۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۵۹۸۰۰۵

آشنایی با انقلاب اسلامی ایران در یک اثر

آشنایی با انقلاب اسلامی ایران در یک اثر
انتشارات نشر معارف کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران را در چهار بخش تدوین کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات نشر معارف وابسته به معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران نوشته دکتر جواد منصوری را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در چهار بخش با عنوان‌های: از ورود استعمار تا اشغال ایران، اشغال ایران و پی آمده‌ای آن، از نهضت تا انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی و تداوم آن نوشته است.

نگارنده در مقدمه درباره پدیده انقلاب اسلامی، در نگاه قدرت‌های استکباری و مکتب‌های مادی و الحادی، بسیار مهم. فوق‌العاده، بلکه عجیب چنین می‌نویسد:

پدیده انقلاب اسلامی، برای قدرت‌های استکباری و مکتب‌های مادی و الحادی، بسیار مهم و فوق‌العاده، بلکه عجیب و باور نکردنی تلقی شد. انقلابی که پی آمده‌های آن بیش از آنچه که در ابتدا تصور می‌شد، روند تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی منطقه و همچنین جغرافیای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مناطق گسترده‌ای از جهان را تحت تأثیر قرار داد. انقلاب اسلامی ایران، مشابه انقلاب‌های دیگر قرون معاصر نبود تا قدرت‌های استکباری با استفاده از تاکتیک‌ها و شیوه‌های اعمال شده در برخورد با سایر انقلاب‌ها مسیر و محتوای آن را منحرف کنند و دوباره سلطه استکباری و استعماری خود را به شکل متفاوتی برقرار سازند.

با افزایش آگاهی از اهداف و سیاست‌های استعماری و مخالفت با حکومت‌های وابسته و فاسد، مبارزان جهان اسلام به افشای ماهیت جریان‌های استعماری و مقابله با آن‌ها پرداختند و مردم را به قیام و حضور در صحنه دعوت کردند، نویسنده در فصل اول کتاب به توضیح جنبش تنباکو پرداخته و در ادامه چنین می‌آورد:

جنبش تنباکو، آثار و پی آمده‌ای بسیاری داشت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آن را زمینه‌ساز بیداری اسلامی و حرکت‌های ضد استعماری و مقدمه‌ای برای شناخت و تحلیل ریشه‌ها و عوامل پدیده انقلاب اسلامی و نقطه عطف مهمی در تاریخ تحولات معاصر ایران دانست.

اگر علما و مسلمانان در ایران و سایر کشور‌های مسلمان با تجزیه و تحلیل جامع و دقیق از زمینه‌ها، چگونگی و پی آمد جنبش تنباکو، لغو امتیاز رژی را نقطه آغاز مبارزات سیاسی و فرهنگی خود می‌دانستند، قطعاً سیر تحولات تاریخ معاصر ایران به‌گونه‌ای دیگر بود.

دکتر جواد منصوری در بخش چهارم از کتاب به موضوع «انقلاب اسلامی و تداوم آن» پرداخته و عناوین آن را چنین برمی‌شمارد:

تحولات سال ۱۳۵۶، درگذشت شریعتی، آزادی زندانیان سیاسی، تغییرات در هیئت حاکم، درگذشت حاج‌آقا مصطفی، ۱۹ دی ۵۶ تحول نهضت به انقلاب، قیام تبریز و شکست رژیم، انقلاب در آغاز ۱۳۵۷، فاجعه سینما رکس آبادان، دولت شریف امامی، نماز عید فطر به امامت شهید دکتر مفتح، تشکیل شورای امنیت ملی، هفدهم شهریور آغاز سقوط، هجرت امام به پاریس.

شتاب به‌سوی پیروزی، سقوط دولت آشتی ملی، دولت نظامی، محرم تاریخی ۱۳۵۷، دولت بختیار، فرار شاه، راهپیمایی اربعین، ورود امام خمینی به ایران، شورای انقلاب اسلامی و دولت موقت، ارتش و انقلاب.

شکل‌گیری جمهوری اسلامی، دولت موقت مهندس مهدی بازرگان، سیاست خارجی دولت موقت، آشوب‌های منطقه‌ای، تحمیل جنگ بر ایران و پی آمده‌ای آن، شرایط داخلی ایران در آستانه جنگ تحمیلی، پیشینه تجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران، هدف‌های تجاوز، دوره‌های مختلف جنگ تحمیلی، پایان جنگ، آرمان‌های انقلاب اسلامی و دستاورد‌های انقلاب اسلامی.

وی در ادامه در توضیح «فاجعه سینما رکس» در صفحه ۲۱۳ چنین می‌آورد:

روز ۲۸ مرداد با اعلام آتش‌سوزی در سینما رکس آبادان و کشته شدن قریب چهارصد نفر به شکلی بسیار وحشیانه، فضای نگران کننده و وحشت‌آوری برای مردم به وجود آمد. تا چند روز پس از وقوع فاجعه دستگاه‌های تبلیغاتی، مرتب در این زمینه خبر پخش می‌کردند و آن را به گرو‌های مبارز و مذهبی نسبت می‌دادند؛ ولی شواهد و قرائنی به دست آمد که ثابت کرد که این اقدام را رژیم از قبل طراحی کرده بوده اسمت. دولت تبلیغات و صحنه سازی‌های بسیاری کرد، ولی یک هفته بعد، اعتراضات مردم به یک حرکت گسترده ضد دولتی تبدیل شد. شاه در یک حرکت شتاب‌زده و برای آرام کردن مردم، مجبور به برکناری د. لت آموزگار و سکوت نسبت به این فاجعه شد.

موسسه انتشارات نشر معارف وابسته به معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران را در ۲۷۲ صفحه و با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و با قیمت ۷۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات