۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۹۸۱۶۲
واعظی در جمع خبرنگاران:

دولت هرگز با منافع کشور و معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند

دولت هرگز با منافع کشور و معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند
رییس دفتر رییس جمهور گفت: عده‌ای مدعی شده‌اند دولت قیمت دلار را بالا برده اما دولت هرگز با منافع کشور و معیشت مردم بازی سیاسی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود واعظی روز چهارشنبه در پایان جلسه هیأت دولت در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره طرح برخی نمایندگان برای استیضاح رییس جمهور گفت: این بیشتر یک کار تبلیغاتی است که شاهد آن هستیم. فراکسیون‌های امید، مستقلین و ولایی صریحاً اعلام کردند که ما با این کار مخالفیم. در یک مجلس 290 نفره، عده‌ای که تعدادشان کمتر از 17 نفر است، این کارها را می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اتفاق جدیدی نیفتاده است، افزود: اکثر این افراد کسانی هستند که با همه وجود و در همه مسایل با دولت مخالفت می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: برای آنها هیچ فرقی نمی‌کند که الان در جنگ اقتصادی و تحت فشارهای دشمن هستیم و ناامنی‌هایی پیرامون کشور داریم. کاری که آنها امروز انجام می‌دهند با منافع و مصالح کشور همراهی ندارد.

واعظی با تصریح به اینکه دولت برای کلیت مجلس و نمایندگان عزیز و محترم مجلس شورای اسلامی احترام قائل است، اظهار داشت: نمی‌خواهیم موضعی بگیریم که در نتیجه آن دولت مقابل مجلس قرار بگیرد، ولی یک تعداد اندکی کارهایی می‌کنند که چیز جدیدی نیست و در گذشته هم کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اطلاع‌رسانی ضعیف صدا و سیما از گفتگوها و سخنرانی‌های ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ، تصریح کرد: دولت در مجموعه شورای اطلاع‌رسانی و با حضور روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی از همه ابزارها از قبیل روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی شایسته از فعالیت‌هایش استفاده می‌کند، اما هیچ کدام اینها جایگزین صدا و سیما نمی‌شود.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: صدا و سیما در همه کشور، با همه افراد، اقشار و گروه‌های مختلف ارتباط دارد و همه را تحت پوشش قرار می‌دهد. بهترین راه این است که صدا و سیما در این شرایط وارد عمل شود. باید از زحمات مسئولان و کارکنان صدا و سیما تشکر کنم که تلاش زیادی می‌کنند، ولی هنوز بخش‌هایی در صدا و سیما هستند که با مسایل کشور یک مقدار جناحی برخورد می‌کنند. اینها به هر دلیلی یک اعتقاداتی دارند و هر چیزی را از نگاه خودشان تفسیر می‌کنند.

واعظی خاطرنشان ساخت: امروز هم صدا و سیما و هم گروه‌های سیاسی و اساسا همگان باید درک کنند که شرایط کشور، شرایط خاصی است. کشور در جنگ اقتصادی است و لذا بیش از هر زمانی باید اختلافات را کنار بگذاریم و به مردم خدمت کنیم و مشکلات را حل کنیم. باید در مقابل دشمن مقاومت نشان دهیم و هیچ علامتی ندهیم که دشمن احساس کند، می‌تواند در بین بخش‌های مختلف در کشور رخنه کند. باید روی مشترکات سرمایه‌گذاری کنیم. صدا و سیما، گروه‌های سیاسی، احزاب، مجلس، سران قوا و همه باید متوجه باشند که الان وقت وحدت، همدلی و همکاری است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی افزایش دوباره قیمت دلار را حربه دولت به منظور تحت فشار گذاشتن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف می‌دانند، گفت: وقتی قیمت دلار بالا می‌رود، بیشترین فشار به دولت می‌آید. دولت هیچ وقت نمی‌آید با منافع کشور و با آن چیزی که با معیشت مردم سر و کار دارد و گرانی بوجود می‌آورد، بازی سیاسی بکند. هیچ‌کدام این حرف‌ها صحیح نیست و آن کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، اغراض سیاسی دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: همه تلاش دولت این است که قیمت ارز پایین بیاید. وقتی قیمت ارز پایین بیاید، طبیعی و منطقی است که قیمت کالاها هم پایین بیاید و دولت کارهایش را راحت‌تر انجام دهد. دولت برای تصویب پالرمو و یا برای هر کار دیگری، از منطق استفاده می‌کند و اصلاً به این روش‌ها اعتقاد ندارد. اینها روش‌هایی است که نه در گذشته جواب داده و نه الان جواب می‌دهد و نه در آینده.

واعظی اظهار داشت: مجموعه‌ای از اتفاقات سیاسی و غیرسیاسی پیش آمد و همه اینها دست به دست هم داد تا عده‌ای، روی کار درستی که مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد درباره ابعاد لایحه پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف می‌کند، تبلیغ کنند که نظر مجمع در این زمینه مخالف است. این در حالی است که هنوز مجمع در این‌باره نظری نداده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آقای ظریف صحبتی در رابطه با مسایل مختلف، منطقه و رژیم صهیونیستی کرده بودند، اینجا به غلط گفتند ایشان گفته جنگ می‌شود. اصلا چنین چیزی نیست. اصلاً بحث جنگ در کار نیست. نه ایران به دنبال جنگ است و ‌نه دیگران الان به دنبال جنگ هستند؛ نه در بین کشورهای منطقه و نه کشورهای بیرون از منطقه.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان ساخت: بیشتر این بحث‌ها جنگ تبلیغاتی و روانی است و لذا حرف دولت این است که باید فضای جامعه را آرام کنیم. دائم به خبرهای منفی دامن نزنیم. وقتی جامعه ملتهب می‌شود، این روی برخی از کالاهای سرمایه‌ای یا روی قیمت ارز هم اثر می‌گذارد.

واعظی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند باید درباره پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف رفراندوم برگزار کنیم، تاکید کرد که در دولت هیچ‌وقت روی این موضوع بحثی نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت برای ایام عید گفت: در جلسه امروز دولت در این‌باره بحث کردیم. مسأله معیشت مردم یکی از اولویت‌های اصلی آقای رییس جمهور است. ایشان مرتب دستورات لازم را در این زمینه ابلاغ می‌کنند و در جلسه امروز هم دستور دادند که همه بخش‌هایی که با مسائل مربوط به عید مردم مرتبط هستند، مسأله معیشت مردم را مورد توجه مضاعف قرار دهند.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: خبری به آقای روحانی رسیده بود که صادرات پرتغال و سیب و اینها افزایش یافته است، ایشان دستور دادند که اگر این صادرات می‌خواهد باعث گرانی شود، از همین الان تدبیر شود. برای موضوع گوشت، مجدداً هفته گذشته دستور دادند و الان خریدها انجام شده است. گوشت‌هایی که در گمرک بود و آنچه توسط بخش خصوصی وارد شده بود، اینها را گمرک فشار آورد و وزارت اقتصاد دنبال کرد و از هفته پیش در حال ترخیص شدن است. رسیدگی به مسائل مردم و توجه به نیازمندی‌های مردم برای داشتن یک عید خوب جزو اولویتهای دولت است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر دستور رییس جمهور برای پرداخت هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت مالباختگان موسسه پدیده اظهار داشت: چنین ادعایی اصلا صحت ندارد. آنچه در گذشته در مورد مؤسسات اعتباری انجام شد، یک ساز و کاری داشت. ساز و کارش این بود که سران سه قوه، هر کدام نمایندگان خودشان را گذاشته بودند و هر اقدامی که قرار می‌شد انجام شود، این سه نفر بررسی می‌کردند و بعد نتیجه بررسی آنها برای سران قوا ارسال می‌شد و همه تصمیمات به این شکل اخذ شده بود.

وی تصریح کرد: این رویه برای گذشته بوده و اخیرا چیز جدیدی نبوده است. اگر چنین دستوری بخواهد صادر شود یا اقدامی بشود باید از مسیر دفتر رییس جمهور باشد که بنده چیزی ندیدم. خواهش بنده این است اینگونه اخباری را که یک نفر در فضای مجازی مطرح می‌کند، بدون بررسی اسناد و دلایل مبنای سوال قرار ندهید. فردی که این مطلب از او نقل شده، قبلا هم انواع و اقسام حرف‌ها از او نقل شده و هیچ‌کدام هم درست نبوده است. وقتی می‌بینید مطالبی که این افراد عنوان می‌کنند صحیح نیست، در مواجهه با ادعاهای بعدی از آنها سند مطالبه کنید، نه اینکه حرف آنها را مبنای سوال از مسئولان کنید!

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به همراهی برخی اعضای دولت با رییس مجلس در سفر به چین، آیا قرار است کانال مالی ویژه یا برنامه اقتصادی جدیدی با چین داشته باشیم؟ خاطرنشان ساخت: چین یکی از شرکای اصلی ایران در بخش‌های مختلف است. لازم بود روابط دو کشور متناسب با وضعیت جدید تنظیم شود.

واعظی ادامه داد: با توجه به اینکه جناب آقای لاریجانی به چین دعوت شده بودند، آقای رییس جمهور تصمیم گرفتند که هم برای رییس جمهور چین پیام دهند و هم اینکه تعدادی از اعضای کابینه همراه ایشان باشند تا این سفر بیشتر به یک سفر کاری تبدیل شود. بنابر اخباری که داشتیم هم مذاکرات انجام شده در این سفر، مذاکرات بسیار خوبی بوده است. امروز هم آقای لاریجانی با رییس جمهور ملاقات دارد و امیدوارم نتیجه این مذاکرات، بتواند گشایش‌های تازه در روابط بوجود آورد.

وی تاکید کرد: البته چینی‌ها، روس‌ها و هندی‌ها هم ابراز علاقه کردند که از طریق کانال مالی که اروپایی‌ها ایجاد کردند، با ایران کار کنند. یعنی یک تعداد از کشورهایی که با ایران کار می‌کنند، علاقمند هستند، از این کانال مالی که اروپایی‌ها ایجاد کردند، استفاده کنند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت به مباحث مطرح شده در بیانیه اخیر مقام معظم رهبری گفت: آقای رییس جمهور فردای آن روز که بیانیه مقام معظم رهبری منتشر شد، بلافاصله با نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری، از این بیانیه استقبال و محورهای اصلی این بیانیه را برای دهه پنجم انقلاب کلیدی توصیف کردند. روحانی در آن نامه خدمت مقام معظم رهبری عنوان کرد که بنده هم در جلسه هیأت دولت و هم در شوراهای عالی که به ریاست رییس جمهور برگزار می‌شود، مطالب این بیانیه را دنبال خواهم کرد.

واعظی افزود: در جلسه امروز هم رییس جمهور درباره این بیانیه صحبت کردند و برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف تعیین تکلیف کردند. آقای روحانی از جمله درباره اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند که باید با جدیت بیشتری این کار را دنبال کنیم و در زمینه خصوصی سازی و واگذاری بنگاه‌ها و کاهش تصدی‌گری دولتی، هم سازمان خصوصی‌سازی و هم بانک‌ها و هم بنیادها، همگی باید روی مسأله فروش بنگاه‌های خودشان اقدام کنند.

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که در جلسه امروز دولت مطرح شد این است که هر بنگاه بزرگی که واگذار می‌شود، بالاخره عده‌ای می‌‌آیند می‌گویند که این یا قیمت فروشش پایین بوده و یا اینکه مثلاً خوب واگذار نشده و یا آن کسی که خریده مناسب نبوده است. رییس جمهور دستور دادند گروهی تشکیل شود و روی مکانیسمی کار کند تا وقتی شرایط واگذاری یک بنگاه بر اساس آن مکانیسم تعیین شد، دیگر این تصمیم آخر باشد و مرتب تغییر نکند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دفتر متناظر برای فعالیت کانال مالی ویژه با کشورهای اروپایی در داخل کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: پس از راه‌اندازی کانال مالی از سوی سه کشور اروپایی، هیأتی از ایران به اروپا رفت و با مسئولان اقتصادی آنها گفتگو کردند و چارچوب این دفتر متناظر مشخص شده است و مذاکرات و اقدامات برای تشکیل و فعال شدن اجزای اجرایی این ساز و کار ادامه دارد.

محمد قمین
ارسال نظرات