۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۹۸۲۵۸
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

نیاز حکومت به فقه روابط بین الملل

نیاز حکومت به فقه روابط بین الملل
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: باید نهادهای بین المللی را در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و نحوه اداره آنها به روش اسلامی را تدوین کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در همایش «فقه روابط بین الملل» از سلسله‌ نشست‌های فقه مضاف، با اشاره به اهمیت مسأله روابط بین الملل در حفظ و ثبات یک نظام سیاسی و حاکمیتی، گفت: مباحثی نظیر تابعیت، اقامت، مهاجرت، امنیت، جنگ و مسائلی از این دست از زیرمجموعه های حوزه سیاست است و همه اینها در فقه نیز دیده شده و مباحثی مهمی دارد.

وی در ادامه افزود: بحث تابعیت یکی از مباحث فقهی است، داشتن یا نداشتن تابعیت‌های دوگانه و چندگانه و مسائل مختلف پیرامون تابعیت در فقه مورد بحث قرار گرفته است اما زمانی که ما به این موضوع به خوبی نمی‌پردازیم شاهد دوگانگی در مسأله تابعیت هستیم، در یک دوره ای تابعیت یک دستاورد محسوب می‌شود و در دوره‌ای تابعیت یک موضوع منفی محسوب می‌شود و این حاصل کار نکردن در این زمینه است.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به وجود تعداد زیاد مهاجرین در کشور، خاطرنشان کرد: باید پاسخ مشروع برای مهاجرین و نحوه برخورد ما با آنها را پیدا کنیم و ببینیم نگاه دین به مهاجرین به چه صورت است و باید برای آنها چه شرایطی در نظر گرفت.

بدون تعامل نمی‌توانیم دستاوردی داشته باشیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در زمینه جنگ با دشمنان در خاک دیگر کشورها مواجه شده‌ایم، اظهار کرد: امروزه فقهای ما و بزرگان ما در باب طهارت و صلاة کرسی‌های درسی مهمی دارند اما در زمینه سیاست و مباحث مربوط به سیاست کرسی‌ها دایر نشده است، در زمینه مسأله اقتصاد نیز به همین صورت است، نمی‌توان مباحث مهم بین المللی در زمینه مسأله اقتصاد را در نظر نداشت و خیال کنیم به تنهایی و بدون تعامل می توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت ناچار به تعامل با دنیا هستیم، عنوان کرد: مسأله بیمه جهانی موضوع مهم در حوزه اقتصاد است که در فقه مباحث هماهنگ با نظام‌واره‌های جهانی را نداریم، به عنوان مثال در زمینه بیمه بین المللی زمانی که کالایی از کشور ما عبور می‌کند و آن را بیمه کرده‌ایم موضوع توجه به مشروع بودن یا نبودن کالایی که از کشور عبور می‌کند و ما آن را بیمه کرده‌ایم مطرح می‌شود و نیازمند کاوش علمی است.

حجت الاسلام قطبی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت نیز مباحث مربوط به عرصه بین المللی مربوط است، احکام فقط فردی است و به همین دلیل است که در حوزه‌های مختلف اهمیت توجه به فقه بسیار محسوس است و سؤال‌ها و شبهات بسیاری وجود دارد که باید به آنها در فقه پرداخته شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، به مسأله روش‌ها و راهبردهای صیانت از دین اشاره کرد و گفت: مباحث مختلف در زمینه صیانت از دین از تقیه تا عدم تقیه کردن و مطرح کردن عقاید برای دفاع از عقیده‌ای که داریم از جمله مباحثی است که باید به آن در فقه ما پرداخته شود به ویژه اینکه در حوزه بین المللی این موضوع دارای اهمیت است. اسلام دینی همگانی و همیشگی است، باید نهادهای بین المللی را در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و برای نحوه اداره آنها به روش اسلامی را در نظر گرفته و تدوین کنیم.

چالش عضویت در هسته مرکزی fatf یا تنها پذیرفتن این معاهده

وی با اشاره به fatf به عنوان یک معاهده بین المللی مهم و اثرگذار در شرایط کشور، تصریح کرد: اگر جزء هسته مرکزی این سازمان باشیم اطلاعات کشور را باید ارائه بدهیم اما به اطلاعات دیگر کشورها هم دسترسی خواهیم داشت، اما اگر فقط قرار باشد به اطلاعات ما دسترسی وجود داشته باشد این موضوع به زیان ما است، به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان درگیر بررسی این موضوع است.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه بر مسأله رایزن فرهنگی کار جدی انجام نداده‌ایم، اظهار کرد: بخشی از وظایف رایزن فرهنگی دنبال کردن گفت و گوی فرهنگی بین المللی و بینا کشوری است، نحوه تعامل یک رایزن فرهنگی یک منطق بینا ادیانی می خواهد و ما در این زمینه کار مفیدی انجام نداده‌ایم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر لزوم توجه به مباحث دیگر فرقه‌های اسلامی در حوزه تعاملات بین‌المللی، عنوان کرد: وهابیت مبانی و دیدگاه‌های فقهی خودشان در حوزه های مختلف بین المللی را واکاوی کرده و نشر داده‌اند اما ما متأسفانه در این حوزه عملکرد مناسبی نداشته‌ایم، امروزه روابط بین الملل ناظر به روابط سیاسی بین المللی است ولی وقتی به این حوزه وارد می شویم ناچار به توجه به حوزه های دیگر از جمله اقتصاد نیز هستیم./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات