۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۹۸۴۴۴
فقیه مؤمن | آیت الله رجبی:

زندگی آیت الله مؤمن در بعد از انقلاب ذره ای با قبل تفاوت نکرد

زندگی آیت الله مؤمن در بعد از انقلاب ذره ای  با قبل تفاوت نکرد
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آیت الله مؤمن در زمینه دفاع از انقلاب و ولایت ذره ای واهمه نداشتند، گفت: ساده زیستی ایشان می تواند الگوی روحانیت باشد.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن یکی از استوانه های علمی و انقلابی حوزه علمیه قم بودند، گفت: ایشان از محضر شخصیت های بزرگی همانند حضرت امام(ره)، آیت الله محقق داماد، آیت الله حائری و علامه طباطبایی و دیگر شخصیت هایی که از فحول فقه، تفسیر و فلسفه به شمار می روند، بهره جسته بودند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مؤمن همواره مورد عنایت ویژه اساتید، علما و بزرگان حوزه قرار داشتند، اظهار داشت: ایشان از شاگردان برجسته علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره) و آیت الله محقق داماد بوده و از نظر دقت و عمق فقاهت در درجه بسیار بالایی قرار داشتند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن در رتبه مرجعیت قرار داشتند، ابراز کرد: تواضع ایشان اجازه نداد که خودشان را در تراز مرجعیت ببینند؛ بنده می دانم که ایشان علیرغم اصرارهایی که صورت می گرفت، حاضر نشدند خودشان را به عنوان مرجع معرفی کنند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شخصیت انقلابی برجسته مرحوم آیت الله مؤمن تأکید کرد: در بسیاری از نامه هایی که در دفاع از حضرت امام(ره) و نهضت ایشان در دوران خفقان رژیم شاهنشاهی نگاشته و امضا می شد، امضای این عالم فقیه نیز به چشم می خورد و به دلیل فعالیت هایی که در راستای نهضت امام خمینی(ره) داشتند، مدتی مخفی شدند، اما رژیم منحوس پهلوی ایشان را دستگیر و تبعید کرد، اما ایشان در همان دوران تبعید نیز از طرق سلوک و منش خودشان اهالی آن منطقه را جذب کرده بودند.

وی با تأکید بر اینکه ساده زیستی مرحوم آیت الله مؤمن می تواند الگوی همه روحانیت قرار بگیرد، ابراز کرد: زندگی ایشان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ذره ای تغییر نکرد و همواره از صفای باطن برخوردار بوده و برای خود شأنی قائل نبودند و با شاگردان خود در یک ردیف قرار می گرفتند؛ ایشان از اساتید شاگرد پرور و وارسته ای بودند و با دلسوزی نسبت به شاگردان خود، شاگردان برجسته ای را تربیت کردند.

آیت الله رجبی به آثار علمی مرحوم آیت الله مؤمن اشاره و بیان کرد: این عالم فقیه اعتنای ویژه ای به مسأله ولایت فقیه داشتند و هم در زمان امام خمینی(ره) و هم در زمان رهبر معظم انقلاب با همه وجود در خدمت ولی فقیه بوده و با همه توان از جایگاه ولایت فقیه دفاع می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن در دفاع از انقلاب و نظام ذره ای واهمه به خود راه نمی داند، گفت: ایشان نسبت به اینکه «دیگران چه می گویند» ذره ای اعتنا نمی کردند و به عنوان وظیفه ای الهی در صحنه ها و عرصه های مختلف حضور مؤثر داشته و به انقلاب و نظام اسلامی خدمت می کردند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مؤمن طی سالیان متمادی مسأله «ولایت فقیه» را محور درس خارج خودشان قرار داده بودند، افزود: ایشان در زمینه مسأله ولایت فقیه بحث های بسیار بی نظیری دارند که باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد؛ عشقی که ایشان نسبت به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب داشتند زبانزد خاص و عام بود.

آیت الله رجبی با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن در خانواده ای مطهر و متعهد رشد کردند، خاطرنشان کرد: ما هر اندازه هم که درباره شخصیت این عالم فقیه به صحبت بنشینیم، باز هم نمی توانیم اندکی از تلاش های ایشان را بیان کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مؤمن در زمینه تأسیس مراکزی که به قوت علمی حوزه اعتلا ببخشد، اهتمام ویژه ای داشتند، یادآور شد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رحلت این فقیه پارسا ضایعه ای بزرگ برای حوزه علمیه قم است./841/ت301/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات