۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۹۸۹۴۸

بازتاب سفر رییس جمهور سوریه به تهران

بازتاب سفر رییس جمهور سوریه به تهران
سفر مهم بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به کشورمان و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

سفر مهم بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به کشورمان و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه رسانه‌های لبنانی قرار گرفت.

بازتاب سفر بشار به تهران در رسانه‌های لبنانی: استقبال از اسد به عنوان قهرمان جهان عرب

روزنامه لبنانی البناء در این رابطه نوشت که با نزدیک شدن بسیاری از پرونده‌های منطقه ای به لحظات سرنوشت ساز، نشست سران میان امام علی خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و بشار اسد رییس‌جمهور سوریه برگزار شد تا رویکرد تحولات آینده را مشخص کند.

این مطلب می‌افزاید زمانی که به عراقی ها در خصوص عقب نشینی آمریکا در ماه مارس از سوریه اعلام شده بود و اظهارات مطرح شده در خصوص بقای نیروهای آمریکایی در این کشور نشان دهنده احتمال تصمیم‌گیری آمریکا برای ایجاد هرج و مرج همزمان با عقب نشینی غافلگیر کننده با شیطنت طرف‌های حاضر در عرصه منطقه‌ای نظیر گروه‌های کرد و رهبران ترکیه است که همچنان به دیکته های واشنگتن گوش می‌دهند و در دام توهمات آنها گرفتار می‌شوند.

همچنین موضوع موعدی که ایران درخصوص تعامل با توافق هسته‌ای در سایه ابزار مالی اروپا مشخص کرده نیز در ماه مارس است و به زمان مقرر خود نزدیک می‌شود. علاوه بر اینها در سایه نشست سران برگزار شده در تهران و سوچی تعیین سرنوشت ادلب نیز در بوته آزمایش قرار دارد چرا که ترکیه نتوانسته به تعهدات خود پایبند بماند و از سوی دیگر جبهه تروریستی النصره نیز مواضع گروه‌های مورد حمایت ترکیه را تحت کنترل خود گرفته است.

علاوه بر اینها این دیدار در شرایطی انجام شد که تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه ادامه پیدا می‌کند و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه عازم این کشور می‌شود.

تمام این مسائل در نشست آیت‌الله خامنه‌ای و بشار اسد که با حضور قابل توجه سردار قاسم سلیمانی همراه بود، مطرح بود.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در مقاله‌ای نوشت که سفر بشار اسد به تهران و دیدار وی با مسئولان ارشد این کشور از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله سید علی خامنه‌ای پیام‌های متعددی داشت که به صورت خلاصه می‌توان آن را در این نکته مطرح کرد که هویت و قدرت مقاومت مبتنی بر ائتلاف استراتژیک میان سوریه و ایران است.

این اولین سفر بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به ایران از سال 2010 است که در زمانی حساس و همزمان با چالش‌های متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است. این در حالی است که مناسبات میان تهران و دمشق عنصر مهمی در تمامی این چالش‌ها به شمار می‌رود. این سفر همچنین مفهوم مناسبات استراتژیک میان دو کشور را که تنها مبتنی بر توافقات مرحله‌ای نیست، نیز تقویت کرد.

شاید مهمترین چیزی که در این دیدار در چارچوب همکاری‌های استراتژیک مورد توجه قرار گرفت، موضوع مشترک دو طرف در رد پروژه های متعدد آمریکا در سوریه بود. این موضوع چالشی بود که دو کشور در تمام سطوح میدانی و سیاسی وارد آن شدند. آیت الله خامنه ای در جریان دیدار با اسد تاکید کرد که کلید پیروزی در سوریه و شکست آمریکا و مزدوران منطقه ای این کشور رییس جمهور سوریه و اراده ملت و مقاومت این کشور بود.

این سفر همچنین نشان داد که دمشق برای فعال سازی مناسبات خود با برخی رژیم‌های عربی امتیازهایی را به آنها نخواهد داد.

تلاش‌های آمریکا در این عرصه همچنین از فعالیت‌های رژیم صهیونیستی به ویژه در خصوص تجاوزهای مستقیم ضد اراضی این کشور مجزا نیست. جالب اینجا است که سفر بشار اسد به تهران تنها دو روز قبل از نشست به تعویق افتاده میان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار می شود. نتانیاهو اعلام کرده است که در این دیدار موضوع موجودیت نظامی ایران در سوریه در رأس برنامه‌های مذاکرات خواهد بود، اما سفر بشار اسد به تهران و اظهارات مطرح شده میان طرف سوری و ایرانی نشان داد که فشارهای رژیم صهیونیستی نمی تواند باعث شکستن ائتلاف موجود بر اساس عمق استراتژیک و مبانی شرعی میان طرفین شود.

همچنین توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به موضوع مزدوران آمریکا در منطقه با توجه به شرایط منطقه‌ای اطراف سوریه یک موضوع مهم به شمار می‌رود. در شرایط کنونی برخی کشورهای عربی به دنبال احیای مناسبات خود با دمشق هستند واین مناسبات را تلاش عربی برای بیرون کشیدن سوریه از آغوش ایران معرفی می کنند. آنها تصور می‌کنند که دمشق نیاز به خروج از انزوای سیاسی دارد، اما این دیدار ثابت کرد که طرف سوری نمی‌خواهد برای احیای مناسبات سیاسی با محیط عربی خود هیچ امتیازی بدهد، چه برسد به اینکه این امتیاز در خصوص مناسبات این کشور با دولت‌های دوست نظیر تهران باشد.

بازتاب سفر بشار اسد به ایران در رسانه‌های سوری

رسانه‌های سوری با قرار دادن خبر دیدار بشار اسد با امام خامنه‌ای و رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان تیتر نخست،  تاکید امام خامنه‌ای بر ادامه حمایت ایران از سوریه تا نابودی کامل و نهایی تروریسم و همچنین تاکید روحانی بر اینکه پیروزی سوریه، پیروزی ایران و تمام امت اسلام است و همچنین جمله روابط برادرانه مستحکم میان میان دو ملت به ایستادگی در برابر دشمنان کمک کرد، را برجسته کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) درباره سفر بشار اسد به ایران نوشت : رییس جمهور بشار اسد با آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور اسد به آیت الله خامنه‌ای و ملت دوست، ایران، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت که در طول چهل سال اخیر، به الگویی در دولت‌سازی قدرتمند قادر به تحقق منافع ملتش و حمایت از آن در برابر دخالت‌های خارجی در اشکال مختلف تبدیل شده است.

سانا در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار اشاره کرد و نوشت آیت الله خامنه‌ای با تبریک به رییس جمهور اسد و ملت و ارتش و نیروهای مسلح سوریه به سبب پیروزی‌های به دست آمده در برابر تروریسم، بر ادامه حمایت کشورش از سوریه تا نابودی نهایی تروریسم تاکید کردند.

سانا همچنین درباره دیدار اسد و روحانی نوشت رییس جمهور روحانی گفت پیروزی سوریه، پیروزی ایران و تمام امت اسلام است.

این رسانه  افزود رییس جمهور اسد روز دوشنبه در یک سفر کاری وارد  تهران شد.

روزنامه البعث سوریه هم تیتر نخست خود را به سفر بشار اسد به تهران اختصاص داد و نوشت رییس جمهور اسد در یک دیدار کاری به تهران رفت که طی آن با آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

این روزنامه نوشت رییس جمهور اسد، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به آیت الله خامنه‌ای و ملت دوست، ایران، تبریک گفت. آیت الله خامنه‌ای هم پیروزی‌هایی که در برابر تروریسم به دست آمده، به رییس جمهور اسد، ملت، ارتش و نیروهای مسلح سوریه تبریک گفتند و تاکید کردند این پیروزی‌ها ضربه محکم به  پروژه غربی و آمریکایی در منطقه دانستند که مستلزم هوشیاری بیشتر در برابر توطئه‌های جدید آنها به عنوان واکنشی به شکستشان است.

این روزنامه همچنین نوشت رییس جمهور بشار اسد با حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار کرد که طی آن دو طرف بر ادامه هماهنگی دوکشور در تمام سطوح که منافع دو ملت دوست در آن راستا قرار دارد، توافق کردند.

روزنامه تشرین هم تیتر نخست خود را به دیدار بشار  اسد با امام خامنه‌ای اختصاص داد و نوشت رییس جمهور اسد با آیت الله خامنه‌ای دیدار کرد.

این روزنامه همچنین با اشاره به دیدار بشار اسد با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت رییس جمهور روحانی در این دیدار، رییس جمهور اسد را درباره نتایج نشست اخیر در سوچی که سه کشور تضمین کننده روند آستانه شرکت کرده بودند، قرار داد. رییس جمهور اسد و رییس جمهور روحانی بر ادامه هماهنگی دوجانبه در تمام سطوح در راستای منافع دو ملت دوست توافق کردند.

روزنامه تشرین هم دیدار بشار اسد از  ایران را تیتر نخست خبرهای خود قرار داد و نوشت رییس جمهور اسد در تهران با آیت الله خامنه‌ای و رییس جمهور روحانی دیدار کرد.

این روزنامه بااشاره به دیدار اسد با امام خامنه‌ای نوشت آیت الله خامنه‌ای بر ادامه حمایت ایران از سوریه تا نابودی کامل و نهایی تروریسم تاکید کردند.

روزنامه الثوره سوریه هم تیتر نخست خبرهای خود را به سفر بشار اسد رییس جمهوری سوریه به تهران اختصاص داد و نوشت رییس جمهور اسد با آیت الله خامنه‌ای دیدار کرد که طی آن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به آیت الله خامنه‌ای و ملت دوست، ایران تبریک گفت.

این روزنامه نوشت آیت  الله خامنه‌ای، پیروزی‌های محقق شده در برابر تروریسم را به رییس جمهور اسد، ملت، ارتش و نیروهای مسلح تبریک گفتند و تاکید کردند سوریه و ایران، عمق راهبردی یکدیگر هستند.

الثوره همچنین به دیدار اسد و روحانی اشاره کرد و نوشت رییس جمهور روحانی گفت پیروزی سوریه، پیروزی ایران و تمام امت اسلام  است. این روزنامه افزود در این دیدار، تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب آستانه برای پایان جنگ در سوریه بررسی شد.

المانیتور: ایران در دیداری مهم با «بشار اسد» بر همپیمانی خود با دمشق تاکید کرد

پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» نوشت که «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه دیروز یکشنبه در قالب سفری از پیش اعلام نشده و برای نخستین بار پس از هشت سال جنگ در کشورش، راهی ایران شد. این سفر در بحبوحه افزایش فشارها به اسد برای فاصله گرفتن از ایران، به تهران اجازه می‌دهد تا بر همپیمانی خود با دمشق تاکید کند.

چرا این سفر مهم است؟

اسد با استقبال گرم «آیت‌الله  علی خامنه‌ای» رهبر ایران و «حسن روحانی» رییس‌جمهور این کشور مواجه شد و این موضوع در رسانه‌های ایرانی انعکاس داشت. این نمایش اتحاد در شرایطی است که ایران و دو کشور شریک و همسایه یعنی ترکیه و روسیه در مواجه با آینده سوریه با تنش مواجه‌اند. ایران با میزبانی از رهبر سوریه پیامی برای آمریکا و ترکیه فرستاد مبنی بر اینکه تهران نمی‌خواهد عقب نشینی کند و با تحولات جدید و تهدیدات در سوریه کنار بیاید. روحانی در جریان دیدار با اسد، از دیدار سه‌جانبه «ولادیمیر پوتین»، «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی برای افزایش تمامیت ارضی تقدیر کرد. 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که ایران چشم در چشم در زمینه کاهش تنش با اسرائیل در سوریه با  روسیه مواجه نیست و این در حالی است که پوتین قرار است روز چهارشنبه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را در مسکو پذیرا باشد تا درباره تحولات منطقه  و احتمال تقابل میان کشورها با وی رایزنی کند.

«دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا  به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا ۴۰۰ نفر از نظامیان آمریکایی را در سوریه نگه دارد که پایگاه نظامی «التنف» در مرز سوریه- عراق از جمله این موارد است. هدف (آمریکا) این است که ارتباط میان تهران با دمشق با بغداد را دشوار کند و رهبر ایران هم در جریان گفت‌وگوی دیروز به این موضوع اشاره کرد.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار دیروز، رمز پیروزی سوریه و به شکست کشاندن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن را استقامت رییس‌جمهور و مردم سوریه و پافشاری آنان بر مقاومت خواندند و با تأکید بر لزوم مراقبت در مقابل توطئه‌های آینده خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به ایستادگی صادقانه جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت و دولت سوریه از همان ابتدای بحران، افزودند: سوریه با استقامت و همراهی مردم آن توانست در مقابل یک ائتلاف بزرگ از آمریکا، اروپا و متحدان آنها در منطقه ایستادگی کند و با پیروزی از این حادثه خارج شود.

رهبر انقلاب اسلامی، پیروزی جریان مقاومت در سوریه را موجب عصبانیت آمریکایی‌ها و تلاش آنان برای طراحی توطئه‌های جدید دانستند و با اشاره به نمونه‌ای در این زمینه گفتند: مسئله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در سوریه به دنبال ایجاد آن هستند، از جمله‌ی این توطئه‌های خطرناک است که باید با قاطعیت آن را رد کرد و در مقابل آن ایستاد.

عطوان: سفر رییس‌جمهوری سوریه به تهران عمق استراتژیک روابط را نشان می‌دهد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی به اهداف و پیام‌های سفر غیرمنتظره «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه به تهران پرداخته است.

عطوان طبق روال سوالاتی در ابتدای یادداشت مطرح کرده است با این مضمون، سفر بشار اسد به تهران، که برای نخستین بار از زمان آغاز بحران انجام می‌شود، چه مفهوم سیاسی و نظامی دارد؟ آیا برای تبریک سالگرد انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است؟ یا وضعیتی فوق‌العاده وجود دارد که نیاز به رایزنی و هماهنگی داشته است؟ با چه هواپیمایی به تهران رفته است؟

بازتاب سفر رییس جمهور سوریه به تهران

این تحلیلگر عرب نوشته است: اینکه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه خودش برای تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران- که آن را الگوی تشکیل کشوری قدرتمند و توانمند برای تحقق منافع ملت خود و «محافظت‌شده» در برابر مداخلات خارجی توصیف کرده است- به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به تهران برود، گامی است که به دلایل زیر تحولی استراتژیک و بی‌سابقه ارزیابی می‌شود:

نخست: این نخستین بار است که بشار اسد، از زمان آغاز بحران سوریه طی 8 سال اخیر، دمشق را به مقصد پایتختی دیگر غیر از مسکو ترک می‌کند و همین امر بازتاب‌دهنده اعتماد( به وضعیت سوریه)، برقراری تدابیر امنیتی دقیق و بهبود پیدا کردن اوضاع سوریه در بیشتر زمینه‌ها است.

دوم: این‌که رییس‌جمهوری سوریه انتخاب کرده است که تهران نخستین مقصد سفرش باشد، عمق روابط راهبردی میان دو کشور و قرار گرفتن آنها در یک سنگر در مقابله با تروریسم و طرح غربی- آمریکایی در منطقه- طبق فرموده‌های رهبر معظم ایران- را نشان می‌دهد و پیامی برای آمریکا و اسرائیل است مبنی بر این‌‌که نیروهای ایرانی در سوریه باقی می‌مانند.

سوم: قدر مسلم آن است که این سفر به دلیل مهم‌ بودنش، تنها با هدف تبریک صورت نگرفته بلکه برای هماهنگی درباره چگونگی برخورد با تهدیدهای اسرائیلی- آمریکایی، که دو کشور( ایران و سوریه) را هدف قرار می‌دهد و تدوین راهبردی برای مقابله با آن، انجام شده است.

چهارم: پاسخی «عملی» به همه ادعاهایی است که در برخی رسانه‌های ضد سوری منتشر شده؛ مبنی بر این‌که بشار اسد در کاخ خود «محاصره شده است» و بدون تدابیر امنیتی روسیه نمی‌تواند آن را ترک کند و به جایی غیر از مسکو برود.

موضوع قابل توجه این است که بشار اسد در جریان این سفر، همچنین دیداری کوتاه با «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران ترتیب داد و  طرف ایرانی، او را در جریان نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در «سوچی»، قرار داد؛ نشستی که از سه نشست مشابه گذشته با توجه به تحولاتی که پس از آن صورت گرفت به ویژه حمله شدید و بی‌سابقه رییس‌جمهوری سوریه به «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه، بسیار مهم ارزیابی می‌شود. واضح است که اختلافاتی درباره «منطقه امن» پیشنهادی در شمال سوریه و همچنین آینده ادلب و دولت (خودمختاری)، که آمریکا برای تاسیس آن در شرق فرات تلاش می‌کند، وجود دارد و روسیه به دنبال عقب‌نشینی آنکارا از پذیرش «توافقنامه آدانا» بین سوریه و ترکیه و اصرارش بر این‌که این منطقه امن تحت نظارت خودش باشد، پیشنهاد کرده است برای حفظ امنیت در این منطقه امن به منظور پر کردن هر گونه خلأ ناشی از خروج آمریکا، به عنوان میانجی نقش‌آفرینی کند.

این‌که رییس‌جمهوری سوریه از همتای ایرانی خود به صورت مستقیم و رو در رو، آنچه در نشست سوچی در جریان بود را بشنود مسئاله‌ای بسیار متفاوت با دریافت نامه‌هایی است که از طرف فرستاده‌ها، به صورت کتبی یا شفاهی منتقل می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت انجام چنین دیداری بین دو رییس‌جمهور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مسئله دیگر، که نمی‌توان آن را در این مجال نادیده گرفت، اظهارات ژنرال «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگویش با خبرگزاری «تسنیم» است. او در این گفت‌وگو فاش کرد که پاسخ سوریه و ایران بر حملات اسرائیل این‌بار متفاوت از دفعات قبل خواهد بود. او همچنین تأکید کرد که محور مقاومت بیش از 90 درصد از اهدافش در سوریه را محقق کرده است.

این اظهارات هم‌زمان با برخی اقدامات ایران بود از جمله رونمایی این کشور از زیردریایی‌ای که به نیروی دریایی پیوست و می‌تواند موشک‌های بالستیک شلیک کند و همچنین نمایش موشک جدیدی است که برد آن 1300 کلیومتر و مجهز به کلاهک‌های هوشمند است و افزون بر این، رزمایش دریایی سه‌روزه در تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند.

نمی‌دانیم چگونه بشار اسد به تهران سفر کرد؟ همان‌گونه که از ترکیب هیئت همراه او اطلاعی نداریم. همچنین مسیری که هواپیمای او پیموده است را نمی‌دانیم و اینکه آیا نظامی بود یا غیرنظامی؟ ولی آنچه می‌دانیم این است که او بدون هیچ‌گونه مانعی به دمشق بازگشته است و معمولا این سفرها پس از پایان آن و بازگشت سالم رییس‌جمهوری سوریه به پایتخت خود فاش می‌شود؛ همان‌گونه که وضعیت در سفرهای گذشته به این نحو بود؛ چرا که آسمان سوریه ترافیک جنگنده‌های آمریکایی و غربی و علاوه بر این ده‌ها ماهواره جاسوسی است که گفته می‌شود آنها حرکت مورچه بر روی زمین را دنیز رصد می‌کنند. لذا ملاحظات امنیتی در این مورد ضروری به نظر می‌رسد.

در پایان می‌گوییم که این سفر کوتاه، که گفته می‌شود سفر کاری یک‌روزه بود، سرعت بخشیدن به روند بهبود سیاسی و نظامی سوریه را نشان می‌دهد و چه‌بسا مقدمه‌ای برای سفرهای دیگر (اسد) به پایتخت‌های عربی و بین‌المللی دیگر در آینده نزدیک باشد. آیا تونس، مقصد بعدی رییس‌جمهوری سوریه برای مشارکت در نشست سران عرب در ماه آینده خواهد بود؟ این احتمال ضعیف است؛ چرا که اسد منتظر بازدید دیگران (از دمشق) است پیش از آنکه او( به کشورهای دیگر) سفر کند... خداوند داناست./847/ب

 

ارسال نظرات