۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۹۸۰۳۴
در یک اثر مطرح شد؛

شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای

شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای
در کتاب «شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای» آمده است که رهبرمعظم انقلاب سه دوره کامل، آثار شهریار را مطالعه و ملاحظات خود را یادداشت کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه جهادی صهبا، کتاب «شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای» به انضمام برخی اشعار و دست نوشته‌های استاد شهریار خطاب به ایشان منتشر کرده است.

مطالب مربوط به ارتباط مقام معظم رهبری با استاد شهریار، فقط یک‌بار در سال ۱۳۷۲ در کتابی با عنوان «شهریار از نگاه آیت الله خامنه‌ای» چاپ شده است. محتوای این کتاب آن قدر جذاب است که فقط تجدید چاپش، مخاطب علاقه‌مند را جذب می‌کند.

جمعی جوانان در سال ۱۳۷۷ به مناسبت روز جوان به محضر مقام معظم رهبری می‌روند. در این جلسه گرم و صمیمی، که از هر قشر و گروهی حاضر هستند، جوانان در این جلسه از هر چه دوست دارند، سؤال می‌پرسند و معظم له با مهربانی و پدرانه پاسخ می‌دهند.

یک از سؤال‌های که پرسیده می‌شود، این است که از بین شعرای معاصر، آثار کدام یک را بیشتر مطالعه کردید و به او علاقه دارید. ایشان این طور پاسخ می‌دهند که در هر قالب شعری چند نفری هستند که به ایشان علاقه دارم. بعد در هر یک از این قالب‌ها، شعرایی را یاد می‌کنند. در غزل سه نفر را نام می‌برند که یکی از آن‌ها شهریار است، ایشان می‌فرمایند: از شعر شهریار خیلی خوشم می‌آمد و با ایشان آشنا بودم.

از این رو، مؤلف در بخشی از اشاره ارتباط استاد شهریار و رهبر معظم انقلاب را این گونه شرح داده است:

مقام معظم رهبری از اوایل جوانی و دوران تحصیل در مشهد، با آثار استاد شهریار آشنایی داشته‌اند و شهریار در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ در خراسان زندگی می‌کرده و با شاعران بزرگ خراسانی معاشر بوده است.

مراودات آیت الله خامنه‌ای با بزرگان شعرای خراسان در انجمن‌های شاخص ادیب، مزید بر آشنایی ایشان با احوال و آثار شهریار است.

آیت الله خامنه‌ای حداقل سه دوره کامل، آثار شهریار را مطالعه و در حواشی ان ملاحظات خود ر را یادداشت کرده‌اند.

مطالب مربوط به ارتباط مقام معظم رهبری با استاد شهریار، فقط یک‌بار در سال ۱۳۷۲ در کتابی با عنوان «شهریار از نگاه آیت الله خامنه‌ای» چاپ شده است. محتوای این کتاب آن قدر جذاب است که فقط تجدید چاپش، مخاطب علاقه‌مند را جذب می‌کند.

این کتاب در چهار بخش با عنوان‌های: جلسه شعرخوانی در سفر استان آذربایجان شرقی، متن پیام تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شهریار، دیدار با اعضای عالی رتبه فرهنگی جمهوری اسلامی آذربایجان و برگزار کنندگان کنگره بزرگداشت استاد شهریار و دیدار اعضای هیئت‌های علمی و اجرایی و میهمانان شرکت کننده و در کنگره یک صدمین سالگرد تولد استاد شهریار وی ضمیمه برخی اشعار تقدیمی استاد شهریار به حضرت آیت الله خامنه‌ای تدوین شده است.

استاد شهریار اشعار بسیار درباره فرهنگ ایثار و شهادت و جبه‌ها دارد؛ او همواره سعی می‌کرد تا در مراسم بزرگداشت شهدا شرکت کند و شعر بخواند، از این‌رو در بخش شهریار و انقلاب در این باره چنین آمده است:

شهریار در کمک‌های مالی به جبهه‌ها و بازسازی مناطق جنگی پیش قدم است و در تجمعات اعزام بسیجیان به جبهه‌ها حاضر می‌شود و شعر‌هایی در وصف مقام بسیج و شهادت می‌خواند، که تهییج و تحکیم روحیه‌ها مؤثر است. علاقه عجیبی به خانواده شهدا دارد و تقاضای شهدا برای سرودن شعر در رثای فرزندان آن‌ها را با کمال میل می‌پذیرد.

چه بسیار از مزار شهدا در تبریز که به اشعار بی نام و نشان و چاپ نشده استاد شهریار مزین شده است.

علاقه شهریار به حضرت امام وصف ناشدنی است. او بهترین شعر انقلاب را «خدایا خدایا، تا انقلاب مهدی، خمینی را نگه دار» می‌داند و همیشه آخر نمازها، شعر خوانی سخنرانی‌ایش با حالت گریه ان را می‌خواند و به «آمین یا رب العالمین» وصل می‌کند.

یکی اشعار تقدیمی استاد شهریار به حضرت آیت الله خامنه‌ای بدین شرح است:

شهید زنده
جهاد عشق تو پیروزی است پایانش
که سایه پرور سیمرغ پور دستانش

تهمتنی چو تو از هفت خوان نیندیشد
نهنگ عشق چه بیم از نهیب و طوفانش

شهادت تو به قانون شمع و پروانه ست
که بالمشاهده جان می‌رسد به جانانش

جهان آتیه با این جهاد انسان ساز
جهان آینه است و جمال انسانش

کشیده قرعه به نام تو مسجدالاقصی
چه قرعه‌ای که قرائت کنی به قرآنش

شهید در دو جهان جفت فتح و پیروزی ست
چرا که دولت جاوید یافته جانش

مقام نخل شهادت به سدره و طوباست
سعادت است که دستی رسد به دامانش

برو عیادت معلول جان فشان جهاد
که پر فشانده ملائک به پای ایمانش

نظر به چشم یتیمان نمی‌کند طاغوت
ببین چه می‌کند این سیل اشک و طغیانش

تو شهریار! همه ناتوان مبین خود را
که ناتوانی ما هم خداست تاوانش

شهید زنده‌ی ما خود رئیس جمهوری ست
که دست داده به قرآن که جان به قربانش
موسسه جهادی صهبا، کتاب «شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای» با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۹۶ صفحه و به قیمت ۲۰۰۰ منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات