۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۵۹۸۰۷۷
سر مقاله؛

بازی با بازار

بازی با بازار
حدود ۶ سالی است که دولت طوری وانمود می‌کند که اگر هرکدام از تفاهم‌نامه‌ها با غربی ها امضا نشود، شرایط بدتر خواهد شد و سؤال این است که بدتر یعنی چه؟
به گزارش خبرگزاری رسا، حدود ۶ سالی است که کشور شرطی توافقات با خارجی‌ها شده و دولت طوری وانمود می‌کند که اگر هرکدام از این تفاهم‌نامه‌ها امضا نشود، شرایط بدتر خواهد شد و سؤال این است که بدتر یعنی چه؟
 
در دوران آقای روحانی، نرخ دلار تا پنج برابر افزایش یافت و متناسب با آن تمامی خدمات و کالا‌ها و دو نمونه اخیر، گوشت و خودرو افزایش یافت، که به‌شدت موجب نارضایتی شد.
 
از حدود یک ماه قبل نیز بعد از کنترلی حدوداً ۶‌ماهه بر بازار سرمایه، قیمت دلار و طلا رو به افزایش گذاشت؛ درست از همان روز‌هایی که دولت تمام همتش را صرف تصویب FATF کرده بود و نتوانست مجمع را برای تسریع و تصمیم عجولانه مجاب کند.
 
ناکامی در کنترل بازار ارز، عوارض بی‌شمار اقتصادی و مهم‌تر از آن، روانی بر جامعه به جای می‌گذارد و حالا سؤال این است که آیا در عالم واقع، بانک مرکزی توان اعمال نظارت بر بازار را ندارد یا سویه‌های بدگمانانه‌ای در این میان مطرح است؟
 
تا بدین جای کار روشن شده که مهار رشد سرسام‌آور قیمت دلار و طلا در تابستان، با ابتکار عمل داخلی و اجرای سیاست‌های بهنگام محقق شده، پس این فرض پذیرفته شده که چنین قدرتی برای آرامش‌بخشی و نظم‌دهی در این حوزه وجود دارد و اکنون سؤال این است که چرا به‌کار گرفته نمی‌شود؟! /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات