۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۹۸۶۹۳
مصوبات امروز عصر مجلس؛

موافقت مجلس با برداشت از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی در سال آینده

موافقت مجلس با برداشت از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی در سال آینده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی بخش درآمدی بودجه سال ۹۸ را به پایان رساندند و با برداشت از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی موافقت کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت عصر امروز یکشنبه پنجم اسفندماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده را به پایان رساندند.

مصوبات عصر امروز پارلمان به شرح ذیل است:

موافقت مجلس با برداشت ۱.۵ میلیارد یورو از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی در سال آینده

نمایندگان مجلس بند الحاقی ۲ تبصره ۴ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۹۸ صندوق توسعه را به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به شرح ذیل برداشت کرده و منابع مذکور با رعایت شرایط زیر به مصرف برساند.

طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو

آبخیزداری و آب خوان داری تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو

مقابله با اثرات مخرب ریزگرد‌ها و تأثیر آن بر شبکه‌های برق تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو

تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم تا سقف ۱.۵ میلیارد یورو

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌های وزارت علوم تا سقف ۴۰ میلیون یورو

طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی تا سقف ۱۵ میلیون یورو

طرح‌های نوآورانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تا سقف ۷۰ میلیون یورو

سازمان صدا و سیما در اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم، کمی و کیفی، برنامه‌های تولیدی، پویا نمایی، مستند، فیلم و سریال تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو

طرح‌های آب رسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو

پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهر‌های پرتنش تا سقف ۵۰ میلیون یورو

این بند با ۱۶۰ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر به تصویب رسید.

پیش از تصویب این رأی برخی از نمایندگان قصد ارائه پیشنهاداتی برای تغییر این مبالغ را داشتند که علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: براساس درخواست نمایندگان حدود ۱۵ مورد برداشت از صندوق توسعه را پیشنهاد دادیم که نهایتاً برای ۱۰ مورد مذکور از آن‌ها از مقام رهبری اذن گرفتیم و برای همین نمی‌توانیم این مبالغ را تغییر دهیم.

قوانین مربوط به خصوصی سازی و مشارکت خارجی برای سال آینده تمدید شد

وکلای ملت با بررسی بودجه سال آینده بند ۲ تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. به موجب این بند اجرای بند‌های (۳)، (۵)، (۶)، (۸)، (۹)، و (۱۲) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور با رعایت و استفاده از ظرفیت این تبصره تنفیذ می‌شود.

در ماده ۳ آن آمده است دولت می‌تواند نسبت به ارائه تضامین حاکمیتی برای تأمین مالی خارجی، موافقت با ترهین اموال (به استثنای اموال موضوع اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی) و محل اجرای طرح و همچنین ارائه تضمین خرید محصول اقدام نماید.

در ماده ۵ آن آمده است تعهدات دولت برای قرارداد‌های منعقد شده در سال ۱۳۹۷ در سال‌های آتی نیز لازم‌الاجراء است.

در ماده ۶ آن آمده است درآمد‌های ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت‌های موضوع این تبصره از مشوق‌های مالیاتی جزء‌های (۱) و (۲) بند (ث) ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده (۳۱) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن از محل ردیف شماره ۵۵۰۰۰۰ برخوردار می‌باشد.

در ماده ۸ آن آمده استدرآمد ناشی از اجرای احکام این تبصره پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، با نظر سازمان برنامه و بودجه کشور و برای تکمیل سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام از محل ردیف ۲۱۰۳۰۰ جدول شماره (۵) این قانون به همان دستگاه اجرایی اختصاص می‌یابد.
در ماده ۹ آن آمده است دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مجازند طرح (پروژه)‌های موضوع این تبصره را با رعایت مقررات مذکور در این تبصره و سایر قوانین مرتبط بدون اخذ مصوبه هیأت وزیران (موضوع ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور) به فروش برسانند.

در ماده ۱۲ آن آمده است مدارس دولتی بر اساس مواد (۷)، (۲۵) و (۲۸) قانون برنامه ششم توسعه از شمول حکم این تبصره مستثنی می‌باشند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بند ۳ تبصره ۱۹ لایحه بودجه را بررسی کرده و به تصویب رساندند. به موجب این بند دولت می‌تواند در احداث، توسعه و بهره‌برداری از حوزه‌های سلامت، آموزش و تحقیقات و فرهنگ موضوع تبصره (۲) بند (ج) ماده (۳) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و همچنین در اجرای طرح‌های بنگاه‌ها و فعالیت‌های گروه سه ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های اصل (۴۴) با استفاده از روش مشارکت عمومی- خصوصی از ظرفیت این تبصره با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) استفاده کند.

در ادامه نمایندگان بند ۴ بصره ۱۹ را بررسی کرده و با حذف آن موافقت کردند.

۹۵۰ میلیارد تومان از اموال مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش می‌رسد

وکلای ملت در مجلس جزء ۱ و ۲ بند «و» تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن در اجرای بند (پ) ماده (۱۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به مکان‌محور نمودن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی اقدام کند و نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف بیست هزار میلیارد ریال با استفاده از ابزار‌های مالی (اعم از اجاره بلندمدت، صکوک اجاره، ترهین و توثیق) اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی به صورت کلی یا جزئی (بخشی از ساختمان‌ها، فضا‌ها و اراضی و سایر اموال) بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور با تشخیص و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۰ واریز کند.

به موجب این مصوبه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود تا سقف ۹ هزار و پانصد میلیارد ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.

سیگار گران نشد

بهارستان نشینان در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ در بحث درآمدی بند الحاقی ۳ به تبصره ۶ را با ۱۵۰ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس حذف کردند.

پیش از این، این بند با رأی نمایندگان به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر ارجاع شد. امروز این بند مجدداً مورد بررسی قرار گرفت.

پیشنهادی مطرح شد که در آن ۵۰ ریال به ۱۰ ریال کاهش پیدا کند که این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

گفتنی است علی لاریجانی در صحن پارلمان بعد از حذف این بند توضیح داد که با حذف بند الحاقی ۳ به تبصره ۶ عملاً فقط احکام برنامه در موضوع سیگار در سال آینده اجرا می‌شود. مجلس می‌خواست با این بند دولت را مکلف کند که علاوه بر احکام برنامه به ازای هر نخ سیگار مبلغ ۵۰ ریال اضافه دریافت شود و منابع آن به درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز گردد.

هم اکنون وکلای ملت در حال بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سال بعد هستند./۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات