۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۹۷۹۸۳
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حب دنیا مانع درک ذکر قلبی است

حب دنیا مانع درک ذکر قلبی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حب دنیا مانع درک ذکر قلبی است، گفت: کینه و نفرت از دنیا راه رسیدن به قرب الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در سالروز رحلت بانوی ادب و ایثار حضرت ام‌البنین(س) در مسجد امیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مراد از ذکر حضور است.

وی بابیان اینکه ذکر باید در قلب انسان حضورداشته باشد، ادامه داد: ذکر هرگز نمی‌تواند همراه با یک عمل باطل باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی رویکرد معارف اسلامی را همراه با ذکر قلبی بیان کرد و اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: عقاب می‌کنیم موجودات خیره‌سر و بت‌پرست را، یاد ما برای کسانی است که دارای قلب باشند؛ جایگاه ذکر، قلب است و در روایت آمده که دل تنها با یاد خداوند آرام می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به کلامی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه ذکر جلا دهنده قلب است، گفت: ذکر الهی زنگار قلب را از بین می‌برد، ذکر لسانی سبب انتقال و اتصال به ذکر قلبی می‌شود. ذکر لسانی باید باشد اما نمی‌توان تنها به آن بسنده کرد ذکر باید همراه با حضورقلب باشد چراکه ذکر زبانی و قلبی همراه هم هستند.     

وی افزود: گاهی شیطان انسان را چنین فریب می‌دهد که ذکر لسانی بدون حضور قلب بی‌فایده است پس نیازی به گفتن ذکر لسانی نیست؛ انسان باید مراقب باشد با وسوسه شیطان از ذکر لسانی غفلت نکند و باید به‌گونه‌ای خود را تربیت کند که از طریق ذکر لسانی به ذکر قلبی دست یابد.

حجت الاسلام علوی تهرانی بیان داشت: مراد از استقرار مذکور در قلب حضور همیشگی قلب و مداومت بر ذکر است، در این مرحله مذکور از خود چیزی نمی‌بیند و همه وجودش ذکر الهی است در این مرحله انسان خودش را فراموش می‌کند. برای مثال زمانی که انسان به نماز برمی‌خیزد و در هر رکعت تنها خداوند را می‌بیند و می‌داند که خود در این امر هیچ نقشی ندارد این بالاترین حد ذکر است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: انسان اگر می‌خواهد به مقام ذکر قلبی برسد ابتدا باید از شر شیطان خلاص شود، زمانی که شیطان بر انسان چیره شود یاد خداوند در قلب نابود می‌شود، بنابراین اولین مانعی که برای انسان وجود دارد انسان به ذکر قلبی دست نیابد شیطان است.

وی بیان داشت: انسان به هر میزان درزمینهٔ دین آگاهی داشته باشد به همان مقدار عالم است. عشق به دنیا مانع درک ذکر قلبی می‌شود. کسانی که از ذکر لذت نمی‌برند فریفته دنیا هستند. انسان باید کینه دنیا را داشته باشد تا بتواند به خداوند برسد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات