۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۸۷۳
در قم؛

نشست علمی "شبکه‌های اجتماعی و دینداری کاربران" برگزار شد

نشست علمی
عضو هیأت علمی دانشگاه صداو سیما با بیان این که آثار منفی شبکه‌های اجتماعی بر دینداری مشهود است، گفت: ما با فرض این آثار، شیوه‌های تضعیف دینداری را مطالعه کرده و به دنبال ابعاد این تضعیف هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا پویا، عضو هیأت علمی دانشگاه صداو سیما در نشست علمی "شبکه‌های اجتماعی و دینداری کاربران" که امروز در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به محتوای تحقیق خود در رابطه با تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر دینداری کاربران اظهار داشت: فضا و موقعیت شبکه‌های اجتماعی بر اساس نظام ارزشی کاملا مغایر با نظام ارزشی ما طراحی شده است.

آثار منفی فضای مجازی بر دینداری کاربران

عضو هیأت علمی دانشگاه صداو سیما با بیان این که تحقیقات زیادی، آثار منفی شبکه‌های اجتماعی بر دینداری را  نشان داده است، گفت: ما با فرض این آثار، شیوه‌های تضعیف دینداری را مطالعه کرده و به دنبال ابعاد این تضعیف هستیم تا چگونگی رخ دادن آن و شیوه مقابله با آن را به دست آوریم.

وی ابراز داشت: متأسفانه بسیاری اوقات، حتی کارشناسان نسبت به ارتباط بسیار موثق فضای مجازی با فضای حقیقی غفلت می‌کنند، به گونه‌ای که گاهی به قدری مسأله از حالت عادی خارج می‌شود که بعضی از صاحب‌نظران غربی اصطلاح فراواقعیت را از آن دارند.

پویا با اشاره به تفاوت رفتار بسیاری از افراد جامعه در فضای حقیقی و مجازی بیان کرد: برخی در فضای حقیقی بسیاری از تعصبات اخلاقی را دارند، اما به محض وارد شدن در فضای مجازی، این تعصبات برداشته می‌شود، به گونه‌ای که عکس‌برداری دیگران از او و خانواده‌اش موجب ناراحتی و واکنش او می‌شود؛ اما عکس خانوادگی و شخصی خود را به راحتی در فضای مجازی قرار می‌دهد.

تصور اشتباه نبود اثر واقعی برای فضای مجازی

وی با تأکید بر این که تصور عدم آثار واقعی برای فضای مجازی، تصوری اشتباه و خطرناک است، اظهار داشت: به قدری مسأله فضای مجازی جدی است که برخی آن را فراواقعیت تعبیر کرده‌اند، یعنی آثار و مسائل آن بیش از واقعیت است.

کارشناس فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: آثاری که فضای مجازی روی فکر، نگرش، احساسات و روابط انسان و به تبع آن روی رفتار او وجود دارد، از جنبه‌ و منظری خاص، نسبت به فضای حقیقی بیشتر است.

چرایی بالاتر بودن آثار فضای مجازی بر فضای حقیقی

وی درباره چرایی بالاتر بودن آثار فضای مجازی بر فضای حقیقی مطرح کرد: جذاب‌تر بودن فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی جذاب‌تر است، چراکه در فضای مجازی به جهت عمومی بودن فضا، بسیاری از کارها، تکنولوژی، ابزار و علومی مانند روانشناسی وجود دارد که فضای آن را جذاب‌تر از فضای حقیقی کرده است.

پویا اضافه کرد: نکته دوم کارکرد بیشتر قدرت تخیل و واهمه در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی است، کسی که در خیابان راه می‌رود و نامحرمی را می‌بیند، به محض دیدن رد می‌شود و با صحنه بعدی او را فراموش می‌کند، اما در فضای مجازی گاهی دیدن یک صحنه جذاب، سبب تحریک او برای دوباره دیدن آن صحنه می‌شود.

وی افزود: در فضای حقیقی تکرار معنا ندارد، در حالی که در فضای مجازی، امکان تکرار دریافت‌ها وجود دارد، به گونه‌ای که فرد نسبت به برخی از صحنه‌ها معتاد می‌شود./876/پ202/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات