۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۹۷۹۶۷
با حضور وزیر دفاع صورت پذیرفت؛

افتتاح 5 طرح صنعتی تحقیقاتی حوزه مواد پیشرفته و انرژی

افتتاح 5 طرح صنعتی تحقیقاتی حوزه مواد پیشرفته و انرژی
طرح تحقیقات کاربردی سازمان توسعه منابع انرژی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز دهه پنجم انقلاب و به همت و تلاش شبانه روزی متخصصین و دانشمندان حوزه انرژی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها 5 طرح صنعتی تحقیقاتی سازمان توسعه منابع و انرژی با حضور وزیر دفاع، به بهره برداری رسید.

امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم با بیان اینکه وزارت دفاع رسالت خود را حمایت قاطع از تحقیقات کاربردی و شبکه همکاران نخبه و شرکت های دانش بنیان می داند اظهار داشت: سازمان توان با برخورداری از ظرفیت های صنعتی مبتنی بر فناوری روز به عنوان مرجع اصلی تامین نیاز انرژی و به تبع آن تأمین مواد پیشرفته معدنی نیروهای مسلح، حرکت رو به رشدی داشته و خدمات شایسته ای هم به بخش های صنعت کشور عرضه کرده است.

امیر سرتیپ حاتمی با تقدیر از صنعت گران و محققان سازمان توسعه منابع انرژی اظهار داشت: این گروه همواره با بکارگیری نیروهای متخصص و زبده و با بهره گیری از دانش و فن آوری روز دنیا سعی در بهینه سازی فرآیندهای موجود و ارایه محصولات جدید بر اساس استانداردهای بین المللی نموده است و با ثبت چندین اختراع و نوع آوری و تقدیرنامه از جشنواره های مختلف خدمات ارزنده ای در جهت رشد و تعالی کشور ارائه کرده است.

وزیر دفاع با بیان فعالیت های سازمان توان در حوزه تحقیق، طراحی و توسعه سامانه ها و آرایه های پیشرفته هیبریدی متشکل از سیستم های تولید انرژی، سیستم های ذخیره ساز و خدمات مدیریت مصرف انرژی با رعایت مسائل زیست محیطی افزود: سازمان توان وزارت دفاع با انتقال صنعت تولید سرب از حاشیه جنوبی به محل صنعتی خارج از استان موفق شد در محل فعلی با ایجاد فضای مناسب و بهره گیری از ظرفیت های تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان را فراهم سازد که این موضوع از نظر زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر دفاع با بیان اینکه این صنعت ظرفیت استقرار حدود 100 واحد تحقیقاتی در مقیاس تولید اقتصادی را داراست گفت: امروز با افتتاح 5 واحد، طرح تولید فلز آنتیموان، طرح بازیافت باتری های لیتیومی، طرح نیمه صنعتی تولید LFP ، طرح صنعتی تولید گاز هلیوم و طرح تولید سوخت های آلی فسیلی به بهره برداری می رسد.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به اینکه از آنتيموان در طيف وسيعي از صنايع استفاده مي‌شود گفت: مهمترين كاربرد جهاني آنتيموان مصرف آن به عنوان فلز اوليه در توليد انواع باتري هاي معمولي و هيبريدي با ساير آلياژهاي فلزي مانند سرب است.

وی با بیان اینکه تأمین هلیوم مایع در صنعت کشور و برخی از تجهیزات مهندسی پزشکی یک موضوع مهم است گفت: با تولید هلیوم مایع در مجموعه سازمان توان وزارت دفاع نیاز های داخلی به این محصول راهبردی و تحریمی کاملاً مرتفع خواهد شد.

وزیر دفاع همچنین با اشاره به تولید سوخت های آلی مورد استفاده در صنایع هوا و فضا افزود: تولید سوخت های فسیلی به عنوان سوخت با انرژی بالا برای مصارف دفاعی از دیگر طرح های تحقیقاتی وزارت دفاع بوده است که امروز شاهد بهره برداری صنعتی آن هستیم.

امیر حاتمی با بیان اینکه این طرح ها محصول نظام نوین نوآوری باز است، اظهار داشت: این طرح ها شامل چرخه کامل بازیافت باتری های لیتیومی ، مایع سازی گاز هلیوم ، تولید فلز آنتیموان ، تولید ماده کاتدی باتری های لیتیومی و سوخت خاص بر مبنای سوخت های آلی فسیلی است که به عنوان یک راهبرد کلیدی ، ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در وزارت دفاع خواهد بود.

گفتنی است کلیه مراحل طراحی، اجرا و تجاری سازی این طرح ها با تکیه بر توانمندی های داخلی و توسط متخصصین سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و مراکز علمی و دانشگاهی صورت گرفته است که بار دیگر مفهوم « ما می توانیم » را بیش از پیش جلوه گر ساخته است./841/د103/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات