۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۵۹۸۷۱۶
در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود؛

همایش ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی

همایش ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: همایش ملی «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی» 8 اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی امروز در نشست خبری نخستین همایش ملی «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی» که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، درباره فلسفه برگزاری این کنفرانس، عنوان کرد: امروز بزرگترین آسیب تکرار مکررات و سرقت علمی در بخش پایان‌نامه و‌ رساله‌های علمی است؛ اگرچه این مساله عمومیت ندارد اما یک آفت است، که درباره ان همه نهادهای علمی و فرهنگی مقصر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره خلق ایده و نظریه‌پردازی در حوزه علوم اسلامی، اظهار کرد: ایشان همواره مولفه‌های پژوهش و تحقیق را به جامعه علمی کشور تذکر دادند، باید رساله‌ها، مقالات و کتب برای مخاطبان پیام جدید داشته باشند در غیر این صورت جامعه پیشرفت نخواهد کرد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: رسالت و‌ ماموریت حوزویان و‌ دانشجویان است که به نکات کلیدی و محوری جامعه بپردازند، امروز با وجود مجهولات رشد بینشی، دانشی و معنوی جامعه امری ضروری است.

وی افزود: این همایش با حضور شخصیت‌های فرهیخته در حوزه تالیف، ‌تدوین و نشر آثار علمی برگزار می‌شود که حامل پیامی برای جامعه ‌حوزوی و‌ دانشگاهی باشد تا مکتوبات و‌ ساختار را به گونه‌ای قرار دهند که راه را برای تحقیقات باز کرده و از تکرار مکررات و قلم دیگران برای مکتوبات خود به عنوان آسیب و آفت دیده شود. اینگونه جامعه ما به سمت تازگی و نظریه پردازی برود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان اینکه در غرب بر روی علوم انسانی بیش از علوم تجربی کار کردند بر همین اساس مباحث تکراری کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: هر صفحه علوم انسانی آن پیام و سوژه جدید برای مخاطب دارد و سبب می‌شود که جامعه به خوبی آن را پیگیری کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از آثار به تکرار مکررات پرداخته است، ابراز کرد: در آثار تکراری نویسنده به ایده و طرح جدید نپرداخته است، امروز ما در پایان نامه‌ها و‌ کتب با مصیبت کپی‌بردای مواجه هستیم، اگرچه افرادی هم هستند که به مطالب نو و جدید می پردازند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در جمع اساتید و فضلا تاکید به نیازسنجی و شناخت مخاطب داشتند و‌ فرمودند که ما مخاطبان زیادی داریم و ‌باید روش بسیار خوبی برای ارایه مطالب داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان اینکه فرهیختگان حوزوی و‌ دانشگاهی می‌توانند برای ما الگو‌ و اسوه باشند، ابراز کرد: در همایش شخصیت‌های علمی و‌ سیاسی، اساتید دانشگاهی و حوزوی، رؤسا وو نمایندگان مجلس دعوت شدند که دانشجویان می‌توانند از نقطه نظرات آنها استفاده کنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره زمان برگزاری این همایش گفت: این همایش در همکاری 30 دانشگاه و نهاد مهم علمی کشور روز چهارشنبه 8 اسفند ساعت 8:30 صبح آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: از 130 مقاله رسیده 100 مقاله پذیرفته شده است 25 مقاله در قالب مصاحبه و 20 مقاله به صورت سفارشی نوشته شده است که روز همایش به شکل کتابچه بین مهمانان توزیع می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات