۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۹۸۴۰۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

"سلامت معنوی وحیانی" تأمین کننده نیازهای حقیقی انسان

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با اشاره به نقش سلامت معنوی وحیانی در درمان جسمانی به تبیین آثار سلامت معنوی بر سلامت جسمانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دومین روز از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در تبیین نقش سلامت معنوی وحیانی در درمان جسمانی اظهار داشت: زندگی پاک زمینه ساز و شرط لازم برای سلامت معنوی انسان بوده و حیات طیبه به عنوان زمینه‌ساز این مسیر و قلب سلیم غایت و نهایت نیل به سلامت معنوی و شرط کافی آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: قلب سلیم، باطن انسانی است که از آفات شرک، شک، کفر، حسد، نفاق و سایر گناهان در مراتب عمل صفت و اعتقادات عاری باشد.

وی با بیان این که رضایت حق مهم‌ترین شاخص راهبردی در مسیر سلامت معنوی است، گفت: کسانی که شاخصه‌های گفته شده در قرآن را داشته باشند، از رضایت حق برخوردار خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی ادامه داد: شناخت معنوی مانند معرفت خدا، بینش توحیدی و عواطف معنوی همچون محبت به خداوند و همدردی با دیگران، کنش معنوی مانند شکر عبادت و نیایش در رابطه با خدا و ثمرات معنوی نیز همچون سلامت معنوی است و شخصی که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، غیر از خدا نیازمند کسی نخواهد بود.

وی درباره نیازهای مطرح در حوزه سلامت معنوی بیان کرد: نیاز وجودی، تعلق و ربط به خداوند، ایمنی مانند استعاذه و هدایت، دوستی و محبت خدا و کرامت نیازهای به سلامت معنوی را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگر عرصه سلامت معنوی با اشاره به آثار سلامت معنوی بر سلامت جسمانی گفت: از جمله این آثار، خویشتنداری، تأثیر روح بر بدن، حمایت اجتماعی و زندگی پاک مانند کاهش آفات و نگرانی‌های آسیب‌زا است.

وی در تبیین تأثیر سلامت معنوی بر سلامت روانی اظهار داشت: کسانی که به سلامت معنوی می‌رسند، معنای زندگی همچون ارزش‌ها و اهداف زندگی، حس امید مانند توکل و اعتماد به حق، خوش بینی مانند مثبت نگری و عاقبت اندیشی و در نهایت انسجام و یکپارچگی را به دست می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در ادامه به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های جسمی و روانی با استفاده از روش‌های سلامت معنوی اشاره و در این رابطه بیان کرد: پیشگیری اولیه برای کاهش ایجاد بیماری، آموزش، تربیت و مراقبت و پیشگیری ثانویه برای توجه زودرس به بیماری، هدایت، تواصی، تذکر و پیشگیری مرحله سوم نیز در حوزه توبه و انابه است.

وی افزود: تأثیر سلامت معنوی بر بیماری جسمانی، پیشگیری بر اساس باورها، فضایل اخلاقی و رفتارهای دینی معنوی، مقابله با استرس، اضطراب و در نهایت درمان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به فنون و تکنیک‌های خاص مراقبت معنوی گفت: تقویت ایمان، اصلاح باورها مانند پذیرفتن تقدیر و کنار گذاشتن سحر، تغییر خطاهای شناختی، معنابخشی به رنج و بیماری مانند پاداش و اجر، جستجوی اطلاعات و شیوه‌ها و راه‌حل‌ها در رابطه بیماری بخشی از این تکنیک‌ها به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در بخش فنون و تکنیک‌های عاطفی نیز می‌توان به امیدبخشی و امیدافزایی، تعالی معنوی، آرامش یابی با اذکار خاص، نیایش و دعا با ادعیه خاص مانند صحیفه سجادیه، سخت رویی مانند تعهد، کنترل و چالش اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در پایان افزود: همچنین در فنون رفتاری و معنوی با استفاده از نماز، حمایت خواستن از دیگران مانند گفت‌وگو و عیادت، توسل و زیارت، ورزش و تفریح می‌توان به بیمار کمک کرد./876/پ202/س

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مهدی شاهی
ارسال نظرات