۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۹۸۴۳۸
آیت الله مصباح یزدی:

تعلیم و تربیت اسلامی خنثی کننده شبهات دشمنان است

تعلیم و تربیت اسلامی خنثی کننده شبهات دشمنان است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: عامل اصلی که می تواند با همه تضادهای اجتماعی و شبهات مبارزه کند تعلیم و تربیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست تخصصی با موضوع جایگاه زن در اسلام که امروز در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد، گفت: جایگاه زن در جامعه و حقوق و تکالیف زن از دیرباز مورد توجه همه ملت ها و مذاهب بوده و برخوردهای افراطی و تفریطی با این مسأله داشتند.

وی به دو دیدگاه متفاوت نسبت به زن در همه مکاتب و کشورها اشاره و ابراز کرد: در یک دیدگاه زن و مرد را مساوی دانسته و هیچ امتیازی از نظر حقوق و تکالیف وجود ندارد و در دیدگاه دیگر زن را در انسانیت مساوی مرد نمی دانند.

آیت الله مصباح یزدی به دیدگاه اسلام در مورد زن اشاره کرد و گفت: در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س) را خداوند برترین انسان های عالم معرفی می کند اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن ها و در حقوق و تکالیف آن ها قرار داده است.

 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و‌ رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند از نظر روحی نیز مرد و‌ زن را متفاوت خلق کرده است، زن دارای عواطف و احساسات و جاذبه قوی تر بوده و با توجه به این که درگیر پرورش فرزند است از نظر کارهای فکری و‌ علمی ضعیف تر می شود اگر چه گاهی زن ها قویتر از مردها هستند.

وی به نقش مرد در تأمین خانواده اشاره و ابراز کرد: مرد وظیفه دارد تا زندگی خود و فرزندان را تأمین کند بنابراین به خاطر مسؤولیت ها باید توان بیشتر کسب مال داشته باشد و شرع نیز بر این اساس سهم ارث مرد را بیشتر از زن تعیین کرده است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در اسلام حق و تکلیف به براساس تکلیف در جامعه تعیین می شود، وقتی حقوق و تکالیف تعیین می شود، باید ببینیم هر کسی برای چه ساخته و به کجا برسد، حق و تکلیف در اسلام متعادل هستند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ظلم به زن ها در جوامع بشری اشاره و ابراز کرد: در همه اجتماعات انسانی در تاریخ، مردها چون از قدرت بدنی بیشتر نسبت به زن ها برخوردار هستند، ظلم هایی شده و حقوق زن ها به خوبی رعایت نشده است که موجب شده تا در زن ها عکس العمل روانی ایجاد و درصدد مقابله برآیند.

وی اختلاف زن و مرد را بهترین راه نفوذ دشمن و ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی دانست و گفت: با فعالیت رسانه های دشمن در فرافکنی این شبهات، مردم تحت تأثیر این شبهات قرار گرفته و فرهنگ‌ انسانی اسلامی تضعیف شده است.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: عامل اصلی که می تواند با همه تضادهای اجتماعی و این شبهات مبارزه کند تعلیم و تربیت است که خانواده ها با آگاهی در برابر این توطئه های شیطانی مقابله کنند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات