۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۸۹۰۲
از سوی رییس ستاد اعتکاف؛

جزییات برگزاری مراسم اعتکاف تشریح شد

جزییات برگزاری مراسم اعتکاف تشریح شد
حجت الاسلام تکیه‌ای در نشستی خبری به تشریح جزییات مراسم اعتکاف پیش رو پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای رییس ستاد مرکزی اعتکاف در نشستی خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات که امروز در سالن اجتماعی ستاد اقامه نماز برگزار شد، با اشاره به استقبال تمام اقشار جامعه از اعتکاف اظهار داشت: قبلا فقط قشر روحانی مسن در اعتکاف شرکت می‌کردند، اما اکنون همه اقشار در اعتکاف شرکت‌ می‌کنند، به گونه‌ای که چندین نوع اعتکاف دانشجویی، دانش‌آموزی، اتباع خارج از کشور، جانبازان و جوانان  برگزار می‌شود.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با اعتکاف اشاره و بیان کرد: رهبر انقلاب در رابطه با رشد معنوی نظام اسلامی، تابلوی اعتکاف را بلند کرده و صفوف طولانی دانشجویان و علاقه مندان را به اعتکاف نشان از رشد معنوی نظام معرفی کردند.

وی با بیان این که سنت اعتکاف در ابعاد بین المللی نیز گسترش پیدا کرده است، گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی، اعتکاف از مرزها نیز فراتر رفت و با تعامل با جامعه المصطفی العالمیه، سال گذشته در 69 کشور اعتکاف رجبیه برگزار شده است که امسال بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام تکیه‌ای ادامه داد: اعتکاف‌های خارج از کشور، جمعیت حداکثری بالای 3 هزار نفر در لندن و جمعیت‌های 30 و 40 نفره در کشورهای آفریقایی و آسیایی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد جذابیت‌ در ابعاد علمی اعتکاف بیان کرد: این جذبه‌ها ظرفیت برگزاری جشنواره‌های بین المللی را کاملا ملموس و مشهود کرده بود، از این رو با برگزاری جشنواره‌ها در سه بعد علمی، ادبی و هنری، یکی از بالاترین آمار‌های دریافت آثار به جشنواره‌های اعتکاف اختصاص پیدا کرد و بدون هزینه‌ و سفارشی، در هر سه بعد، دریافت‌های بسیار خوبی داشتیم.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف خاطرنشان کرد: پنجمین جشنواره در کنار مضجع حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد و با دریافت 2 هزار و 186 اثر در ابعاد گفته شده و بین المللی توانست فاخرترین جشنواره معنوی و معرفتی را رقم بزند.

وی با بیان این که با توجه به اشارت‌های رهبر انقلاب در رابطه با نهادسازی اعتکاف، موفق به برگزاری نشست‌های سراسری تحت عنوان نشست هم اندیشی سران اعتکاف مراکز استان شدیم، گفت: هفته گذشته، ششمین نشست در مرکز همدان با حضور اکثر استان‌ها با رویکرد و توجه ویژه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب برگزار شد.

حجت الاسلام تکیه‌ای مطرح کرد: از قبل برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده بود، اما به محض صدور بیانیه از سوی رهبر انقلاب، رویکرد خود را تغییر داده و با نگاه و تکیه بر سخنان ایشان، نشست برگزار شد و خروجی آن، تکیه معنویت اعتکاف بر بیانیه گام دوم انقلاب شد.

وی با اشاره به فراخوان ششمین جشنواره بین المللی برای سال آینده در کشور و ابعاد بین المللی، بیان کرد: برای نخستین بار این جشنواره در کشوری خارجی در ابعاد سه گانه علمی، ادبی و هنری برگزار خواهد شد، نام کشور مقصد هم با توجه به این که در حال بررسی و کارشناسی است، در آینده اعلام خواهد شد.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف در ادامه به شعار معتکفین سراسر کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ماه ولایت بودن ماه رجب و قرین بودن این ماه با سال تحویل، شعار سال را «اعتکاف طلیعه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» نام‌گذاری کرده‌ایم که برگرفته از متن بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی تعطیلات رسمی نوروزی را زمانی مناسب برای استفاده از برکات و معنویت اعتکاف توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به تعطیلات فرصت خوبی برای اقشار مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان به وجود آمده است که از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده و از بستر اعتکاف بهره بگیرند.

حجت الاسلام تکیه‌ای افزود: علاقه‌مندان برای ثبت نام در مراسم اعتکاف می‌توانند، به سایت اعتکاف به نشانی (etekafqom.com) و برای مراجعه به سایت جشنواره هم می‌توانند به نشانی (etekaffestival.ir) مراجعه کنند.

وی در ادامه به سابقه شکل گیری اعتکاف در استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: در استان قم تقریبا نزدیک به صدسال است که مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی راه اندازی کرده و در محیط طلبگی شکل گرفت که در رأس آن، مرحوم آیت الله گلپایگانی به عنوان شاگرد ایشان در این زمینه اقدام کردند.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف افزود: این سنت اسلامی ادامه پیدا کرد تا به انقلاب و نظام اسلامی رسید، رهبر معظم انقلاب زمانی که ولایت امر را پذیرفتند، با رایزنی ستاد مرکزی اعتکاف اجازه تبلیغ رسانه‌ای از صداو سیما و تریبون‌های نماز جمعه را صادر کرده و خود ایشان با معتکفین جمکران اقامه اعتکاف کردند که نتیجه آن، شکل گیری بسیج عظیم امروز کشور در بحث اعتکاف شده است.

وی با بیان این که تمامی نیازهای معنوی اعتکاف از قم صادر می‌شود، گفت: از این رو، شورای علمی اعتکاف با حضور اساتیدی از حوزه علمیه و دانشگاه و متخصصین در ادب و هنر ایجاد شد و نهایتا جشنواره‌ها توانستند عقبه علمی و هنری اعتکاف را برعهده بگیرند.

حجت الاسلام تکیه‌ای مطرح کرد: امروز 40 کتاب غنی که بسیاری از آنها کتب مرجع هستند، از بطن خود جشنواره و فراخوان استخراج شده یا به سفارش و پیگیری جشنواره از بزرگان اهل قلم تراوش شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است.

وی افزود: توجه به این که گستردگی اعتکاف می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و هرآنچه که می‌تواند آسیب باشد، به همه برگزار کنندگان ابلاغ شده است تا آسیبی بر این چهره کبریایی ننشیند.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به این که سال 97 به معنویت اعتکاف ختم می‌شود و سال 98 نیز با معنویت اعتکاف آغاز می‌شود، بیان کرد: مراسم سال تحویل دقیقا در درون مراسم اعتکاف قرار دارد.

وی در پایان گفت: مساجد محل اعتکاف برادران در قم هفت مسجد و مساجد محل اعتکاف خواهران یازده مسجد و جمعا هجده مسجد است و ظرفیت این مساجد جمعا 14 هزار بوده و امسال به خاطر پیگیری‌های گسترده در اختصاص بخشی از مصلاهای کشور به مسجد، این تعداد به 16 هزار نفر افزایش یافته است./876/پ202/ج

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مهدی شاهی
ارسال نظرات