۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۸۲۰۴
متکی:

اجماع نخبگان و علما برای وحدت اسلامی ضروری است + فیلم

اجماع نخبگان و علما برای وحدت اسلامی ضروری است + فیلم
وزیر اسبق امور خارجه گفت: برای حفظ وحدت و مقابله با تفرقه باید بخشی از نیرو را در حوزه علمایی و نخبگانی متمرکز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در نشست تخصصی «دیپلماسی اتحاد؛ ضرورت‌ها و راهبردها» که در موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: چرایی وحدت امروز روشن است و پاسخ این است که چرا نباید وحدت داشته باشیم.

وی افزود: ضرورت وحدت از مجموع حرکت های خلاف وحدت، یعنی تفرقه در جهان اسلام صورت می گیرد و کاملا خودنمایی می کند.

متکی با بیان اینکه امروز وحدت در جهان چالش هایی دارد، گفت: ضرورت این اجماع نخبگان و علما بر وحدت اسلامی امر بسیار مهمی است چون صدای وحدت خواهانه و وحدت طلبی از ایران بلند شده است. امام راحل در طول 10سال توصیه جدی به وحدت داشتند و این مسأله به عنوان رویکرد اساسی از سوی ایشان مطرح می شد در دوره رهبر معظم انقلاب نیز این رویکرد نهادینه شد.

وی با اشاره به تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اقدام برای وحدت نیازمند به کار جمعی است و تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نهادینه کردن نگاه امام در تشخیص مقام معظم رهبری بود.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: مطالبی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با تاسیس مجمع بیان می کنند نشانگر نگاه بلند مدت ایشان به مسأله وحدت و نقش آفرینی دانشگاه مذاهب در جهان اسلام است و تشبیهاتی که از دانشگاه مذاهب می کنند نشان دهنده نگاه به دوردست ها است یعنی وحدت اساسا یک بعد ایجابی دارد و ضرورت دارد باهم باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی این بحث را مطرح می کنند که چه نیازی به وحدت داریم، گفت: وحدت تاکتیک استراتژیک است و تفرقه هم همین وضعیت را دارد لذا شناخت تفرقه به اندازه ضرورت وحدت، اهمیت دارد.

متکی با اشاره به آتش زدن مسجد الاقصی که باعث تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی شد، افزود: پس از چهل سال هنوز تلاش می کنند که مسئله اسرائیل در منطقه عادی سازی شود و هنوز این اتفاق رخ نداده است. بخشی از تفرقه ها در جهان اسلام طراحی می شود و برخی خارج از اسلام طراحی می شود که عربستان نقش مهمی در ایجاد تفرقه دارد. 

وی با تاکید بر اینکه باید برای موضوع وحدت در کشور سرمایه گذاری بشود، بیان کرد: باید بخشی از نیرو را در حوزه روشنفکری، علمایی، نخبگان و دانشجویی متمرکز بکنبم و با اولویت های تفرقه انگیزان مقابله بکنیم. 

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: روحیه اسلام خواهی که به واسطه امام راحل در اواخر قرن گذشته دوباره به جامعه بشری برگشت و این الهام بخشی در جای جای جهان اسلام این بیداری را به وجود آورد و در اولین جایی که این بیداری اثر گذاشت ترکیه بود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات