۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۹۸۰۷۹
در گفت و گو با جمعی از مدیران مدارس علمیه تهران بررسی شد؛

مهمترین اولویت های انقلاب و حوزه های علمیه در دهه پنجم انقلاب اسلامی

مهمترین اولویت های انقلاب و حوزه های علمیه در دهه پنجم انقلاب اسلامی
در گفت و گو با جمعی از مدیران، مهمترین اولویت های انقلاب اسلامی، حوزه و روحانیت و نیروی متخلق جوان در بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب «گام دوم» بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیانیه «گام دوم انقلاب» که توسط رهبرمعظم انقلاب در 24 بهمن‌ماه منتشر شد؛ از یک سو یک بیانیه تمام و کمال و گزارشی تحلیلی از چهار دهه انقلاب شکوهمند و البته با رویکرد دو رکن اساسی، تبیین افتخارات گذشته و امیدوار بودن به شرایط پیش روی آینده صادر شد و الحق توصیف واقع بینانه دستاوردها و نقاط ضعف و قوت و ... این چهار دهه بوده است، لذا در این راستا ضمن گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام والمسلمین شاکری مدیر مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) و حجت الاسلام والمسلمین گنجی مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) و طرح سوالاتی در تبیین این بیانیه به شرح و تفصیل آن خواهیم پرداخت.

مهمترین اولویت های انقلاب و حوزه های علمیه در دهه پنجم انقلاب اسلامی

احیاء و حفظ تفکّر و جهت‌گیری انقلابی، شرط دستیابی به شعارها و آرمان‌هایی است که امام(ره) و امت در طول نهضت برای تحقق آن‌ها مبارزه کردند و با حفظ این روحیه است که می‌توان از مشکلات و موانع موجود کشور عبور کرد و به پیشرفت روزافزون ایران اسلامی سرعت بخشید. دستاوردهای بزرگ ایران اسلامی و نفوذ چشمگیر آن در منطقه نیز، ناشی از روحیه و عملکرد انقلابی است و نباید فراموش کرد که کنار گذاشتن آن، فرجامی جز بلعیده شدن در هاضمه استکبار جهانی نخواهد داشت، در واقع حفظ هویت انقلابی مردم و مسؤولان، عامل اصلی قدرت و اقتدار ملّی و ضامن ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب و مصونیت بخش کشور از تطاول و تعرّض قدرت‌های استکباری است.

با توجه به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب، مهمترین اولویت ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی در راستای تحقق آرمان های انقلاب چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین مجد هاشمی: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر باید عموم مردم واقعیات زمان را درک کنند و حساسیت های موجود در عرصه های مختلف را نصب العین خود قرار داده و ضمن آن در راستای بصیرت افزایی قدم بردارند و برخی مفاهیم را باید اقشار خاص برای عموم ملت تبیین کنند تا در مقایسه شرایط فعلی با گذشته دچار خلط و اشتباه نشویم.

وی در ادامه افزود: دشمن در شرایط کنونی پس از اینکه در جنگ سخت به نتیجه نرسید اهرم فشار خود را در زمینه های جنگ نرم طراحی کرده است تا به داعیه شوم خود برسد و در این حال لازم است با توجه به اتحاد و اتفاقی که دشمن از لحاظ فکری مهندسی کرده است، ما نیز فلسفه ی مقاومت را بازخوانی کنیم.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم تهران ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید در راس امور قرار گیرد، اساسا طبق حدیث منقول «کاد الفقر ان یکون کفرا» وقتی مردم در فشار قرار گرفته اند مطمئنا تاثیرات منفی آن را در جامعه خواهیم دید که بر مسؤولان در این شرایط مقرر است تا در راستای سامان مشکلات معیشتی مردم و حل کردن آنها در داخل مرزها در پی اجرای راهکارهای عملیاتی باشند.

حجت الاسلام المسلمین شاکری: در شرایط کنونی که آمار هجمه های فرهنگی قابل اعتنا است و دشمن در صدد ایجاد شکاف در بدنه نظام اسلامی است و مفاسد اجتماعی کولاک کرده است، به اقتصاد و معیشت مردم لطمه وارد شده است، دستگاه های دولتی و اداری و نظارتی باید بیش از پیش در جهت بهبود و رفع این معضل تلاش و همت بورزند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی: ضمن توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در راستای اولویت بندی مهمترین اولویت ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی به نظر حقیر، رشد علمی پژوهشی و درنوردیدن جغرافیای علمی ای که غرب تاکنون به آن نپرداخته است جزوه مهمترین مقوله هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: مبنای ما اسلام است و طبق این مبنا بسیاری از منابع بکر و دست نخورده وجود دارد که با مجاهدت علمی می شود به دریای عمیقی از آن دست یافت و در زمینه های متدلوژی و زمینه های کاری از آنها نهایت استفاده را به کار بست.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با اشاره به منشا ضعف و ناکارآمدی های موجود خاطرنشان کرد: ضعف ها و نقاط کوری که تا به الان در این چهار دهه مشاهده کرده ایم می تواند مسبوق به برخی تئوری های علمی ای باشد که تنها با قدری مجاهدت علمی آنها را تقویت کرد و موجب پوشش آن نقاط ضعف شد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مهمترین بخش هایی که می توان در راستای آن حرکت کرد، ایجاد تحول علمی در برخی عرصه هایی است که تاکنون غرب به آنها توجه نداشته است، به عنوان مثال تئوری مدیریت کشور و مکانیزم ایجاد تمدن اسلامی از جمله مسائلی است که انگشت اشاره مقام معظم رهبری و افق دید بلندی است که تنها با خستگی ناپذیر بودن و مجاهدت به دست خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی: در وهله اول اولویت کشور باید به سمت تولید علم متمرکز شود و به آن اهمیت داده شود چراکه وقتی علم آمد و عالم تجهیز شد قدرت در دست کسی است که نبض جامعه را به دست دارد.

وی با اشاره به قدرت رسانه ای موجود در شرایط کنونی اظهار داشت: رسانه نوعی علم است که اروپا و غرب ابداع کننده آن هستند و همان ابزاری شده است برای تسخیر دنیا و عالم را فراگرفته است و این نشان از اهمیت و قدرتی است که علم در اختیار ابداع کننده ی آن می تواند قرار دهد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی خاطرنشان کرد: دو رکن اساسی که جمهوری اسلامی باید در آن عرصه با قدرت هرچه تمام تر تجهیز شود، حرکت روزافزون علمی توام با شتاب علمی و تجهیز تسلیحات نظامی از جمله مواردی است که در این کار زار نیاز است به آن تجهیز شویم تا دشمن جرات نکند حتی لحظه ای چشم چپ به ما بیندازد و بخواهد امنیت جامعه ما را خدشه دار کند.

وی با اشاره به اینکه در نظام سیاسی کشور نیز باید دو اتفاق بیفتد ابراز داشت: در راستای سیاستگذاری داخلی باید با منافقین داخلی و موریانه های نظان اسلامی طوری برخورد شود که سرکوب شده و دست از این تحرکات خود بردارند و در عرصه سیاستهای خارجه ضمن اصلاح باید تکلیف محور باشیم و هیچگاه مقابل کفر تسلیم نشده و فرهنگ مقاومت را عملیاتی و اجرایی کنیم.

از اساسی­ترین الزامات رفتاری روحانیت تقیّد داشتن به ویژگیهایی است که موجب حفظ قداست آنان می­شود، روحانیت به واسطه اینکه پرچم­داران مکتب و اسوه­های اخلاق برای آحاد جامعه اسلامی محسوب می­شوند، باید بیش از همه از شأن و جایگاه رفیع خود مراقبت و محافظت نمایند، مقام معظم رهبری در این رابط مؤکّداً توصیه می­فرماید: «یک چیز دیگرى که در باب روحانیت شرط و لازم است که ما دقیقاً و جداً به آن توجه کنیم، مسئله حفظ قداست روحانى است. روحانیت داراى قداست است. مردم به من و شما که نگاه مى‌کنند، به خاطر لباسمان، شأنمان و شغلمان، حساب خاصى براى ما باز مى‌کنند و یک تقدسى قائلند، شأن طلبگى این است که انسان یک زىّ متوسطى همراه با قناعت، سلامت مالى و سادگى به طور نسبى براى خودش نگه دارد. سلامت اخلاقى، خیلى مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد» (بیانات در جمع روحانیان استان سمنان، 17/8/1385)

به نظر حضرتعالی مهمترین اولویت های حوزه و روحانیت در دهه پنجم انقلاب اسلامی در راستای حفظ و صیانت از آرمان های انقلاب چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین مجد هاشمی: در این مقطع باید حوزه و روحانیت ضایعاتی را که در گذشته به وجود آمده است را اصلاح کند و در راستای تقریب به مردم حرکت کرده، مکمل مردم شده وهمراه مردم زندگی کنند و مستقیما با آنان در ارتباط باشند تا موقعیتی که گذشته در بین مردم را داشتند به دست آورند.

وی در ادامه ابراز کرد: حوزویان ضمن تسلط به ابزار امروزی و رسانه های جمعی باید از لحاظ علمی بنیه قوی علمی داشته تا بتواند به نیاز و تشنگی جوانان پاسخ داده و آنان را سیراب کند و جوابگوی مشکلات و شبهات شبکه های رسانه ای ماهواره ای باشند.

حجت الاسلام المسلمین شاکری: وظیفه اصلی حوزه و روحانیت ضمن ایجاد بستری برای بصیرت افزایی و آگاهی مردم و بالابردن سطح معلومات و معارف دینی مردم، پیروی از رهبری و عمل کردن رهنمودهای معظم له است که به گواه تاریخ همیشه فرمایشات ایشان گره گشا بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی: حوزه های علمیه باید در راستای ایجاد و طرح نظریات جدید و آراء علمی نوظهور و بدیع بیش از پیش تلاش کنند و ضمن تمسک به متون قرآنی و روایی و استدلالی دارای روحیه ی کنشگری و پویای جوانی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی: روحانیت در شرایط کنونی علاوه بر رسالت دینی در راستای حفظ دین، عقائد و پاسخ به شبهات چون تئوریسین انقلاب است باید تئوری انقلاب اسلامی را بیش از پیش برای جامعه روشن و در راستای تفهیم مبانی آن قدم بردارد.

وی با اشاره به مهمترین وظیفه حوزه و روحانیت خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه قشر نخبگانی حوزه و روحانیت تبیین جایگاه و شخصیت حقیقی و حقوقی ولایت فقیه است و حق مطلب این است که در این گزینه حوزه و روحانیت چندان موفق عمل نکرده و شخصیت مقام معظم رهبری را برای مردم بازگو و تبیین نکرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی در ادامه افزود: جایگاه ولی فقیه برای مردم جا نیفتاده است و خیلی از مسؤولان حتی به این باور نرسیده اند که ولایت فقیه به چه معناست، حال باید بدانند که ولایت فقیه رکن اصلی نظام است و حکومت اسلامی علاوه بر رکن امام و ولایت، تکیه بر امت نیز دارد و هرکدام وظیفه خود را انجام ندهد و جایگاهش شناخته نشود آن جامعه زمینگیر می شود.

هر انسانی باید تلاش کند، نیاز لحظه را بشناسد و آن را برآورده کند. اگر نیاز این لحظه‌ تاریخ را نشناختید و آن را برآورده نکردید و فردا فهمیدید، کار گذشته و دیر شده است؛ مثل یک خط تولید که همین‌طور حرکت می‌کند و تکنسین‌ها و کارگران و مهندسان و متخصصان در جای خودشان قرار گرفته‌اند. وقتی این ابزار جلو شما می‌رسد، اگر کاری را که باید انجام دهید، انجام ندادید، دیگر از دست رفته است؛ ابزار بعدی یک چیز دیگر است. تاریخ و زمان و نیازهای جامعه این‌طوری است؛ و این آن چیزی است که جوان - بخصوص قشر نخبگانی - از عهده‌ آن برمی‌آید؛ می‌تواند آن را بداند و می‌تواند عمل کند؛ چون انرژی دارد؛ فعال است؛ چشمش باز است؛ ذهنش باز است؛ آینده هم متعلق به اوست؛ برای خودش هم کار می‌کند. آینده متعلق به شماست.

با تکیه بر بعضی فرازهای بیانیه «گام دوم» و اهمیت جوان در کلام مقام معظم رهبری، بفرمایید قشر جوان و مبتکر جمهوری اسلامی به چه نحوی می توانند موجب رشد و نقش آفرینی در سرنوشت نظام جمهوری اسلامی شوند؟

حجت الاسلام و المسلمین مجد هاشمی: اتکای حضرت آقا در همه ادوار توجه خاص به نیروهای جوان بوده است و حاکی از آن است که باید به نیروی جوان میدان داده شود و ضمن اهمیت این مهم در راستای رفع مشکلات کشور قدمی برداشته شود.

وی در ادامه افزود: اکثر پیشرفت های علمی در حوزه های بین المللی توسط نیروهای جوان بوده است و استفاده از پتانسیل فعال و پویا در راستای تحقق اهداف بسیار امر پسندیده و نیکویی است اما باید در نظر داشته باشیم، استفاده از نیروی جوان تنها با نظارت نیروی پخته و با تجربه منتهی به رشد و تعالی می شود و الا آزمون و خطا است کما اینکه صرفا استفاده از نیروی جوان همانند عربستان سعودی موجب ایجاد اختلال در برخی امور شده است.

حجت الاسلام المسلمین شاکری: جوانان باید در تمام سطوح استفاده شوند و خیلی از امور به جوانان محول شود تا ضمن میدان دادن و ارزیابی پتانسیل و ظرفیت آنان طبق بیانات مقام معظم رهبری از دستاوردهای آن بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی: جوان یعنی نیروی کنشگری، و قوه ای که قدرت ایجاد تولد و توالد را دارا است و به عبارتی پتانسیل نیروی جوان را پیش رونده و قدرت نظارتی نیروی ریش سپید را جهت دهنده معرفی کرده اند.

وی در ادامه افزود: درست است که نیروی کنشگری غالبا در نیروهای جوان وجود دارد لکن برخی پیران هستند که علیرغم شرایط فیزیکی و عمومی شان تجهیز به نیروی کنشگری و فعل و انفعالاتی جوانان هستند که مقام معظم رهبری از جمله آنان است.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی: یکی از نقاط قوتی که در کشور وجود دارد، استفاده از پتانسیل فردی انسانی است که باید ارج نهاده شود و با توجه به اینکه قشر جوان را همه با شاخصه فعالیت، پویایی و نشاط می شناسند در این راستا می شود انگیزه سازی کرده و در آینده ای نزدیک از ثمرات آن بهره مند شد.

وی در ادامه افزود: نیروهای جوان بسیار با انگیزه اند و اهل تلاش و کوشش بوده و از آن قبیل افرادی نیستند که بخواهند به عقب برگردند، ضمن اینکه دارای فکر نو و ایده های جدید است جهت گیری های بدیعی دارد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر سیاستی اندیشیده شود که ضمن استعدادیابی از نیروهای جوان جامعه بشود در راستای رشد و اعتلای آنها گام برداشت، مطمئنا کشوری که چنین سیاستی را داشته باشد صاحب قدرت و پیشرفت فراگیری خواهد بود./811/گ404/ب1

ارسال نظرات