۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۹۷۸۲۳
حجت الاسلام کاظمینی:

شورای تخصصی حوزوی مهم ترین بازوی فکری و معرفتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

شورای تخصصی حوزوی مهم ترین بازوی فکری و معرفتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین اسناد بالا دستی کشور از جمله سند تحول نظام آموزشی، طرح جامع پیوست فرهنگی و سبک زندگی نقش مؤثری داشته است

حجت الاسلام کاظمینی دبیر شورای تخصصی حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبیین عملکرد شورای تخصصی حوزوی اظهار داشت: شورای تخصصی حوزوی، نهاد واسط رسمی بین شورای عالی حوزه های علمیه کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرایند سیاستگذاری فرهنگی نظام است. این شورا که مهمترین بازوهای فکری و معرفتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است از سال 1387 فعالیت خود را در قم آغاز نموده است.

دبیر شورای تخصصی حوزوی در ابتدای این نشست که با موضوع ارائه گزارش فعالیت های سه ساله این شورا برگزار شد، اظهار کرد: حدود هفت سال است که کمیسیون حوزوی به شورای تخصصی حوزوی ارتقاء یافته و هم اکنون در آستانه دوره سوم فعالیت این شورا هستیم.

وی ادامه داد: تلاش، همکاری و همدلی اعضای شورا باعث شد فعالیت های اثر گذار و چشمگیری در این مدت انجام شود.

دبیر شورای تخصصی حوزوی در ادامه به تبیین عملکرد دوره دوم شورای تخصصی حوزوی پرداخت و اظهار کرد: بیانیه ماموریت و چشم انداز این شورا طبق رهنمود رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از غرفه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی فرهنگی در سال 89 تدوین شده است که بیان داشتند: «شما نبايد ‌همّتان را منحصر به چيزهايي كنيد كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با حوزه مي خواهد مطرح شود ؛ بلكه اين تزريق نگرش حوزوي دركل سياست هاي فرهنگي كشور بايد باشد...همين چيزي كه خلأش را در آموزش و پرورش داريم مي بينيم،‌ در صدا و سيما مي بينيم، در دانشگاه ها مي بينيم،‌ در خيلي جاهاي ديگر، در نقشه كلان اداره كشور داريم مي‌بينيم. اين بايد اينجا تأمين شود...اين كاري كه كرديد بايد ناظر به مسأله كلان اداره كشور و فرهنگ كشور باشد.»

وی ادامه داد: این شورا دارای کمیسیون ها و کارگروه هایی متشکل از اساتید و فضلای حوزوی است که بطور مستقیم از ظرفیت آنها در موضوعات مختلف استفاده می­ شود. از ابتدای آغاز فعالیت شورای تخصصی حوزوی، این شورا در تدوین اسناد بالادستی فرهنگی و علمی کشور؛ همچون: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی، تدوین نقشه جامع علمی کشور، تدوین سند تحول نظام آموزشی، طرح جامع پیوست فرهنگی و رهنامه سبک زندگی اسلامی ایرانی نقشی مؤثر و همکاری جامعی داشته است.

دبیر شورای تخصصی حوزوی افزود: پیش نویس ماده واحده اعطای امتیاز به فعالیت ها و محصولات علمی پژوهشی حوزه، ماده واحده مربوط به شورای گسترش حوزه های علمیه، تصویب ماده واحده دفتر همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، همکاری در تدوین سند تحول علوم انسانی و ماده واحده اشتغال دانش آموختگان حوزوی در آموزش و پرورش از دیگر فعالیت هایی است که شورای تخصصی حوزوی به ثمر رسانده است.

حجت الاسلام کاظمینی با اشاره به اینکه این شورا در سال 97 بیش از 1250 نفر ساعت از حضور کارشناسان حوزوی استفاده کرده است، ابراز کرد: در مجموع بیش از 100 موضوع در این مدت در شورای تخصصی حوزوی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه به برخی مصوبات و پیشنهادات مجمع شورای تخصصی حوزوی اشاره کرد و گفت: طرح دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، اساسنامه ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی، پیش نویس سند جامع روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران و سند ملی توسعه زیست فناوری ایران از جمله این مصوبات و پیشنهاداتی است که البته برخی از این مصوبات در انتظار ابلاغ ریاست محترم جمهوری هستند.

 دبیر شورای تخصصی حوزوی از سند ملی حقوق کودک، پیش نویس سند ملی گسترش زبان فارسی، پیش نویس اساسنامه جایزه بین المللی ایثار، طرح ساماندهی و ارتقای رشته های اسلامی(حوزوی) در دانشگاه های کشور،  به عنوان دیگر مصوبات و پیشنهادات مجمع شورای تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت های این شورا به برگزاری همایش های ملی و بین المللی و نیز نشست های تخصصی معطوف است. در این زمینه بیش از 60 نشست تخصصی و دو همایش بین المللی با عناوین دین و نظریه فرهنگی و نیز دین، فرهنگ و تکنولوژی در دوره سه ساله دوم برگزار شده است.

حجت الاسلام کاظمینی در پایان به فعالیت های بخش پژوهش اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون بیش از 20 گزارش راهبردی در مسائل دارای اولویت حوزه علم و فرهنگ تدوین و حدود 30 عنوان پژوهش انجام شده که برخی از آنها چاپ یا در حال انتشار است. عناوینی از قبیل: درآمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه، انتقال فرهنگ دینی در نهاد آموزش؛ آسیب‌ها و راهکارها، تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد و سیاست‌های فرهنگی در آئینه وصیت نامه امام خمینی تنها گوشه ای از این فعالیت ها و عناوین است. /1325/ت302/ج

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات