۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۹۸۶۷۹
باحضور اساتید حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی تحول در ریاضیات لازمه تحول در علوم انسانی برگزار شد

نشست علمی تحول در ریاضیات لازمه تحول در علوم انسانی برگزار شد
نشست علمی تحول در ریاضیات لازمه تحول در علوم انسانی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همت دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی الهاشمی در کرسی علمی ترویجی با موضوع تحول در ریاضیات لازمه تحول در علوم انسانی که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه برای دستیابی به علت تغییر بنیادین در ریاضیات باید از دو منظر تفکر معقولیت و تفکر کارآمدی بررسی کرد، اظهار کرد: در تاریخ ریاضیات ما شاهد پیشرفت های بسیار زیادی از قبیل عدد نویسی، کاربرد حروف، هندسه تحلیلی دکارت، هندسه تصویری دزارگ و نظریه های گراف بودیم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با پیشرفت ریاضیات سه تحلیل وجود دارد، بیان کرد: تحلیل اول این است که انقلابی در ریاضیات رخ نداده است و همه این موضوعات فقط در قالب پیشرفت بوده است، دومین تحلیل این است که ما شاهد انقلاب در ریاضیات بودیم و سومین تحلیل این است که انقلابی در ریاضیات رخ داده است ولی اینکه کدام واقعه موجب انقلاب بوده است خود محل اختلاف است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما نیازمند مدلی برای تحلیل تاریخ علم ریاضیات هستیم، افزود: در این نظریه پیشنهادی سه سطح رشد، تکامل و تحول علم مورد بررسی قرار گرفته است و اینکه آیا پیشرفت علوم انفصالی یا اتصالی است، البته جواب این سوال این است که علم نه انفصالی مطلق و نه اتصالی مطلق است.

وی ادامه داد: بایستی در علم یک تجدید حیات رخ دهد ولی بسیاری از گذشته ها را هم به ارث ببرد، از شاخصه های سطح رشد می توان به افزایش کارآمدی از طریق گسترش مصادیق با حفظ مبنا و روش ذکر کرد و ارتقا کار آمدی از طریق تغییر روش برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت مبنا از شاخصه های سطح تکاملی علم و ارائه کارآمدی برتر از طریق تغییر مبنا همراه با تغییر نگرش از شاخصه های سطح تحول علم محسوب می شود.

حجت الاسلام حسینی الهاشمی با بیان اینکه انقلاب در ریاضیات قدیم بدلیل نقص در کارآمدیضرورت داشت، اظهار کرد: ضرورت انقلاب در ریاضیات قدیم بدلیل نقص کار آمدی ریاضی قدیم و ناتوانی در ارائه شیوه محاسبات، حرکت و تغییر ناشی از ضعف مبنایی ریاضیات قدیم و ذات نگری و توجه به ماهیت همراه با روش انتزاعی، است.

وی با اشاره به اینکه این مباحث باعث نمی شود که بگوییم ریاضیات جدید نفی کننده ریاضیات قدیم است، خاطرنشان کرد: مبنای ریاضیات جدید اصالت و ارتباط است و نگرش آن ترکیب و مجموعه نگری است و کارآمدی آن ارائه شیوه محاسبات است.

استاد دانشگاه گفت: ریاضیات موجود نمی تواند پاسخ گوی کارآمدی عینی جدید مورد نیاز باشد چون بر ریاضیات موجود نگرش جبری حاکم است و دلیل این موضوع این است که همه معادلات ریاضیات موجود بر روی یک معادله پایه قرار دارد.

گفتنی است در پایان برخی از اساتید و میهمانان حاضر در نشست به نقد و بررسی مباحث مطرح شده پرداختند./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات