۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۹
کد خبر: ۵۹۷۹۱۵
سر مقاله؛

برزخ FATF

برزخ FATF
نوع نگاه مجمع تشخیص مصلحت به لوایح چهارگانه موسوم به پولشویی نشان از تردید جدی نظام سیاسی به ادامه پروژه برجام دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، نوع نگاه مجمع تشخیص مصلحت به لوایح چهارگانه موسوم به پولشویی نشان از تردید جدی نظام سیاسی به ادامه پروژه برجام دارد. اگر برجام را حاصل نگاه مثبت دولت به غرب شامل دولت اوباما و دولت‌های اروپایی بدانیم، خروج ترامپ از برجام این اعتماد را به‌صورت کلی زیر سؤال برد.
 
مکانیسم اروپایی در این میان می‌توانست تنظیم‌کننده روابط ایران و کشور‌های اروپایی باشد؛ اما خواسته ایران از اروپا در سطوح مختلف بی‌پاسخ ماند؛ از انفعال اروپا در مقابل خروج شرکت‌ها از ایران -که قرار بود در بخش سرمایه‌گذاری و تولید فعال باشند- گرفته تا بی‌ارادگی سه کشور اروپایی در مقابل سخت‌گیری‌های اقتصادی ترامپ از جمله بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و ثانویه. با این حال تهران همچنان منتظر اقدام نهایی اروپا ماند.
 
بیشتر از همه این دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش بود که اقدام اساسی اروپا را طلب می‌کرد. اما پاسخ نهایی اروپا که ذیل اینستکس قابل توضیح است، ناچیزتر از آن بوده که برای تهران هیجان‌انگیز باشد.
 
این واکنش تهران را می‌توان در پاسخ سرد مجمع تشخیص به اصرار دولت روحانی مشاهده کرد. به نظر می‌رسد تنها برخی تضمین‌ها از جانب اروپا بتواند تا حدودی پالرمو را از برزخ رها کند. داستان CFT، اما متفاوت خواهد بود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات