۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۵۹۸۸۷۵
نقدی بر یک گزارش روزنامه آرمان؛

یادداشت | دفاع از دولت به چه قیمتی

یادداشت | دفاع از دولت به چه قیمتی
مردم قم با آگاهی به شخصی رأی داده‌اند که مواضع و نظرات او مخصوص امروز نیست.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، روزنامه آرمان در گزارشی، به خبر استیضاح رییس جمهور واکنش نشان داد و در عباراتی مغالطه‌آمیز به نقد این اقدام پرداخت. (دوم اسفند ۱۳۹۷، ص ۲)

نگارنده ممکن است خود نیز با استیضاح رییس جمهور در شرایط کنونی موافق نباشد، اما آنچه روزنامه آرمان و محاسبه شوندگان این روزنامه به عنوان مخالفت با این اقدام بیان داشته‌اند فاقد ارزش منطقی و قانونی است.

لبّ گزارش روزنامه آرمان این مطلب است که «در حالی است که استان قم خود با مشکلات بسیاری از جمله طرح نیمه کاره منوریل، فرودگاه، حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی مواجه است؛ لذا به‌نظر می‌رسد نمایندگانی که از مردم در این استان رای گرفته‌اند باید قبل از هر طرحی به سوی حل مشکلات مردم و نیز استان خود گام بردارند».

نویسنده آنگاه ادامه داده است: «نمایندگان مجلس وظیفه دارند که نسبت به تحقق وعده‌های داده شده به مردم حوزه انتخابیه خود کوشا باشند و تا حد امکان مشکلات شهری و استانی را منعکس کرده و شرایط حل و فصل آن‌ها را فراهم آورند».

به نظر می‌رسد نویسنده روزنامه آرمان اگر نگاهی به قانون اساسی می‌انداخت و یا نگاه سیاسی و جناحی به ماجرا نداشت این گونه مغایر با قانون اساسی سخن نمی‌گفت. در سوگند نمایندگی آمده است که نماینده در برابر خدا و کتاب خدا قسم می‌خورد که «پاسدار حریم‏ اسلام‏ و نگاهبان‏ دستاوردهای‏ انقلاب‏ اسلامی‏ ملت‏ ایران‏ و مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ باشم‏، ... و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای‏ کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشم‏، از قانون‏ اساسی‏ دفاع‏ کنم‏ و در گفته‏‌ها و نوشته‏‌ها و اظهارنظرها، استقلال‏ کشور و آزادی‏ مردم‏ و تأمین‏ مصالح‏ آن‌ها را مد نظر داشته‏ باشم‏.» لذا هر نماینده از شهر یا روستایی که به مجلس آمده است باید طبق قسمی که خورده است حافظ امنیت و استقلال همه ملت و مردم باشد و این گونه نیست که تنها در برابر آرایی که از شهر و منطقه خود گرفته مسئول باشد.

در همین راستا در اصل‏ هشتاد و چهارم آمده است: «هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر نماید». نماینده قم و تهران و ایلام و ... همگی برابر تمام ملت مسئول و پاسخگو هستند و طبق همین اصل هر نماینده، نماینده همه ملت ایران است و لذا وظیفه دارد در همه مسائل کشور اظهار نظر نماید و قانون وضع کند و رای دهد و حتی وزرا و رییس جمهور را استیضاح نماید!

لذا اگر چه نماینده وظیفه دارد به حوزه انتخابیه خود رسیدگی کرده و مشکلات آنجا را حل کند، اما یقینا اگر نماینده‌ای بخواهد تنها نگاه منطقه‌ای داشته باشد و نگاه ملی را کنار بگذارد، خلاف قانون اساسی و منافع ملی حرکت کرده است! اصولا لابی‌گری‌ها و معاملات پشت پرده به این خاطر شکل می‌گیرد که نگاه ملی بر رویکرد یک نماینده حاکم نیست!

حال اگر شخصی بدون توجه به این اصول، برای دفاع از جناح خود متوسل به احساسات شود و مظلوم‌نمایی کند حتما بر سبیل صواب نیست. چنانچه آرمان نوشته است: «در این میان مردم استان در مظلومیت بسر می‌برند که با هزاران امید برای ایجاد تغییراتی در شهر خود به نمایند‌ه‌ای با تبلیغات فراوان رای می‌دهند، اما در پایان دوره مشاهده می‌کنند نماینده مورد نظر نه تنها به وعده‌های خود عمل نکرده بلکه بعضا آنچه وظیفه داشته را نیز به نحو مطلوب به سر انجام نرسانیده است. از این رو است که مردم در اغلب اوقات از مجلس و نمایندگان خود رضایت کافی ندارند.»

یادداشت | کوبیدن بر طبل تفرقه برای دفاع از دولت!

نویسنده مطلب از آنجایی که دو تن از نمایندگان قم با سلیقه و افکار سیاسی این روزنامه همخوانی ندارند، با این مقدمات مغایر با منطق و قانون اساسی نتیجه گرفته است که نمایندگان قم در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و حق ندارند رییس جمهور را استیضاح کنند! آرمان نوشته است: «اگر نیم نگاهی به مسائل حوزه مدیریت شهری قم بیندازیم خواهیم دید که نمایندگان این شهر چندان اهمیت کافی به حوزه مسائل قم نداده و تلاش کرده‌اند که در سایر حوزه‌های بعضا سیاسی به کنش بپردازند؛ لذا این پرسش اکثر مردم قم است که پیگیری تکمیل پروژه منوریل قم که سال‌هاست معطل مانده، وضعیت فرهنگی و اجتماعی، حاشیه نشینی و... در قم برای نمایندگان مهم‌تر است یا سوال و استیضاح از رئیس‌جمهور؟»

اصولا این پاسخ به این دو سوال مانعه الجمع نیست و یک نماینده فعال می‌تواند به هر دو امر بپردازد و هر دو را طبق وظیفه قانونی خود پیگیر باشد. ضمن آنکه بخش زیادی از این مشکلات بر دوش مجلس نیست و در واقع رفع آنها، وظیفه اصلی دولت است.

نویسنده آنگاه نوشته است: «سیگنال‌های اخیر نمایندگان استان قم در مجلس حکایتگر این موضوع است که آن‌ها بیش از اینکه نمایندگان مردم قم باشند نمایندگی جریان سیاسی متبوع خود را یدک می‌کشند. از این جهت است که در هنگامه بروز مشکلات در جامعه به جای کمک به بهتر شدن اوضاع چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.» این بخش از ادعای نویسنده در واقع راهبرد و پایه اصلاح طلبی است که هرگاه هر کس مخالف ما بود مردمی نیست!

مردم قم با آگاهی به شخصی رای داده‌اند که مواضع و نظرات او مخصوص امروز نیست و سابقه زیادی در چنین رویکردی دارد و چه مورد پسند نگارنده باشد یا نباشد با همین نظرات توانسته رای مردم را کسب نماید. حال نویسنده روزنامه آرمان با چه معیاری جز معیار سیاسی، این گونه ادعا می‌کند که نظر مردم با نظر نماینده منتخبشان فرق دارد؟ آیا هر گاه و هر جا کسی مخالف اصلاح طلبان و دولت بود باید آرای او را زیر سوال برد؟

روزنامه آرمان در همین راستا یکی از شخصیت های حوزوی حامی دولت نیز گفتگویی ترتیب داده و همین سخنان را از زبان ایشان نیز بیان کرده است. ایشان نیز خود را نماینده مردم قم دانسته و از زبان مردم قم بیان داشته: «این پرسش خیلی از مردم قم است که چه کسی پاسخگوی این همه عوارض و مالیاتی است که به اسم مونوریل از کارمندان و مردم قم گرفتند و تبدیل به تعدادی ستون سیمانی کردند و میلیارد‌ها تومان از پول بیت‌المال صرف شده. توقع مردم قم از نمایندگان این است که به جای کار‌های دیگر به تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه قم که تاجایی پیش برده و سپس رها شده بپردازند و معضلات استانی را حل و فصل کنند.»

چنانچه مشاهده می‌شود این حامی سیاست‌های دولت کنونی نیز دچار مغالطه شده است و با نادیده گرفتن قانون اساسی و کلیت وظایف نمایندگی تنها به بخشی از وظایف نمایندگان پرداخته است و وظیفه نماینده را منحصر در رسیدگی به امور حوزه انتخابی می‌داند! ضمن آنکه از سوی دیگر، وظایف دیگران مانند دولت و شهرداری و ... را نیز به گردن نماینده مجلس انداخته است!

وی ادامه داده است: «این مسائل موجب شده تا مردم در مقابل این بی‌توجهی‌ها نسبت به مسئولان بی‌اعتماد شوند.» این گزاره نیز یک ادعای کلی و بدون دلیل است و اگر هم صادق باشد تنها موجب بی‌اعتمادی مردم این مسائل نیست بلکه رفتار‌های نادرست و وعده‌های خلافی است که مسئولین به مردم می‌دهند و اتفاقی در زندگی مردم نمی‌افتد! مسئولینی که حقوق نجومی می‌گیرند و توسط دوستان ایشان ذخیره نظام نامیده می‌شوند، مردم را بی‌اعتماد کرده است و چه بسا تحرکاتی از قبیل تذکرات و سوالات مجلس از وزرا و رییس جمهور اعتماد از دست رفته را برگرداند!

در آخر او نتیجه گرفته است: «لذا خوب است که نمایندگان قم به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای، چون مخالفت با دولت به مشکلات کشور و حوزه انتخابیه خود بپردازند و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.»

یادداشت | کوبیدن بر طبل تفرقه برای دفاع از دولت!

اگر با این شخصیت حامی دولت و نویسنده گزارش نویس آرمان، همراهی شود، چون به طور کلی از نمایندگان قم سخن به میان آمده است، این انتقادات شامل آقای علی لاریجانی نیز خواهد شد! خوب است روزنامه آرمان و این شخصیت حوزوی با صراحت توضیح دهند که نقش ایشان در حاشیه‌سازی‌ها و معضلات شهر قم چقدر است؟ البته می‌توان حدس زد که آرمان و حامیان دولت، منظورشان نمایندگان منتقد دولت بوده است و تلویحا آقای لاریجانی را که هم نظر و هم رای آنهاست را از بحث استثنا کرده‌اند! حامیان دولت، به جای نگاه اصولی و منطقی به قضایا، تنها با تعصب و زاویه جناحی به سراغ مسائل می‌روند./918/ی701/س

مهدی عامری

ارسال نظرات