۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۹۷۹۷۸

‌ مروری بر خاطرات قرآنی آیت الله کریمی جهرمی در یک اثر

‌ مروری بر خاطرات قرآنی آیت الله کریمی جهرمی در یک اثر
این اثر برخی خاطرات قرآنی آیت الله کریمی جهرمی از دوران کودکی تا کهن سالی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «خاطرات قرآنی آیت الله کریمی جهرمی» را منتشر کرد.

قرآن کریم، کلام زیبا، دل نشین همیشه جاوید خداوند متعال است که با هدف هدایت و نجات جوامع بشری نازل گردیده است. هر بعدی از ابعاد این کتاب آسمانی سازنده است و طروات ویژه‌ای دارد.

خاطرات شیرین و جذابنند و در ذهم آدمیان می‌مانند؛ اگر این خاطرات، قرآنی و آسمانی باشد، جذابیت و ماندگاری بیشتری دارد.

این اثر برخی خاطرات قرانی فقیه اندیشور، ایت الله کریمی جهرمی است که از دوران کودکی تا کهن سالی در اثر همینشینی با این کتاب عظیم الهی، برایش رقم خورده و اکنون‌ها را در قالب شیرینی، نقل می‌کند.

در پشت جلد این کتاب شرح حال آیت الله کریمی جهرمی چنین آمده است:

حضرت آیت الله جهرمی، فقیه پر تلاش و پژوهشگر در عرصه علوم اسلامی است ایشان ۱۳۲۰ شمسی در شهرستان جهرم، دیده به جهان گشود.

تحصیلات مقدماتی خود را در شهر‌های جهرم و شیراز آغاز کرد و سپس برای گذارندن مراحل علمی، به حوزه علمیه قم وارد شد اساتید برجسته ایشان عبارتند از: آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی، سلطانی طباطبایی، سید محمد داماد، شریعتمداری، حاج شیخ مرتضی حایری، میرزا هاشم آملی و حاج عباس شاهرودی.

معظم له بیش از نیم قرن است که به تحقیق، تبلیغ و تدریس اشتغال دارد و ویژه‌های تخصصی ایشان: فقه و اصول، معارف قران و حدیث، مهدویت و اخلاق اسلامی می‌باشند تا کنون هشتاد اثر تحقیقی از ایشان منتشر شده است.

در این کتاب به ۴۳ خاطره قرآنی از ایت الله کریمی جهرمی آمده است که برخی از عناوین آن‌ها عبارتند از:

عطر قرآن در فضای خانه، فراگیری قران در مکتب، جاذبه‌های جلسه‌های قرانی در رمضان، زمزمه قرآن از کودکی، استمداد از قرآن کریم؛ قرآن‌هایی که از ان‌ها بهره‌مند شده‌ام؛ آشنایی با کتاب‌های قرآنی، کتاب تفسیری، استدلال به آیات در علوم حوزوی، برنامه حفظ قرآن، سرانجام بی اعتنایی به آیات قرآن، سرانجام استهزای به قرآن کریم، استفاه طنز آمیز از قرآن، استفاده از قرآن در سخنرانی، تأثیر استماع قرآن کریم، اثر تربیتی و اخلاقی قرآن و مباحث قرانی، تشویق دیگران به ویژه کوکان به قرآن کریم، آشنایی با روایات مربوط به قرآن، تطبیقات لطیف قرآنی، اشتغالات تفسیری، اولین آزمون تفسیر در حوزه و شعری درباره قرآن.

آیت الله کریمی جهرمی در خاطره‌ای به برگزاری نخستین آزمون تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه در زمان مرجعیت حضرت آیت الله گلپایگانی اشاره دارد که بدین این خاطره بدین شرح است:

نخستین آزمون تفسیر قرآن در حوزه

آزمون طلاب، امری سابقه دار است که گاهی به وسیله زعمای حوزه‌های بزرگ و زمانی به وسیله اساتید، معلمان و مدرسان، با هدف رشد و کمال طلاب انجام می‌گرفته است و ا حیانا در برهه‌هایی از زمان به واسطه حکومت ظالم و مستکبر برای محدود کردن روحانیت و فعالیت این قشر و برای زیر نظر گرفتن حوزه و روحانیت، پیشنهاد امتحان می‌داده‌اند و یا آنان را مجبور می‌کرده‌اند.

مواد امتحانی درس‌ها در حوزه‌ها در مراحل ابتدایی و متوسط، صرف و نحو و ان گاه منطق، بیان و بدیع و اصول عقاید و امثال آن و در مراحل عالی اصول فقه و فقه بود و با گذشت سالیان، از عمر حوزه‌ها و بر قرار بودن حوزه‌های امتحانی در این مکان‌ها به صورت اجمالی، در مواد دروس امتحانی، از تفسیر خبری نبود.

بعد از ارتحال زعیم بزرگ آیت الله بروجردی و انتقال اداره حوزه علمیه قم به زعمای بعدی، مرحوم آیت الله گلپایگانی اعلان امتحان کردند و مواد دروس امتحانی در دوره رسائل و مکاسب را چهار علم قرار دادند: تفسیر، کلام، اصول و فقه

آزمون تفسیر، که از جزء اول قران کریم بود؛ کتبی و شفاهی برگزار شد. به خاطر دارم برخی طلبه‌ها معترض بودند این چگونه امتحانی است که هم مواد امتحانی جدید مانند تفسیر و کلام را دارد و هم کتبی و شفاهی است؟ ولی بالاخره ان برنامه اجرا شد؛ امتحان مزبور به عمل آمد و برای بعد هم ادامه یافت و این امتحان تفسیر از نوآوری‌ها و یادگار‌های ایشان است.

ضمنا توفیق بود که اینجانب نیز در این آزمون شرکت داشتم و موفق گردیدم.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «خاطرات قرآنی آیت الله کریمی جهرمی» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در ۱۵۲ صفحه و به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن 601/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات