۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۹۸۵۵۹

بایسته‌های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی در یک کتاب

بایسته‌های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی در یک کتاب
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بایسته‌های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب بایسته‌های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی نوشته جمعی از نویسندگان را منتشر کرده است.

نگارنده این کتاب ذا در پنج فصل با عنوان‌های: کلیات، فرهنگ، اقتصاد، مدیریت جهادی و نتیجه‌گیری نوشته است.

در مقدمه درباره انگیزه تألیف کتاب چنین می‌خوانیم:

پیام‌های نوروزی رهبر انقلاب اسلامی با عنایت به نیاز‌ها و بایسته‌های کشور اسلامی شکل گرفته و راهبرد‌های پیشرفت و پیشتازی در سطح منطقه و جهان و همگام با آن سعادت و خوشبختی مردم ایران را پی می‌گیرد.

از این رو پرداختن به موضوع مهم شعار سال به منظور تبیین و عمق‌بخشی اجتماعی و افزایش قدرت تأثیرگذاری در جامعه یکی از رسالت‌های اصلی مراکز علمی پژوهشی است. تبیین و توصیف عناصر شعار سال، بیان خاستگاه هر یک از عناصر آن، تشریح بایسته‌ها، تعیین مؤلفه‌های، ویژگی‌ها، ابعاد فرهنگ و اقتصاد و مدیریت جهادی از منظر دین، بیان نقش و جایگاه مردم و مسئولان، در دستیابی فرهنگ متعالی و اقتصاد اسلامی ضرورت این مهم را گوشزد می‌نماید.

همان‌گونه که بار‌ها در برهه‌های مختلف با حماسه دفاع مقدس، حماسه‌های سیاسی متعدد و جهاد علمی، مردم به یاری نظام شتافته‌اند و از جان‌مایه گذاشته‌اند. اینجاست که فراز پایانی پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب معنا پیدا می‌کند، لذا نگارنده این فصل در صفحه ۲۰ کتاب درباره عزم ملی از منظر رهبر معظم انقلاب چنین می‌نویسد:

آنچه در این سال جدید پیش رو داریم، عبارت است از اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند، و فرهنگی که با همت مسئولان و مردم بتواند سمت‌وسوی حرکت بزرگ کشور ما و ملت ما را معین کند. بنابراین، من شعار امسال را و نام امسال را این قرار دادم: «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» امیدوارم خداوند متعال کمک کند هم به آخاد مردم، هم به مسئولین محترم که بتوانند وظایف خودشان را در این زمینه انجام بدهند.

نویسنده در فصل سوم به مفهوم اقتصاد در کشور پرداخته و عناوین آن را چنین برشمرده است:

چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی، وضعیت شناسی اقتصادی (تبیین وضع موجود)، شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، مزایا و ظرفیت‌های اقتصادی ایران، ظرفیت‌های درونی و برونی، الزامات اقتصاد مقاومتی، موانع و چالش‌های پیش رو اقتصاد مقاومتی و راهکار‌های اصلاحی

وی در ادامه در توضیح مزایا و ظرفیت‌های اقتصادی ایران چنین آورده است:

اقتصاد ایران دارای یک سری امتیاز‌ها و مزایایی است که اقتصاد ایران را از دیگر کشور‌ها متمایز می‌سازد که در زیر به‌صورت اجمال به آن‌ها اشاره می‌شود:

هجدهمین اقتصاد برتر دنیا، رشد مثبت اقتصادی با وجود تحریم اقتصادی به غیر از سال ۱۳۹۲، جمعیت جوان و تحصیل کرده، غنی به لحاظ ذخایر طبیعی، زیرساخت‌های اقتصادی قوی و گسترده، تنوع در حوزه‌های اقتصادی و غنی به لحاظ ذخایر هیدروکربنی و نفتی، چهارمین تولید کننده نقت در جهان، دارای دومین ذخایر گازی جهان

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان چنین نام برد که در صفحات آخرین این مجموعه سؤالاتی از خود کتاب مطرح شده است که ارگان‌های مختلف اعم از سیاسی، نظامی، فرهنگی و... می‌توانند از این کتاب به‌صورت مسابقه در مناسبت‌های مختلف استفاده کرده و تحت اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب بایسته‌های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی نوشته جمعی از نویسندگان را در ۲۳۶ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ و با قیمت ۱۰۰۰۰ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات