۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۹۸۷۳۰

مقاله آیت الله خامنه‌ای درباره روح توحید در یک اثر

مقاله آیت الله خامنه‌ای درباره روح توحید در یک اثر
قرآنی‌ترین کتاب دیدگاه توحیدی شامل مقاله حضرت آیت الله خامنه‌ای با استناد به هفتاد و هشت آیه از قرآن کریم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مقاله «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» به خط حضرت آیت الله خامنه‌ای نوشته شده است.

این گوهر ارزشمند در کنار چهار مقاله دیگر از علمای و اندیشمندان دیگر، در کتاب «دیدگاه توحیدی» چاپ شده است.

چهار مقاله دیگر عبارتند از: جهان بینی، ساخت فکری و نگرش توحید از غلام عباس توسلی، جهان بینی الهی و جا بینی مادی از شهید مطهری، رابطه توحید با وجدان از سید ابوالفضل موسوی مجتهد زنجانی و توحید در قرآن شهید سید محمد حسینی بهشتی.

مقاله آقای خامنه‌ای، دومین مقاله کتاب و با نام نویسنده سید علی حسینی خامنه‌ای درج می‌شد چهار مقاله دیگر، مباحث کاربردی و مفید دارند. در پیشگفتار درباره این کتاب چنین آمده است:

کتاب توسط نشر فرهنگ اسلامی، با قیمت ۹۵ ریال و تیتراژ ده هزار تایی، اسفند سال ۵۶ روانه بازار می‌شود. آمار دقیقی از چاپ کتاب در دست نیست، اما کتاب تا قبل از انقلاب، در دو ماه تمام و در تیراژ‌های ده هزار تا بیست هزارتایی تجدید چاپ می‌شده است.

این کتاب، در آن برهه، نقش کلیدی و مهمی برای مرزبانان مذهبی داشته و خطوط دینی مبارزه را خوبی ترسیم کرده بود. قرآنی‌ترین کتاب دیدگاه توحیدی، مقاله آقای خامنه‌ای با استناد به هفتاد و هشت آیه از قرآن کریم است.

همچنین در ادامه درباره تجدید چاپ این مقاله چنین آمده است:

در گفتار «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» این کتاب همان مقاله آورده شده است و فقط رسم‌الخط و آیین نگارش تغییر کرده است و آیات قران و سند آنها، به سبک همان کتاب «دیدگاه توحید» آورده شده است و پاورقی‌ها، در این چاپ افزوده شده و مقاله اصلی پاورقی نداشته است.

متن این گفتار، به علت دست نوشته بودن، فنی‌تر و سنگین‌تر از سایر کتب صهباست و مناسب است با تأمل بیشتر و سرعت کمتری خوانده شد.

جبهه‌بندی‌های آغاز طلوع اسلام می‌توانند حقیقت مهمی را درباره توحید روشن سازد. آن حقیقت است که: شعار «لا اله لا الله» ضربه این شعار در درجه نخست، متوجه همان کسانی بوده است که با آن به خصومت کمر بسته‌اند، از این رو در بخشی از مقاله رهبر معظم انقلاب چنین آمده است:

طبقه مسلط و قدرتمند جامعه همواره عکس‌العمل‌های خصومت آمیز در برابر یک فکر و یک نهضت دارند و مفسر گویایی برای جهت‌گیری‌های اجتماعی آن و ضریب عمق و تأثیر این جهت‌گیری‌ها است.

از راه مطالعه در چهره دشمنان و این نهضت و وابستگی‌های طبقاتی آنان؛ می‌توان جهت گیری طبقاتی و اجتماعی آن نهضت را دانست و از مطالعه در شدت و جدیت دشمنی‌هایشان، می‌توان عمق و تأثیر آن را اندازه‌گیری کرد؛ و بدین سبب است که برای درست شناختن دعوت‌های الهی، یکی از راه‌های قابل اطمینان، مطالعه در جبهه طرفداران و جبهه دشمنان این نهضت‌هاست.

وقتی مشاهده می‌کنیم که طبقات قدرتمند جامعه، نخستین کسانی بوده‌اند که کمر به ستیزه با ادیان بسته و از بذل هیچ کوششی در این راه دریغ نکرده‌اند، به روشنی در می‌یابند که دین و نهضت‌های دینی در طبیعت خود، به آهنگ مخالفت با این طبقات است.

با زورمندی و زراندوزی‌شان و اصولا با طبقه بندی‌ای که آنان را از دیگران بدین صورت متمایز و جدا می‌سازد و برای اینکه بتوانیم توحید را از دیدگاه تعرضش بر سلطه‌های اجتماعی مورد تعمق قرار دهیم، لازم است قبلا بدانیم که توحید بر خلاف برداشت عامیانه رایج که آن را صرفا یک نظریه فلسفی و ذهنی تلقی می‌کند، یک نظریه زیر بنایی در مورد انسان و جهان و توسط یک دکترین اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است.

در میان واژه‌های مذهبی و غیر مذهبی کمتر واژه‌ای را می‌توان یافت که تا این حد، پربار مفاهیم انقلابی و سازنده و ناظر به ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و تاریخی انسان باشد، تصادفی نبوده است که همه دعوت‌ها و نهضت‌های الهی در طول تاریخ، با اعلان یگانگی خدا و ربوبیت و الوهیت انحصاری او، آغاز می‌گردیده است.

کتابچه «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۶۴ صفحه و به قیمت ۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن 602/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات