۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۵۹۷۸۷۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی
انتشار اطلس لشکر ۳۱ عاشورا، آغاز مسابقات قرآنی مددجویان کمیته امداد، برگزاری نشست «۲۹ بهمن؛ ریشه‌ها و پیامدها» در تبریز و معرفی برگزیدگان جشنواره شعر ایثار و مقاومت از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اطلس لشکر ۳۱ عاشورا با موضوع بررسی عملکرد و حماسه آفرینی رزمندگان و فرماندهان این لشکر در دوران دفاع مقدس منتشر شد. این مجموعه توسط جلال معبودی در شش فصل و 256 صفحه به چاپ رسیده است.

اطلس لشکر 31 عاشورا در برگیرنده کلیات یگان، آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، نقش تیپ عاشورا در عملیات‌های طریق‌القدس و بیت‌المقدس، نقش یگان 31 عاشورا در عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر 1، والفجر 4، خیبر، بدر و والفجر 8 با عنوان تنبیه متجاوز و نبردهای آبی - خاکی است.

نبردهای شرق بصره و نقش لشکر 31 عاشورا در عملیات‌های کربلای 4، کربلای 5، کربلای 8 و نبردهای جبهه غرب و شمال‌غرب و نیز عملیات‌های نصر 7، بیت‌المقدس 2 و 3 و مرصاد از دیگر فصل های این کتاب است. در بخش پایانی کتاب هم ذیل عنوان ضمائم مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس سپاه عاشورا، منابع اختصاصی لشکر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و راویان یگان 31 عاشورا، باغ‌ موزه دفاع مقدس و ستاد کنگره شهدا معرفی‌ شده است.

همچنین در این اطلس سعی شده است تا با استفاده از نقشه، نمودار، جدول و عکس، عملیات‌های آفندی که رزمندگان لشکر 31 عاشورا در آن شرکت داشته و حماسه‌ آفرینی کرده‌اند، تبیین و تشریح شود. منبع اصلی این اطلس کتاب، شناسنامه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس است که به همت مصطفی عابدی از رزمندگان لشکر عاشورا و زیر نظر سردار امین شریعتی و فرماندهان این لشکر تألیف شده است.

آغاز مسابقات قرآنی مددجویان کمیته امداد

یوسف زمانی، معاون فرهنگی کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: مسابقات قرآنی یادبود شهدای مدافع حرم ویژه مددجویان و کارکنان کمیته امداد و خانواده آنها در سطح شهرستان های استان برگزار شد.

معاون فرهنگی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی ادامه داد: این رویداد فرهنگی بصورت منطقه ای در شهرستان های تبریز، اهر، مراغه، آذرشهر، میانه، سراب و مرند با حضور قاریان و حافظان ممتاز دانش آموزی و دانشجویی تحت حمایت کمیته امداد و کارکنان و خانواده های آنها شکل گرفت.

زمانی افزود: نشست های قرآنی با حضور ائمه جمعه شهرستان های محل برگزاری مسابقات از دیگر برنامه های جانبی در طول این رویداد مهم فرهنگی و تربیتی بود. بیش از 700 نفر از دانش آموزان و دانشجویان از جامعه هدف در این مسابقات شرکت داشتند که در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم به رقابت پرداختند.

معاون فرهنگی کمیته امداد استان افزود: نفرات برتر این مسابقات به مرحله استانی راه یافته و در صورت کسب رتبه، به مسابقات کشوری قرآن کریم راه خواهند یافت.

نشست «۲۹ بهمن؛ ریشه‌ها و پیامدها» در تبریز برگزار شد

هم‌زمان با سالگرد قیام تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز نشست «۲۹ بهمن؛ ریشه‌ها و پیامدها» برگزار شد. این نشست صمیمی با حضور حماسه‌سازان قیام ۲۹ بهمن تبریز، جوانان و سخنرانی حاج محمد حسن عبد یزدانی و حاج ‌سید محمد الهی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب به همت سازمان قطار شهری تبریز و حومه برگزار شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در این نشست با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: امروز ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب همچون کودکی است که تازه راه افتاده است و امیدواریم ده‌ها و چهل‌ها برای این انقلاب را جشن بگیریم.

مصطفی مولوی فرد از سرداران هشت سال جنگ تحمیلی با اشاره به‌ضرورت شناساندن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی به نسل‌های جدید اظهار می‌کند: امیدواریم با رشد و توسعه این انقلاب نسل‌های بعدی از ثمرات آن بهره‌مند شود.

برگزیدگان جشنواره شعر ایثار و مقاومت معرفی شدند

چهارمین جشنواره استانی شعر ایثار و مقاومت شهرستان شبستر با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، دهه فجر و انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، صیانت از فرهنگ و هویت دینی، ملی و  شعار سال "اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی "بصورت استانی برگزار شد و طی آئینی نفرات برتر این جشنواره معرفی شدند.

همچنین در این جشنواره در بخش اصلی محمد شکری‌فرد به عنوان نفر اول، ابراهیم غفاری به عنوان نفر دوم و عارف ساسانی به عنوان نفر سوم معرفی شدند. در بخش آزاد امیر حسین دوست‌زاده به عنوان نفر اول، وجیهه اقبالی به عنوان نفر دوم و یعقوب حضرتی به عنوان نفر سوم معرفی شدند./935/ت303/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات