۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۹۸۹۱۹

جزییات طرح ساماندهی مراکز مشاوره حوزه

جزییات طرح ساماندهی مراکز مشاوره حوزه
حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت: دوره تکمیلی در استانهای همدان، گلستان، بوشهر و اهواز تمام شده و نوع قرار گرفتن افراد در کارگروه‌ها در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی رضایی اصفهانی با اشاره به طرح ساماندهی مراکز مشاوره بیان کرد: این طرح در شورای مدیران معاون تهذیب بررسی و از شورا مصوبه گرفت. اما همچون طرح قبلی باید در شورای تهذیب مطرح شود و به تصویب نهایی برسد.

وی تصریح کرد: طرح ها در دو بخش صورت می گیرد، نخست در شورای مدیران چکش کاری و بررسی می شود و سپس برای تصویب نهایی به شورای تهذیب می رود.

کارگروه های تخصصی مشاوره در هفت گروه فعال شده اند

مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه  از شکل گیری کارگروه های تخصصی مشاوره در هفت کارگروه روانشناختی، تحصیلی و استعدادیابی، ازدواج، خانواده، تربیت کودک،  نوجوان و درمان چندبُعدی معنوی خبر داد و گفت: در این راستا تاکنون 3 جلسه برگزار شده است و هر یک از این کارگروه ها شامل یک مدیر با تحصیلات عالی و دکترا، یک دبیر و اعضای آن کارگروه می باشد.

وی تصریح کرد: این کارگروه ها هر هفته یا هر دو هفته یکبار جلساتی را برگزار کرده و فرایند کاری و محتواهای علمی خود را به روز رسانی می کند.

تقسیم بندی کلیه مشاوران حوزه علمیه در سراسر کشور در قالب کارگروه های تخصصی

وی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی کلیه مشاوران این معاونت در سرتاسر کشور گفت: همه مشاورین ما در یکی از این کارگروه ها قرار می گیرند .

وی در ادامه با مهم و ارزشمند ارزیابی کردن این اقدام تخصصی افزود: با این طرح یک شبکه کشوری ایجاد شده است و در کل کشور تمام مشاورین ما بتدریج دوره های تکمیلی را شرکت کرده و با استعدادیابی که صورت می گیرد وارد یکی از این کارگروه ها و کانال های آن می شوند .

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: کسانی که علاقمند به حضور در این دوره ها هستند پیش از ورود، از آنها تست و مصاحبه علمی گرفته می شود که صلاحیت اولیه حضور در فضای مشاوره را دارند یا خیر؟! .

وی اعلام کرد: هر استانی حدود 30 تا 40 نفر را معرفی می کند سپس یک تیم مصاحبه گر به آن شهر اعزام شده تا از این افراد تست و مصاحبه بگیرند، معمولا از بین آنها 15 الی 20 نفر انتخاب می شوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از حضور مستمر در دوره مقدماتی مجددا از آنان امتحان عملی گرفته می شود و در صورت کسب نمره قبولی در امتحان می توانند در دوره تکمیلی شرکت کنند.

مدیر مشاوره و خانواده حوزه های علمیه ابراز داشت: در اتمام دوره تکمیلی نیز مصاحبه پایانی انجام خواهد شد و اگر در مصاحبه پایانی قبول شوند تازه وارد این سیستم می شوند.

حجت الاسلام رضایی بیان داشت: کسانی که وارد دوره تکمیلی می شوند معمولا ریزش ندارند چرا که تمام این اقدامات طی یک برنامه حساب شده صورت می گیرد و افراد با بررسی انتخاب می شوند و شرکت کنندگان خود مشتاق به ادامه و برگزاری این دوره های تخصصی هستند .

دوره تکمیلی و استعدادیابی در چهار استان انجام شده است

مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: در حال حاضر دوره تکمیلی در استان های همدان، گلستان، بوشهر و اهواز تمام شده است و مشخص شده افراد باید در کدام یک از این کارگروه ها شرکت کنند و در بقیه استان ها نیز در حال به روز رسانی است .

وی ادامه داد: در حال حاضر دوره تکمیلی و استعدادیابی در چهار استان مذکور انجام شده و افراد وارد کارگروه های تخصصی خود شده اند.

وی تصریح کرد: در پایان دوره تکمیلی مصاحبه و امتحان جامع و مصاحبه علمی در همان استان انجام می شود و از تمامی درس هایی که تاکنون آموزش دیده اند امتحان کتبی جامع گرفته می شود که با بررسی آنها و مشاهدات خود امتیازی به این افراد داده می شود.

مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه اضافه کرد: سپس این افراد اولویت بندی می شوند و متناسب با تست و مصاحبه تشخیص داده می شود که باید در کدام کارگروه شرکت کنند.

حجت الاسلام رضایی تاکید کرد: در این مرحله اگر فردی عملکرد خوبی نداشته باشد موفق به راه یابی به کارگروه های تخصصی و قبولی در دوره تکمیلی نخواهد شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این افراد پس از این دوره وارد کار در مدارس و کارگروه های تخصصی می شوند باید کارآیی و تخصص های لازم را داشته و کاملا کارآزموده و کارا باشد .

وی در ادامه با تشریح مراحل مختلف این دوره ها در استان های مختلف افزود: در استان قزوین هفت سرفصل دوره تکمیلی تمام شده و دو سرفصل دیگر باقیمانده و در استان سمنان دو تا سه سرفصل دیگر مانده است.

وی اضافه کرد: همچنین در استان یزد نیز دوره مقدماتی تمام شده و در استان فارس نیز سرفصل فرزندپروری در دوره تکمیلی به اتمام رسیده و یکی دیگر از سرفصل ها باقیمانده است.

مدیر مشاوره و خانواده حوزه علمیه تاکید کرد: ما اکنون به فرصت و جایگاه مناسبی دست یافته ایم که به دلیل تخصصی شدن مهارت ها می توانیم از نیروهای خود بهره برداری مفید و جدی را آغاز کنیم.

افتتاح ساختمان جدید مرکز مشاوره حوزه علمیه در استان مازندران

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در ادامه گفتگوی خود از افتتاح مکان جدید مرکز مشاوره حوزه علمیه استان مازندران خبر داد و گفت: این مرکز جدید با حضور مدیر حوزه علمیه استان مازنداران، حجت الاسلام ابوترابی به بهره برداری رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تالیفات قابل توجه این معاونت اشاره کرد و گفت: به تازگی کتاب "مهر و اقتدار در خانواده" توسط حجت الاسلام دکتر زارعی بر اساس مبانی دینی و با نظرات دکتر جان بزرگی نوشته و چاپ شده و کتاب شایسته ای در حوزه خانواده است.

وی تهیه پاورپوینت برای مشاورین در حوزه مدیریت تحصیلی در سراسر کشور را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد و افزود: علاوه بر پاورپوینت برای ارتقای محتوای علمی مشاورین اقداماتی چون محتوای متنی، یک سی دی آموزشی و کتاب کار نیز تهیه شده که اکنون استان ها در حال تهیه کتاب های کار و اجرا در مدارس می باشند.

اقداماتی در راستای طرح برنامه جامع تربیتی صورت گرفته است

مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: این اقدامات همچنان ادامه داشته و در راستای طرح برنامه جامع تربیتی صورت گرفته است.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: در این زمینه محتوای های ترم های بعدی نیز آماده شده و به زودی انجام خواهد شد.

در حوزه مهارت های زندگی محتواهایی تهیه و آماده شده است

وی اضافه کرد: در حوزه مهارتهای زندگی  نیز محتواهایی مانند پاورپوینت و فایل صوتی، تهیه شده و سرفصل  های آن تهیه و استادهایی در این زمینه تربیت شده اند که در هر نقطه کشور که بخواهند اقدام به برگزاری این دوره ها کنند می توان اساتیدی را به آن استان اعزام کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک دوره مهارت های زندگی در استان بوشهر در حال برگزاری است که از اساتیدی که در این زمینه آموزش دیده شدند به آنها معرفی می شود./998/د101/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات