۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۹۸۲۳۷
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی؛

نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی اسلامی برگزار شد

نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی اسلامی برگزار شد
نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی اسلامی با حضور حجج اسلام مهدوی کنی و شریفی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

به گزرش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی صبح پنج شنبه دوم اسفندماه در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

در این نشست علمی حجج اسلام محمدسعید مهدوی کنی عضوهیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به بیان نظارت خود پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین مهدی فصیحی نیز دبیر علمی این نشست را بر عهده داشت.

در آغاز این نشست علمی حت الاسلام مهدی فصیحی با اشاره به پیشینه بحث گفت: مبحث اخلاق در اسلام دارای سابقه و پیشینه عمیقی است به گونه ای که در سوره شمس یازده قسم برای مضمون اخلاق بیان شده است.

دبیرعلمی نشست نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی ادامه داد: در چند دهه اخیر در کنار اخلاق، مفهومی به عنوان سبک زندگی بیان می شود و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب از سبک زندگی به عنوان بازوی حل مشکلات اقتصادی یاد می کنند زیرا تا زمانی که سبک زندگی تصحیح نشود بعید است معضلات اسلامی نیز تصحیح شود بلکه جامعه مصرف کننده براساس سبک زندگی عمل می کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در محافل علمی نگرانی های فراوانی در زمینه مفهوم سبک زندگی وجود دارد که شاید دلیل این نگرانی برداشت های گوناگون از این مفهوم باشد که محور بحث ما در این نشست ارتباط دومفهوم اخلاق و سبک زندگی با یکدیگر است.

حجت الاسلام فصیحی در ادامه به پرسش های نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: معنای اخلاق، تفاوت میان اخلاق اسلام وسکولاریزم، چگونگی ایجاد ارتباط میان مفهوم اخلاق و سبک زندگی، ثمرات بحث در زمینه سبک زندگی و اخلاق پرسش هایی است که در این نشست علمی به دنبال پاسخ دادن به آنها هستیم.

در ادامه حجت الاسلام مهدوی کنی در پاسخ به اولین سؤال مطرح شده از سوی دبیر علمی مبنی بر ارتبط میان دو مفهوم سبک زندگی و اخلاق و اهمیت بحث از آنها گفت: اخلاق با محوریت ارزش مطرح می شود یعنی فعلی که با ارزش باشد اخلاقی خواهد بود و در مفهوم ارزش نیز گفته می شود فعلی که در عمل با غایت و هدف همراه است و سبک زندگی نیز یک سری از ترجیحات است.

حجت الاسلام شریفی نیز در پاسخ به اولین سؤال بیان شده از سوی دبیرعلمی نشست گفت: تعریف اخلاق از نظر متقدمین ومتأخرین متفاوت است که بر اساس تعریف متقدمین انطباقی میان اخلاق و سبک زندگی وجود نخواهد داشت اما براساس تعریف متأخرین میان دو مفهوم سبک زندگی و اخلاق تطابق کامل وجود خواهد داشت.

گفتنی است، گزارش کامل نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی اسلامی بزودی از سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/پ202/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مصطفی رستمی
ارسال نظرات