۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۹۸۴۰۱
عضو فرهنگستان علوم پزشکی تبیین کرد؛

آسیب‌های عبور منفعلانه از الگوهای معنوی

آسیب‌های عبور منفعلانه از الگوهای معنوی
دکتر محققی با اشاره به ضرورت حفظ الگوهای معنوی در کشور، یکی از مهمترین الگوهای سلامت معنوی را رزمندگان و شهدای دفاع مقدس توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محمدعلی محققی، عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در  روز دوم پنجمین نشست از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که در این همایش دو روزه، مباحث ضروری و نوآور در عرصه سلامت معنوی اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: آنچه در همایش‌های گذشته و انتشارات قبلی مخصوصا در 5 سال اخیر انجام شده، به طور کلی در رابطه با مباحث نظری سلامت معنوی بوده است و امروز ضروری است که به مباحث مصداقی پرداخته شود.

وجود شخصیت‌های مؤثر فراوان در تاریخ تمدن ایران اسلامی

عضو فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: پنل پنجم جنبه‌های مصداقی و عینی سلامت معنوی در جامعه ما را مطرح می‌کند، اگر به چهل سال گذشته پر افتخار جمهوری اسلامی، نگاهی معنادار کرده، همچنین به دوران صدر و قبل از اسلام تا تاریخ معاصر نگاهی داشته باشیم، شخصیت‌های اثرگذار، دانشمندان الهام‌بخش، حکیمان خداجو و در یک کلام، انسان‌های مؤثر فراوانی در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی خواهیم یافت.

وی با بیان این که در جنبه‌های ترویجی و در مباحث اخلاقی، الگوها و مصداق‌های عینی اثرگذارتر هستند، گفت: شایسته است که به این الگوها توجه ویژه‌ای شود.

محققی تقدیر از شخصیت دکتر شیبانی را امری ضروری برای طرح الگوهای مناسب در جامعه عنوان و بیان کرد: در این همایش یک شخصیت والا و بلا منازع در جنبه‌های اخلاقی، خدمت‌گذاری و ایمانی و هر‌آنچه که از یک انسان می‌تواند صادر شود دکتر عباس شیبانی بود که در این همایش مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با بیان این که در مباحث نظری، همواره اختلاف نظر وجود داشته و رسیدن به نتیجه با تأخیر انجام می‌شود، گفت: در بحث‌های مصداقی همچون دکتر شیبانی، وحدت و اتفاق نظر حاصل می‌شود و اگر به زندگی این نوع شخصیت‌ها پرداخته نشود، در واقع به جلمعه و آینده ظلم شده است.

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اشاره به این که انسان‌ها به طور قهری از محدوده سنی مشخصی برخوردار بوده و به مرور در دایره کهولت وارد می‌شود، اما نباید فراموش شوند، بیان کرد: همین حوزه علمیه قم بعد از غیبت صغری تا امروز محل بروز و ظهور شخصیت‌های اثرگذاری نظیر امام راحل بوده است که عالم اسلام را نورانی کرده‌اند.

عبور منفعلانه از شخصیت‌ها و الگوهای ارزنده معنوی

وی با تأکید بر این‌ که این شخصیت‌های عظیم و ارزنده کم نیستند و در آینده نیز کم نخواهند بود، اظهار داشت: آنچه جای تأسف است، گذشتن از این خزائن و و عدم تفاوت نسبت نسبت به این گنجینه‌های خدمات به عالم اسلام است.

محققی ادامه داد: شخصیت‌های دانشگاه و مکاتب طبی و علمی هم این گونه بوده است، شخصیت‌های علمی والا کم نیستند، حکیم سيدمحمد حسين عقيلي خراساني شيرازي مقاله‌ای را با عنوان اخلاق پزشکی در کتاب خلاصه الحکمه در حدود 220 سال قبل نوشته است که دو فصل اول آن راجع به اخلاقیات و معنویات نوشته و ثابت کرده‌اند که در گذشته نگاه به مراتب کامل‌تر و جامع‌تری نسبت به سلامت معنوی وجود داشته است.

وی با اشاره به تقدس برکات شهر قم در برپایی همایش سلامت معنوی بیان کرد: این همایش می‌توانست در حاشیه نمایشگاه‌های تجاری یا برج میلاد برگزار شود و در این صورت قطعا با درآمد زیادی برای برگزار کننده‌ها و مؤسسات برگزار کننده همراه می‌بود، اما در شهر مقدس قم و قلب تپنده عالم اسلام به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) برگزار شده و این ارزش‌ها در همایش سلامت معنوی اسلامی متجلی شده است.

پژوهشگر عرصه سلامت معنوی ابراز داشت: در مملکت و نظام سلامت و آموزش خود که حوزه‌های علمیه و مراکز علم و دانش از ارکان آن هستند، هم می‌توان از ظرفیت‌های عظیم موجود در آن استفاده کرد و هم می‌توان به راحتی از کنار این ظرفیت‌ها عبور کرد.

شخصیت دکتر عباس شیبانی و دکتر عباس شفیعی

وی در رابطه با شخصیت عظیم دکتر عباس شیبانی مطرح کرد: دکتر شیبانی یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی است، پس ما مسئول معنوی در جمهوری اسلامی را معرفی کرده‌ایم.

محققی با تأکید بر این که بایستی به ارزش‌ها و افتخارات جامعه و ستاره‌های درخشان جامعه خود برگردیم و آنها را معرفی کنیم، بیان کرد: جامعه امروز دکتر شیبانی را نمی‌شناسد و اگر نشناسد به جامعه علمی کشور ظلم شده و در آینده باید آثار آن را جست وجو کنند.

وی با بیان این که مدیریت کلاسیک علمی که به جای دکتر شیبانی معرفی می‌شوند، لزوما کسانی هستند که با آرمان‌های جامعه انقلابی ما به طور کامل در تضاد هستند، گفت: ایشان وکیل هم بوده است، اگر این اصل ترویج شود، باید از ظرفیت ایشان و ظرفیت‌های مشابه آن استفاده شود، همچنین یک مؤلف معنوی هم بوده و نام دکتر عباس شفیعی را نیز برای ما تداعی کردند.

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با طرح این پرسش که آیا کمالی در شخصیت‌های معلم تراز وجود دارد که در دکتر شفیعی منعکس نشده باشد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دکتر شفیعی پایبندی به نماز در همه حالات بوده است، نقل است در احوالات ایشان که تا پایان عمر خویش نماز را به تأخیر نینداخته و آخرین حرکت معنوی ایشان نیز سجود بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شخصا شاهد بودم که در جلسه بسیار مهم و چالشی وزارت بهداشت که با حضور ایشان برگزار می‌شد، هنگام نماز، گفتند این حرف‌ها را کنار بگذاریم و برویم برای اقامه نماز که این بحث‌ها درست می‌شود.

محققی با اشاره به این که بُعد دیگر شخصیت دکتر شفیعی، تلاشگری در علم بود، گفت: یک معلم معنوی، پاسخ‌گوی به مسائل و پرسش‌ها است، دکتر شفیعی به قدری زحمت می‌کشید که هفته‌ای یک مقاله علمی در حد تراز جهانی می‌نوشت و مقالات ایشان به قدری زیاد است که اندکی از اساتید دانشگاه‌ها به اندازه‌ او مقاله تولید کرده‌اند.

وی افزود: صمیمیت دکتر عباس شفیعی با دانشجویان در عمل به اندازه‌ای عینیت پیدا کرده بود که رابطه پدر و فرزندی را برای همه تداعی می‌کرد، حال سؤال این است که اگر این مصادیق معرفی نشوند و به جای آنها، افراد غربی معرفی شوند، آیا ظلم به جامعه اسلامی نخواهد بود.

رزمندگان دفاع مقدس، الگوهای بارز سلامت معنوی

عضو فرهنگستان علوم پزشکی همچنین یکی از مهمترین الگوهای سلامت معنوی را رزمندگان و شهدای دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: حضور مسئولانه ایثارگران در میدان دفاع مقدس، حضوری کاملا معنوی است و تاریخ معنوی ما در این نقطه به اوج خود می‌رسد.

وی هشدار داد: اگر این نقطه فراموش شود، جامعه و مردم دچار مشکل شده و مجبور به خواندن، مطالعه و الگوگیری از تاریخ جنگ ویتنام و مانند آن خواهند شد.

محققی در پایان تأکید کرد: مصداق‌ها و الگوهای الهام‌بخش که سیره زندگی آنها را تبدیل به الگو کرده است و چرایی این الگو شدن را بایستی بیشتر مورد توجه قرار داد و به جامعه معرفی کرد./876/پ201/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
مهدی شاهی
ارسال نظرات