۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۹۷۹۵۷
تولیت مدرسه علمیه امام صادق:

طلاب و روحانیان باید اهل تواضع و فروتنی باشند

طلاب و روحانیان باید اهل تواضع و فروتنی باشند
تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) با بیان اینکه طلاب و روحانیان باید اهل تواضع و فروتنی باشند، گفت: تواضع خصلت بندگان خوب خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین موسی سالمی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه برگزار شد ابتدا با طرح یک شبهه اعتقادی گفت: گاهی یک شبهه اعتقادی بیان می شود با این عنوان که شیعه می گوید خلیفه دوم با امیرمومنان دشمن بوده است ولی ما می بینیم که عمر در داستان فتح بیت المقدس امیرمومنان را به عنوان جانشین خود در مدینه می گذارد؛ پس دشمنی در کار نیست.

وی در پاسخ به شبهه مطرح شده بیان داشت: اگر این موضوع از نظر تاریخی ثابت باشد که نیست، یکی از موارد بزرگواری امیرمومنان علی(ع) است که با اینکه حق ایشان را غصب کرده اند و اسلام اصیل را از راه اصلی خود منحرف کردند ولی حضرت به خاطر خدا با آن ها همکاری و همراهی می کردند تا بخشی از مشکلات جامعه حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین سالمی درباره تواضع، ابراز کرد: تواضع نیاز همه ما طلبه ها و روحانیان است؛ چه تواضع در نزد خداوند و چه تواضع در نزد مردم. خدای تبارک و تعالی در سوره مبارکه فرقان آیه شریفه 63 می فرماید: وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا، در این آیه شریفه خداوند بندگان خوب خودش را بسیار زیبا توصیف کرده است.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند درباره بندگان خوب خود می فرماید: آنان با آرامی و بدون تکبر راه می روند و با افراد نادان بحث نمی کنند؛ بوعلی سینا می گوید: هر وقت که با یک فرد عالم وارد بحث و مناظره می شدم می توانستم او را قانع کنم و از نظر علمی بر او فائق می آمدم ولی هر گاه با یک جاهل بحث کردم مغلوب او شدم؛ چون که جاهل هیچ گاه حرف منطقی را از انسان نمی پذیرد و درست مثل کسی است که خودش را به خواب زده است و هیچگاه نمی توان او را از خواب بیدار کرد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از بهترین شیوه های اخلاقی و یکی از ابزارهای محبوب شدن در نزد خداوند، ائمه و مردم تواضع است. در کتاب تحف العقول روایتی از امام صادق(ع) آمده است که ایشان فرمود: ثَلَاثَةٌ تُورِثُ الْمَحَبَّةَ الدِّينُ وَ التَّوَاضُعُ وَ الْبَذْل‏، انسان مؤمن را همه دوست دارند و ذات آدم اینگونه است که از انسان های لا ابالی و بی دین متنفر است.

حجت الاسلام والمسلمین سالمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسانی دست و دل باز باشد و نسبت به زندگی خودش و دیگران حساسیت به خرج ندهد همین کار او سبب می شود که محبتش در دل مردم بیفتند. انسان های متواضع را همه دوست دارند و انسان ذاتاً از انسان های متکبر متنفر است./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات