۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۹۸۲۸۶
امام جمعه زنجان:

مساجد در بطن مبارزات انقلابی ملت ایران قرار گرفتند

مساجد در بطن مبارزات انقلابی ملت ایران قرار گرفتند
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: بیش از 90 درصد شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس از مساجد برخاسته و تربیت یافته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در زنجان امروز در همایش «انقلاب اسلامی به روایت هنر» که به همت دبیرخانه کانون‌های مساجد استان برگزار شد، اظهار داشت: نقش و جایگاه مساجد از صدر اسلام و تاکنون همواره مورد توجه و تأکید بوده است.

امام جمعه زنجان مساجد را قرارگاه عبادت، تعلیم، تربیت، رشد و بالندگی جوامع اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) هنگام هجرت از مکه به یثرب در روستایی به نام قبا به مدت 3 روز توقف کردند که اولین اقدام ایشان پایه‌گذاری مسجدی به نام آن روستا بود که پس از حرکت از مکان در روز جمعه در جمع قبیله‌ای به نام بنی‌سالم توقف کرده و اولین نماز جمعه را اقامه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به تاریخ احداث مسجدالنبی در یثرب، گفت: شأن و جایگاه مساجد تا حدی بالاست که رسول کرم(ص) ضمن اقامه نماز، آموزش دین، قرآن، احکام و اخلاق در مسجدالنبی به مرور تصمیم‌های سیاسی، اجتماعی، دفاعی و نظامی را نیز در مسجدالنبی انجام می داد، حتی اختلافات نیز در مسجد مورد قضاوت قرار می‌گرفت.

وی در ادامه با بیان این‌که مسجد، بهترین کانون تربیتی برای نوجوانان و جوانان است، افزود: مساجد در دوران قبل از انقلاب اسلامی به واسطه سیاست‌های ضداسلامی رژیم طاغوت؛ کارکرد مورد نظر و تأکید دین مبین اسلام را نداشتند، اما زمانی که زمزمه‌های نهضت حسینی ملت ایران شنیده شد، مساجد در بطن مبارزات انقلابی ملت ایران قرار گرفتند.

امام جمعه زنجان با اشاره به این‌که مساجد مهم‌ترین پایگاه‌ و کانون‌ جوش و خروش مردم در دوران قبل و بعد از انقلاب بوده است، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز مساجد محور دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی کشور و مقابله با دشمن متجاوز بودند؛ چنانکه بیش از 90 درصد شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس از مساجد برخاسته و تربیت یافته اند.

وی با بیان این‌که مسجد، بهترین مکان برای ایستادگی در مقابل تهاجم فکری، اخلاقی و نظامی دشمن است، ادامه داد: مساجد، بهترین مکان برای زدودن خطرات، افزایش آگاهی، بصیرت‌افزایی، روشنگری، دشمن‌شناسی و حضور در صحنه ملت برای مقابله با توطئه های دشمن است./935/پ203/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات