۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۸۴۷۰
فقیه مؤمن | آیت الله عبداللهی در گفت وگو با رسا:

آیت الله مؤمن از عمارهای انقلاب و رهبری بود| ایشان خاضعانه در خدمت نظام بود

آیت الله مؤمن از عمارهای انقلاب و رهبری بود| ایشان خاضعانه در خدمت نظام بود
عضو جامعه مدرسین آیت الله مؤمن را از عمارهای انقلاب و رهبری دانست و گفت: این عالم مجاهد هرجا احساس نیاز می کرد خاضعانه برای خدمت به انقلاب حاضر می شد.

آیت الله محمود عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ارتحال فقیه مؤمن و مجاهد آیت الله مؤمن قمی را تسلیت گفت و اظهار داشت:آیت الله مؤمن از شخصیت های مبارز، انقلابی، فقیه و از عمارهای انقلاب و رهبری بودند.

وی افزود: ایشان قبل از انقلاب از اساتید فعال انقلابی بودند و جامعه مدرسین در آغاز انقلاب مهم ترین نهادی بود که نقش تقویت کننده مرحوم امام در جایگاه مرجعیت و رهبری را داشت و همچنین واسطه انتقال گفتمان، مواضع و پیام های رهبری به حوزهای علمیه و مردم به شمار می رفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیت الله مؤمن از فعالان جامعه مدرسین برای انتقال مواضع امام راحل به حوزه و مردم بودند، اظهار داشت: ایشان از فعالان انقلابی کردن و انقلابی نگه داشتن حوزه و مردم بودند و به همین دلیل هم تبعید شدند.

وی با اشاره به جایگاه فقاهتی آیت الله مؤمن ادامه داد: صرف نظر از این که آیت الله مؤمن فقیه متبحری بودند و از شاگردان مرحوم امام به شمار می رفتند، از یک حیث فقه ایشان فقه جواهری بود اما در عین حال بعد از انقلاب در دوره های مختلف شورای نگهبان حضور داشتند و به مسائل حکومتی، نظام و اجتماعی و پویایی فقه توجه ویژه می کردند.

آیت الله عبداللهی دغدغه آیت الله مؤمن را حل مسائل حکومتی از نظر علمی و فقهی دانست و ابراز داشت: ایشان در این زمینه ها دست به قلم بودند و تألیفات مهمی داشتند، رهبر انقلاب در شورای نگهبان عنایت خاصی به آیت الله مؤمن داشتند، آیت الله مؤمن به دلیل اشتغالات در حوزه و بیماری چند مرتبه در مقام استعفا بودند اما رهبر انقلاب عنایت داشتند و بر حضور ایشان در شورای نگهبان اصرار می کردند.

وی عنوان کرد: مرحوم آیت الله مؤمن در عین حالی که از ابتدای انقلاب در مسؤولیت ها و سمت های مختلف حضور داشتند، از روحانیان ممتاز زاهد و ساده زیست محسوب می شدند، ساده زیستی ایشان برای همه الگو و سطح زندگی ایشان به اندازه سطح زندگی یک طلبه متوسط بود.

عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: آیت الله مؤمن الگوی طلاب، حوزه ها و جامعه بودند چون با وجود این که جایگاه ویژه فقاهتی داشتند و از کارگزاران نظام بودند اما زندگی ساده و زاهدانه ای داشتند و هیچگاه در قید و بند اعتبارات هم نبودند.

وی با اشاره به رابطه نزدیک خود با آیت الله مؤمن اضافه کرد: این عالم مجاهد در برنامه ریزی های خود هرجا احساس می کردند که نسبت به انقلاب می توانند کاری کنند و قدمی بردارند خاضعانه حضور پیدا می کردند و درگیر مسائل اعتباری و عناوین نبودند و تنها دغدغه انجام وظیفه داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله مؤمن در زمینه ولایت فقیه مباحث علمی جدی و قابل توجهی داشتند، گفت: ایشان چند سال در همین زمینه تدریس می کردند و 3 جلد کتاب الولایة الاهیه مباحث علمی آیت الله مؤمن درباره حکومت و ولایت فقیه است.

وی افزود: آیت الله مؤمن ارادت خاص و ارتباط ویژه ای با مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان از پشتوانه های رهبری، انقلاب و ولایت بودند و در این مسیر از هیچ خدمتی فروگذار نمی کردند.

آیت الله عبداللهی اظهار داشت: بنده از نزدیک شاهد بودم که آیت الله مؤمن دقت بسیاری در امور علمی و سیاسی به ویژه در امور شورای نگهبان داشتند، ایشان وقت بسیاری برای مطالعه پرونده ها و شکایات مردم از نهادها می گذاشتند و اهتمام داشتند تا آیین نامه ها و مصوبه ها خلاف شرع نباشد و حقی از کسی پایمال نشود.

وی با اشاره به سلوک اجتماعی و مردمی آیت الله مؤمن عنوان کرد: این عالم مجاهد از روحانیون و شخصیت هایی به شمار می روند که الگو هستند چرا که بین انقلابی بودن، ساده زیست بودن، عالم بودن و مجاهدت جمع کرده بودند.

محمد قمین
ارسال نظرات