۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۹۸۵۹۳
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله مؤمن استوانه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه بود

آیت الله مؤمن استوانه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه بود
نماینده خبرگان با بیان اینکه آیت الله مؤمن همه عمر خود را در راه خدمت به اسلام صرف کرد، گفت: ایشان برای خدمت به نظام از هجمه ها و تهمت ها نمی هراسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امشب در مراسم بزرگداشت آیت الله محمد مؤمن قمی عضو فقید فقهای شورای نگهبان که از سوی رهبر انقلاب در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینکه این فقیه پارسا همه عمر خودشان را در راه انجام وظایف و تکالیف شرعی و دینی سپری کردند، گفت: ایشان در حوزه و نظام در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثرگذار بودند.

وی با بیان اینکه تاریخ از فقهای بزرگی همچون مرحوم آیت الله مؤمن به بزرگی یاد کرده و یاد این علمای بزرگ از اذهان پاک نخواهد شد، اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کریم عالمان مؤمن از جایگاه و فضیلت بالایی در نزد پروردگار برخوردار هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه بر اساس روایات، خداوند به وسیله علم عبادت و اطاعت می شود، ابراز کرد: این موضوع بدان معنا است که عالمان پارسا عبادت و اطاعت حقیقی خداوند را به جا می آورند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری به روایت نورانی امام صادق(ع) «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْرًا فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ وزهده في الدنيا وبصره بعيوبه» اشاره کرد و با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن مزین به بصیرت، زهد و فقاهت بودند، عنوان داشت: مرحوم آیت الله مؤمن ساده زیستی، زهد، بی تکلفی و عدم دلدادگی این عالم فقیه به دنیا زبانزد همگان بود.

وی با اشاره به اینکه جهاد در قرآن کریم در همه عرصه ها اعم از جهاد با نفس، جهاد در رویارویی با دشمن و جهاد فرهنگی ستوده شده است، افزود: مرحوم آیت الله مؤمن در همه عرصه های جهاد پیشگام بودند؛ ایشان در خانواده ای بزرگ شدند که در راه انقلاب چند شهید تقدیم کرده اند و خود این مسأله نشانگر آن است که علمای بزرگ ما اهل عمل هستند.

آیت الله حسینی بوشهری ساده زیستی مرحوم آیت الله مؤمن را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ایشان با طلاب معمولی و مردم بسیار متواضعانه برخورد می کردند و برای خود شأن و جایگاهی قائل نبودند؛ بارها مشاهده کرده بودیم که این عالم وارسته هنگامی که برای خرید نان به نانوایی می رفتند، در صف می ایستادند؛ علمای بزرگی همچون مرحوم آیت الله مؤمن کیمیای زمانه ما بودند و سیره زندگانیشان باید الگو و سرمشق حوزه، مسؤولان و مردم قرار گیرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب درگذشت آیت الله مؤمن ضایعه ای بزرگ برای حوزه علمیه قم به شمار می رود، تأکید کرد: ما امسال در فاصله ای کوتاه دو شخصیت بزرگ حوزه های علمیه، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و مرحوم آیت الله مؤمن از استوانه ها و ارکان انقلاب اسلامی را از دست دادیم و حقیقتاً از اینگونه شخصیت ها در حوزه بسیار کمیاب هستند.

وی به مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر مرحوم آیت الله مؤمن اشاره و بیان کرد: جهانیان و کسانی که برای روحانیت را تخریب کرده و برای براندازی نظام توطئه چینی می کنند حضور مردم شریف در راهپیمایی ها و تشییع پیکرهای پاک علما را مشاهده کنند و بدانند که ملت ما همواره پشتیبان نظام خود هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت علمی مرحوم آیت الله مؤمن ابراز داشت: این فقیه دانشمند در محضر اساتیدی بزرگ همچون امام راحل، محقق داماد، علامه طباطبایی و شیخ مرتضی حائری تحصیل کردند؛ مدتی در حوزه نجف بودند و پس از بازگشت به تربیت شاگردان برجسته ای پرداختند که هم اکنون یا از مدرسان برجسته حوزه و یا از خدمت کاران خدوم نظام هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مرحوم آیت الله مؤمن نسبت به مسائل مستحدثه توجه بسیاری داشتند، خاطرنشان کرد: کسانی که به حوزه خرده می گیرند و می گویند حوزه های علمیه در زمینه مسائل مستحدثه کمکاری می کنند به تألیفات این فقیه پارسا بنگرند؛ ایشان تألیفات متعددی در زمینه ولایت فقیه داشتند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مؤمن نامه ای که جامعه مدرسین برای مسأله مرجعیت امام(ره) نوشته بود را با دستخط خودشان نگاشتند و سپس به نجف بردند و این بدان معنا است که این عالم فقیه در جریان تأیید مرجعیت امام خمینی(ره) بسیار اثرگذار بودند؛ پس از انقلاب نیز علیرغم پرداختن به دروس حوزه در سنگرهای مختلف نظام حضور داشتند و در شورای نگهبان نقش برجسته ای را در برابر هجمه های دشمن ایفا کردند تا نهال انقلاب را به درختی تنومند تبدیل کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مؤمن از استوانه های مجلس خبرگان رهبری بودند، افزود: ایشان هرکجا زمینه ای برای خدمت وجود داشت حضور می یافتند و از هجمه ها و ملامت ها نمی هراسیدند.

وی تأکید کرد: دقت در بیت المال، دغدغه برای حل مشکلات مردم، ایمان به اسلام، انقلاب، امام(ره)، رهبری و مردم از جمله صفات مرحوم آیت الله مؤمن بود و بدون شک ایشان همه عمر خودشان را در راه اسلام و خدمت به دین صرف کردند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با بیان اینکه امروز وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت بسیار سنگین است، گفت: روحانیت باید بداد که اگر به مبانی اخلاق و دین آراسته شود، مردم و حوزه قدردان آن خواهند بود./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
سلام
ویژه نامه ای در خصوص مراجع مرحوم کار کنید یا اصلا یه سرویس ويژه در خصوص معرفی مراجع مرحوم ايجاد کنید
0
0