۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۹۸۳۱۷
عضو هیأت علمی مؤسسه امام:

"سبک زندگی اسلامی" گفت‌وگوهای خانوادگی را مدیریت می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به اهمیت مدیریت خانواده گفت: راهکار والدین برای سلامت معنوی فرزندان ایجاد بینش معنویت‌گرا در خود است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که دانش سلامت معنوی از جمله دانش‌های ضروری برای همه اقشار جامعه است، اظهار داشت: برای فهم سلامت معنوی، ابتدا بایستی به معنای معنویت، معنا و تفاوت سلامت معنوی در اسلام با سایر مکاتب توجه شود.

سلامت به معنای فقدان عیب است

وی با اشاره به این که معنای سلامت فقدان عیبت است، گفت: مفهوم سلامت در روایات به سه دسته سلامت، صحت و عافیت قابل تقسیم است که هر سه دسته در رویات به کار رفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: واژه سلامت بیشتر برای سلامت اخلاقی معنوی، صحت برای سلامت جسمی و عافیت برای هر دو دسته به کار رفته است.

وی افزود: انسان مؤمن وقتی واژه سلامت را به کار می‌برد، بایستی ابتدا سلامت معنوی را در نظر بگیرد، چراکه توجه جامعه به سلامت معنوی گام بسیار مهمی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که معنویت از ریشه معنا بوده و به معنای عدم ظاهر بودن است و گاهی امر معنوی به امور غیرمادی اشاره دارد، گفت: معنویت به معنای فراتر رفتن از ظاهر و ورود به باطن است، در موجود هم دو لایه از سطح ظاهر و باطن وجود دارد که باهم مرتبط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی اظهار داشت: سلامت معنوی یعنی وضعیت جسمی و روانی و کنش، بینش و نگرش فردی و اجتماعی انسان در راستای نیل به برترین کمال ممکن قرار گیرد و علاوه بر سعادت اخروری انسان، امید، نشاط، آرامش و رضایت از زندگی را در بر دارد.

برترین کمال ممکن برای انسان قرب وجودی به خداوند است

وی ادامه داد: با توجه به این که برترین کمال ممکن بر ای انسان قرب وجودی به خداوند است، خداوند برترین موجود بوده و قرب الهی منجر به رضای الهی هم می‌شود.

کارشناس حوزه سلامت معنوی اظهار داشت: اگر در ساحت سلامت معنوی اسلامی حرکت کنیم، به چند بُعد می‌رسیم، در ساحت بینشی خدا اهم امور و در ساحت گرایش خدا احب امور می‌شود.

وی با بیان این که کودک زمانی به سلامت معنوی متصف می‌شود که بینش و کنش‌هایش زمینه ساز باورها، عواطف و رفتار توحیدی در بزرگسالی شود، گفت: کودکانی که درجبهه‌های دفاع مقدس شرکت کرده‌اند، امروزه به الگوهایی توحیدی برای ما تبدیل شده‌اند و این امر نشان‌دهنده همین ظرفیت‌های عظیم سلامت معنوی در انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به این که تعامل میان گرایش، بینش و کنش تبدیل به سلامت معنوی می‌شود، بیان کرد: عواملی که بر انسان مؤثر است، مبانی در نظر گرفته شده برای حرکت و ماحصل آن است.

اهداف لازم والدین برای تحقق سلامت معنوی

وی افزود: اگر بخواهیم بگوییم که والدین برای تحقق سلامت معنوی در کودکی به دنبال چه اهدافی باید باشند، بایستی به اهداف بینشی، گرایشی، عادات و صفات تقسیم شود که در مسیر سلامت معنوی حرکت می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که در باب بینش سلامت معنوی، باید معرفت افزایی شود، اظهار داشت: برای باور سازی بایستی نسبت به خداشناسی، الگوشناسی و فرجام شناسی برنامه ریزی منسجمی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به عوامل مهم در باورمندی کودکان بیان کرد: در مجموع عوامل مهمی در رده‌‌های مختلف سنی مانند، ژنتیک، خانواده، رسانه و مدرسه و همسالان مؤثر هستند.

وی مطرح کرد: ایجاد بینش معنویت در خود والدین اولین گام است، راهکار والدین برای سلامت معنوی فرزندان ایجاد بینش معنویت گرا در خود است.

کارشناس حوزه سلامت معنوی اضافه کرد: پس از اصلاح بینش والدین، یکی از گام‌ها، مدیریت گفت‌وگوهای خانوادگی، تکرار به زبان‌ها و موقعیت‌ها مختلف و وجود تجربه‌های شیرین است.

سبک زندگی اسلامی، مدیریت گفت‌وگوهای خانوادگی را امکان‌پذیر می‌کند

وی با اشاره به این که آنچه که مدیریت گفت‌گوهای خانوادگی را امکان‌پذیر می‌کند، سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: در فضا و سبک اسلامی است که می‌توان گفت‌وگوهای مطابق با موازین اسلامی ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با تأکید بر این که از آسیب‌های آموزش در محیط‌های خانوادگی باید اجتناب شود، گفت: آموزش بدون ایجاد علاقه، نازسازگاری آموزش با رفتار والدین، استفاده نابجا از باورپذیری کودک مانند خرافه گرایی، عدم نظارت بر شکل‌گیری باور آنها مانند عدم نظارت بر رابطه آنها با همسالان خود یا عدم مدیریت فضای مجازی از جمله این آسیب‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: امروزه بحث باور، یکی از بحث‌های مهمی است که توسط دشمن به شدت در حال برنامه‌ریزی در این زمینه است، به همین جهت ضروری است که والدین روی این فضا و مدیریت رفتار خود تمرکز داشته و آن را اصلاح کنند.

وی با بیان این که یکی از ضروریات باورسازی، ایجاد موقعیت برای باورمندی فرزندان است، گفت: باید بین فعل و نتیجه، پیوند برقرار شود تا برای فرزند این تصور نهادینه شود که بین عمل و نتیجه آن رابطه وجود دارد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10

/876/پ202/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات