توسط مسئولان استانی و رونمایی از کتاب‌های این نویسنده برجسته به خط بریل، از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بوده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات