۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۹۸۰۶۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

راه توبه تا قبل از نزول عذاب باز است

راه توبه تا قبل از نزول عذاب باز است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان قبل از اینکه گرفتار عذاب الهی شود راه توبه برایش باز است، اما بانزول عذاب الهی، توبه محلی از اعراب نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در ادامه تفسیر آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره انبیاء، گفت: خداوند در این چهار آیه سرنوشت ظالمان را بیان کرده است.

وی افزود: برنامه ریزی خدا اینگونه نیست که انسان ظالم را بلافاصله بعد از انجام ظلم او را عذاب کند، چرا که اگر خداوند ظالمان بعد از ظلمی که انجام می‌دهند اگر عذاب کند همه انسان‌ها خوب خواهند شد، از این رو خداوند می‌فرماید من اراده نکرده ام انسان را به زور به مسیرحق هدایت کنم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: سنت خداوند بر این است که اجازه داده شود ظالم در انجام ظلم آزاد باشد، اما وظیفه انسان مظلوم نیز مبارزه با ظالم است و انسان مظلومی که در مقابل ظلم نایستد و مقابله نکند هیچ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: انسان مومن نمی‌تواند نسبت به طاغوت بی تفاوت باشد و مبارزه نکند، خداوند در مراحل نخست از ظالمی که ظالم انجام می‌دهد ممانعت نمی‌کند و اجازه می‌دهد هر چقدر می‌تواند ظلم کند تا عیار مومنین سنجیده شود که چقدر آمادگی مبارزه با ظلم یا سازش با ظلم دارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: در آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره انبیا سرانجام ظالمان مطرح شده است و می‌فرماید سرانجام ظلم و ظالمان نابودی و هلاکت است، حتی اگر تمام مومنین در برابر ظلم و ظالم سکوت کنند، ظالم هم در دنیا و هم در آخرت به مجازات خواهد رسید.

وی بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹وَ کَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْیَةٍ کانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرینَ›› آبادی‌های زیادی هستند که مردم آن‌ها ظالم بودند و آن‌ها را نابود کردیم..

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه در آیه موضوع قریه ظلم مطرح شده است واز یک فرد ظالم به یک شهر ظالم ارتقا داده شده است، ادامه داد: شهر و آبادی ظالم شهری است که مردم آن ظلم می‌کنند و مظلومان آن شهر ساکت هستند و در انجام ظلم با ظالم همکاری و همراهی دارند و در کنار سران ظالم خود زندگی می‌کنند.

وی افزود: وقتی یک شهر ظالم باشند خداوند همه شهر را نابود خواهد کرد، از این رو وقتی سیل و زلزله و حوادث طبیعی رخ می‌دهد همه نابود می‌شوند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر ظالمان بلافاصله با عذاب الهی روبرو نمی‌شوند و خداوند به آن‌ها مهلت می‌دهد اینگونه نیست که بتوانند از عدالت خداوند فرار کنند بلکه عاقبت به حساب ظالمان خواهد رسید.

وی افزود: برخی از درجات بهشت بدون رنج و مصیبت به انسان داده نمی‌شود و اگر برخی انسان‌های خوب با مشکلی در زندگی روبرو می‌شوند برای این است که خداوند می‌خواهد به آن‌ها درجه بدهد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان تا قبل از اینکه گرفتار عذاب الهی شود راه توبه برایش باز است، اما اگر عذاب الهی نازل شود دیگر توبه محلی از اعراب نخواهد داشت، چون بدترین انسان و ظالم انسان هنگام نزول عذاب الهی توبه می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: انسان برای انجام کار‌های خوب و صالح خود نیز باید دلیل داشته باشد چرا که انسان با تقوا از کار‌های خوب خود نیز در هراس است و چون دنیا ظرفیت مجازات ندارد در قیامت باید پاسخگوی همه اعمال خود باشد.

وی افزود: ظالم نمی‌تواند از عذاب الهی فرار کند و مدتی به ظالم مهلت داده می‌شود، اما عاقبت گرفتار می‌شود و زمانی هم که گرفتار شود راه توبه‌ای وجود ندارد به همین دلیل باید مراقب بود به کسی ظلم نشود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات