۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۹۸۰۶۶
آیت الله تحریری:

غفلت زدایی راه رسیدن به کمال است

غفلت زدایی راه رسیدن به کمال است
آیت الله تحریری با بیان اینکه غفلت زدایی راه رسیدن به کمال است، گفت: امور دنیوی نباید موجب غفلت انسان از خداوند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه برگزار شد، گفت: انسان در این عالم برای رسیدن به یک سری منویات به انجام اموری دست می زند و یا برای دور شدن به طور فطری متوسل به یک سری از اسباب می شود.

وی افزود: انسان به مقتضای ایمانش باید ارتباطش را با ذات اقدس الهی، آن حقیقتی که همواره تحت ربوبیت است افزایش دهد. هویت انسان اقتضائاتی دارد، اینکه هویت الهی در وجود انسان همواره در جهت تربیت و رشد انسان است، منتهی رشد انسان به امور مختلفی مربوط می شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: ما خیال می کنیم اموری که موافق با امیالمان است باید مرتب و منظم باشند و نوعا با یک نوع توهماتی هم زندگی می کنیم. آنچه را که ما خیال می کنیم رشد ما به آن است به آن توجه  می کنیم و آن چیزهایی که مانع ما است از آنان دوری می کنیم. اما اگر واقعا خودمان را تحت ربوبیت حق قرار دهیم توجه می کنیم به آن چیزهایی که او برای ما در نظر گرفته بنابراین حکت الهی نیز اقتضا می کند که ما انسان‌ها را رشد دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: زندگی دنیایی در هر شانی یک سری غفلت‌هایی برای انسان ها پیش می آورد، برای کفار و کسانی که ارتباط اعتقادی به خداوند ندارند این غفلتها کمی غلیظ تر است، بنابراین آن چیزی که باعث کمال انسان می شود توجه خداوند است، رشد دهنده واقعی اوست.

وی در ادامه بیان داشت: غفلت ها برای انسانها به نوعی عارضی است از این رو او در گیر و دارها قرار می گیرد و گرفتار کشمکش‌ها می شود تا متنبه شود. انان در اوج کمال توجه به خداوند دارد. امام علی(ع) می فرمایند: در همه امورت نفست را در پناه الله قرار بده و همه شؤون خود را تحت اختیار رب قرار بده؛ همه انبیای الهی با اختیار کامل خود را تحت اراده الهی قرار داده بودند.

آیت‌الله تحریری بیان داشت: انسان با کنار زدن پرده های غفلت می تواند به مراتب کمال دست یابد اگر خداوند انبیا را با عناوین عالیه مورد خطاب قرار می دهد به خاطر آن است که آن بزرگان به درجات و کمالات الهیه دست یافتند. انسان افزون  بر یاد لسانی باید یاد ذهنی هم داشته باشد و همه امور را از جانب خداون بداند و حواسش باشد که همه کارها به اراده حضرت حق انجام می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات